1296 MHz och matarhornsfunderingar...

micke80

Member
Sitter och klurar på vilket som är det mest optimala matarhornet för min hönsnätsparabol, tanken är att köra NAC-testerna till att börja med.

Parabolen är 185cm och 37cm djup vilket ger ett f/D på 0,31 om jag räknat rätt :rolleyes:

Skickar med en bild så ni ser vad jag har för matare i dagsläget.

Jag har räknat fram att brytpunkten ligger på 58cm från parabolens botten, ska det vara 58cm till dipolen i mataren eller till reflektorn? :confused:

Ska jag satsa på en ringfeed eller ska jag behålla den jag har?
Erfarenheter, tips & förslag m.m. mottages tacksamt.

Förhoppningsvis så kommer prylarna upp i masten så fort som möjligt.
Hållär även på att bygga ett slutsteg för 1296 så man har lite mer än 10w att köra med. :)
 

Attachments

  • IMG_20120629_092919.jpg
    IMG_20120629_092919.jpg
    95,8 KB · Views: 104
Tittar man på teorin bakom matningar för parabolantenner, t.ex. som den beskrivs i RSGB:s VHF/UHF Manual, så ska en optimal matare ha dessa egenskaper;

- Belysa hela reflektorytan med en konstant effekttäthet,
- Existera som en punktstrålare i fokalpunkten

Sådant är inte exakt realiserbart, utan det får göras kompromisser.

En vanlig sådan när det gäller belysningen av ytan består i att låta
-10 dB punkten för matarens diagram sammanfalla med kanten på reflektorytan, och för ett f/D av 0,25 till 0,35 anses en dipol med reflektor göra detta nöjaktigt.

Om man använder ett skalärt horn som matare där man kan styra belysningen bättre mot kanten av reflektorn förbättras antennvinsten med någon dB för antenner av denna storlek. Frågan är ifall det lönar sig.

När det gäller matarens "fascentum" vilket ska ligga i fokalpunkten, anses
detta ligga mitt emellan dipolen och reflektorn.

Man bör alltså låta det vara 58cm till punkten mitt emellan mellan dipol och reflektor. Detta kan variera något, så om det finns möjligheter att kontrollera hur mycket sidolober som uppstår, kan man justera avståndet till bästa kompromiss mellan huvudlobens bredd (= antennvinst) och mängden sidolober.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Ska jag satsa på en ringfeed eller ska jag behålla den jag har?
Erfarenheter, tips & förslag m.m. mottages tacksamt.

Kul med en ny 23cm motstation på NAC!!!!!! men vem är du?

Ang.matare,
har kört 23cm med en sån dipol på en 3m parabol och visst - det gick utmärkt att köra 500km på AP med 10-50W. Men det är en gammal dipolprincip.

Har en annan 2m parabol på gång och på kommer jag satsa på en ringmatare men med en krympt reflektor, med den får du en bra kompromiss på matarblockering, f/D och matareffektivitet.
Reflektorn är mindre än vanligt men har uppvikta kanter, typ kakform.
Och ang. fascenter, i praktiken får man börja med de teoretiska måttet och sen justera efter bästa förmåga, det teoretiska stämmer inte alltid.
Här har du artikeln på den.
http://www.ok1dfc.com/eme/technic/432feed/Loop%20Feed%20OM6AA.pdf

Du kan ju också plöja igenom W1GHZ samlade antennbok på nätet, där finns de gamla dipolerna samt ringmatare, man ser lite om effektivitet f/d gain osv.
Table of Contents - W1GHZ Microwave Antenna Book ONLINE
 
Hittade en artikel om just denna typ av matare med en "dipol" , slitsar och cirkulär reflektor. Typen kallas för slotted radiator och det påstås att slitsen är det som strålar och dipolen är matchningsstubbar. Jag använder själv en sådan matare och den fungerar bra. Kul med en ny station på bandet (även om jag inte kör NAC).
 
SM0AOM:
Tackar för informationen den uppskattas verkligen, nu ska jag ta och justera in matarhornet mitt emellan dipolen och reflektorn. :)

SM0NCL:
Vi kan väl börja med att säga att jag heter Micke och har callet SA3AJG och är bosatt i Örnsköldsvik.

Jag är främst intresserad av frekvenserna ovan 30 MHz.
Bygger och konstruerar en hel del elektronik vilket jag tycker är roligt och avkopplande.

Jag har nyligen införskaffat kycklingnätsparabolen med tillhörande matarhorn och tänkte få den så optimal det bara går.
Blir jag bara klar med transistor slutsteget någon gång så blir det runt 150w ut till matarhornet om allt går som tänkt :rolleyes:
Har ett slutsteg sen förut med en 2c39:a också, men jag gillar inte att hålla på med högspänning så det får stå och samla damm.

Då jag var igång förut för några år sedan så körde jag med yagis på 1296 och 10w ut, kände att det var dags att prova något annat i antennväg och effekt.
Byggde då även mig en ringfeed till en annan parabol bara för att prova och det fungerade rätt bra faktiskt, tyvärr var parabolen inte gjord av kycklingnät utan det var en solid plåtparabol... Kan ju bli rätt spännande om man skulle sätta upp den i masten :D så den får ligga i förrådet och vila sig så länge istället.

Det såg intressant ut med "kakformsmatarhonet", kanske man skulle ta och leta åt lite material till en sådan och exprimentera lite...

Skulle även vara spännande att komma igång på 10 GHz, men jag har inte riktigt satt mig in i vart jag ska få tag i de delar jag saknar till en inte allt för hög peng.

Kanske ska fylla på tråden "hemmabyggen" med allt jag pysslar med.. :)

Ni söderut som kör på 23cm, rikta norrut det kan löna sig ;)

//Micke
SA3AJG
 
Hej,

Tycket du verkar ha en bra antenn med matare klar att köra. Så enklast
är ju bara att använda det man har och komma igång och köra!

Sedan kan man ju fundera på vad som är bäst enligt teori och praktik.

Själv kör jag med ringmatare men främst för att få in flera band på en
och samma parabol. Om det inte är krav idag så tror jag den matare du
har funderar bra nog för att starta upp körandet.

Kul med en ny station på mikrovåg så välkommen på banden över 1GHz.

73 de ULF/SM0LCB (SM7LCB in JO86GH)

Radio station SM7LCB in JO86GH
 
Hej Micke

Har du kontakt med amatörerna i din närhet som är QRV på 1296?
Kan förmedla kontakter om du vill.
Tänkte på SM2A, SM3BEI, SM3LWP mfl.

/ 73 Tommy
SSA Testledare VHF och up
 
Back
Top