-0GXZ rolling on...
Hej igen,
Tack för feedbacken, det blir lite roligare att skriva om de egna erfarenheterna.
Christer, Jag tror att Du behöver 15-30 W ut till antennen för att det skall bli lite balans i systemet.
Vem blir först med en "Swingmaster" ( 2,7 meter svajpinne) på bilen - utan att skämmas ?
Fredrik, det låter spännande med en repeater i Trollhättan ! Vad gäller Alingsås-repeatern, så har jag för mig, att när det var aktuellt, så satte man två GP-antenner över varandra, men den undre antennen upp-och-ner för att få bättre separation. Enligt uppgift skall det ha fungerat hyfsat. Vet dock inget mer.
Lyfte i alla fall från Malmoe vid 5 tiden i eftermiddags (Torsdag) i värmeböljan med 25 grader i skuggan.
Vad jag hade i bilen ville jag inte veta, men AC:n jobbade, precis som vädret i övrigt , för högtryck...
Anlände Skövde vid halvtio-tiden, efter att ha fått sällskap av en lågtrycksfront med ett sommarregn som också - till min stora oförställda skadeglädje - drabbar mina hemtrakter under morgondagen.
Bytte tidigare under dagen ut min truckantenn till en mer fullvuxen 1 meters-pinne, som dessutom är något bredare i frekvens, för att, om möjligen, höra lite bättre.
Strax söder om Skövde - som ligger hyfsat högt - hörde - och körde - jag Jönköping (580/680), med RS c:a 57, som Ingemar -RIN tydligen har lyckats sparka igång igen. Håller tummarna att det funkar denna gång. H-mla trevlig repeater med stort täckningsområde.
Inga fyrar noterade denna eftermiddag. dock nå´n repeater på 29660, med 55 i rapport, som jag inte fick kläm på vad det var.
Imorgon blir det tydligen blixt och dunder, så jag får se om jag vågar ha "åskledaren" på bilen...
Åker från Skövde i imorgon förmiddag, rundar Vätterns norra spets, via Motala och Linköping, f.v.b. till Stockholm....
Med förhoppning om en trevlig helg till alla,
/ Kenneth