137MHz v-dipol antenn för NOAAs vädersatelliter

Sven.Erik

Active Member
Hej, Jag har sysslat en del med trådlös kommunikation på avstånd innan, dock inte just radio. Jag vet inte om min fråga skall placeras i
"Antenner och master" eller "Hemmabyggen" då det rör båda delarna. Nåå till saken!

Har tankar att bygga en 137MHz v-dipol antenn för NOAAs vädersateliter, Jag har hittat en pdf jag följer
men snubblar på matten lite.. se bild

Detta skiljer sig ifrån hur jag en gång lärde mig att räkna ut längden på en fjärdedels dipol-längd.
"Ljusets hastighet" delat med "frekvens" och "dela med fyra" för en fjärdedels dipol-längd.
137,5Mhz blir 545,4mm eller avrundat 54,5cm

Dessutom blir det mer förvirrande när jag kollar på nätet, där mer seriösa sidor säger allt mellan 53.4-54.5 centimeter.

Rimligtvis i stället för att bråka om tiondelar och hundradelar borde det vara nog "good enough" att längden på varje dipol blir 54.5

Eller Är jag helt fel ute





Skärmbild 2023-08-26 192325.jpg
 
Last edited:
För mottagning spelar det ingen roll med några cm hit och dit.

Dessutom har man nog räknat med en velocitets faktor runt 0,9 något.

 
Last edited:
Jag har tagit emot mycket bilder från NOAA-satelliterna med en Sirio GP-3E avstämd till 144,5MHz så jag begriper inte riktigt varför många krånglar till det till synes helt i onödan med just vädersatelliterna. Mottagning av dessa verkar vara MYCKET förlåtande och det är jättespännande och givande att ta emot och koda av dessa tycker jag. Det verkar gå att göra med mycket enkla medel och bilderna blir jättefina. Kul att fler ger sig på det här :)
 
Dessutom har man nog räknat med en velocitets faktor runt 0,9 något.
"Velocitetsfaktorn" är odefinierad för helt metalliska antenner, men
däremot finns en "förkortningsfaktor" vilken är beroende på elementens tjocklek i förhållande till våglängden.

1693077158995.png

För realiserbara dipoler av "normaltjockt material" brukar den ligga runt 0,95, så en resonant halvvågsdipol för 137 MHz blir då 0,95*c/4f = 52 cm per dipolhalva. Värdet är dock synnerligen okritiskt.
 
Last edited:
"Velocitetsfaktorn" är odefinierad för helt metalliska antenner, men
däremot finns en "förkortningsfaktor" vilken är beroende på elementens tjocklek i förhållande till våglängden.

View attachment 10603

För realiserbara dipoler av "normaltjockt material" brukar den ligga runt 0,95, så en resonant halvvågsdipol för 137 MHz blir då 0,95*c/4f = 52 cm.
Värdet är dock synnerligen okritiskt.
Tänkte på den , sorry.
 
"Velocitetsfaktorn" är odefinierad för helt metalliska antenner, men
däremot finns en "förkortningsfaktor" vilken är beroende på elementens tjocklek i förhållande till våglängden.

View attachment 10603

För realiserbara dipoler av "normaltjockt material" brukar den ligga runt 0,95, så en resonant halvvågsdipol för 137 MHz blir då 0,95*c/4f = 52 cm per dipolhalva. Värdet är dock synnerligen okritiskt.
Aha, det förklarar saken, tack
 
En antenn som var vanlig för satellitmottagning förr var en sk turnstile, dvs en horisontell kryssdipol.
Antennen är väl beskriven på många sajter .

Klart att satelliterna är rätt starka, men när de börjar dyka ner under vår horison blir de svaga, man kan därmed förlänga tiden de hörs genom att ha en bra antenn. eller så bra som möjligt.

Horisontell eller vertikal är en bra fråga.....

När vi ändå pratar satelliter, föreslår jag att lägga in 145,800 MHz FM i FM stationen, någon gång i veckan kommer ISS, (Internationell Space Station). Frevkensen används för kommunikation med exvis skolor och man hör då rymdstationens operatör, som svarar på frågor.
De kör 16k0F3. Man märker dopplerskift. OCh tiden den hörs kan vara från 5 min till 20 minuter beroende på hur den kommer.
Lite kul att höra då ju den mesta FM trafiken på amatörbandet numera är utdöd.

SM4FPD
 
En antenn som var vanlig för satellitmottagning förr var en sk turnstile, dvs en horisontell kryssdipol.
Antennen är väl beskriven på många sajter .

Klart att satelliterna är rätt starka, men när de börjar dyka ner under vår horison blir de svaga, man kan därmed förlänga tiden de hörs genom att ha en bra antenn. eller så bra som möjligt.

Horisontell eller vertikal är en bra fråga.....

När vi ändå pratar satelliter, föreslår jag att lägga in 145,800 MHz FM i FM stationen, någon gång i veckan kommer ISS, (Internationell Space Station). Frevkensen används för kommunikation med exvis skolor och man hör då rymdstationens operatör, som svarar på frågor.
De kör 16k0F3. Man märker dopplerskift. OCh tiden den hörs kan vara från 5 min till 20 minuter beroende på hur den kommer.
Lite kul att höra då ju den mesta FM trafiken på amatörbandet numera är utdöd.

SM4FPD
Jag funderade faktiskt från början att bygga en" Quadrifilar Helix antenn". Har man inte tummen mitt i näven, så är den relativt enkel att bygga, och det finns fullt av ritningar och Youtube klipp för den händiga att följa Dock är jag lat, och sökte något enklare :D

Tack för tipset, skall ratta in 145,800 MHz FM under veckan
 
Jag funderade faktiskt från början att bygga en" Quadrifilar Helix antenn". Har man inte tummen mitt i näven, så är den relativt enkel att bygga, och det finns fullt av ritningar och Youtube klipp för den händiga att följa Dock är jag lat, och sökte något enklare :D

Tack för tipset, skall ratta in 145,800 MHz FM under veckan
Kan ju vara intressant att bygga flera olika sorts antenner och jämföra dom.
 
Ok du böjer ner det horisontala elementet på "v-dipolen" så får du en vertikal dipol.
Monterad minst 50 cm från masten blir det en antenn som strålar utmed marken, dvs mot horisonten, där satten är som längst bort och svagast.

En kommentar ang ISS på 145,8000 MHz FM, man får räkna med att ha ständigt passning mellan frukost och läggdags om man skall höra något.
Dvs man får nog lyssna några veckor innan man hör något. Hör den även i bilen med IC-706 och mobilpinne för 145 MHz.

Jag minns i Tidningen Radio& Television på 60 talet hur det förekom artiklar om från de första vädersatelliterna på 137 MHz
En bild på mottgarantennen som var 4 x 10 element, och några Yagi vriden åt sidorna, avsikten var nog att få till ett system som följde satteliten, dvs det var rotorer på antennsystemet.
Bilder på utskrifterna visade en 800 linjers fax med rulle varpå papperet var uppsatt.
En bild ur minnet bara.....

SM4FPD
 
Antennsystem för vädersatelliter fanns i många "former och färger".

Den som var stadd vid D-Mark kunde köpa ett sådant här i början av
60-talet
1693139728291.png
eller ett sådant från Allgon några år senare

1693139878287.png

Det nedersta fanns länge vid Uppsala universitet.
 
Det här var en "monsterantenn"

1693142117436.png

1693142967914.png

Den var ett "landmärke" på den skånska slätten, och jag fick se den,
dock på avstånd, under en semesterresa 1970 eller 71.
Jag hade lyckats med att tubba mina föräldrar att göra en avstickare runt Djurslöv, men till att stanna till och se antenn+station på närmare håll räckte inte välviljan.

Fick nöja mig med bilden i QTC.

1693142705282.png
 
Den här bilden är från imorse när NOAA-15 passerade ca kl 09:20-09:35
Den är inspelad remote då min SDR-mottagare står på annan plats. Antennen är som sagt en vanlig Sirio GP-3E avstämd för 144-145MHZ och själva mottagaren är en vanlig RTL-SDR V3. Inga märkvärdiga grejjer men det blir rätt bra ändå.
 

Attachments

  • noaa-15_20230827_1.png
    noaa-15_20230827_1.png
    2,3 MB · Views: 23
Den här bilden är från imorse när NOAA-15 passerade ca kl 09:20-09:35
Den är inspelad remote då min SDR-mottagare står på annan plats. Antennen är som sagt en vanlig Sirio GP-3E avstämd för 144-145MHZ och själva mottagaren är en vanlig RTL-SDR V3. Inga märkvärdiga grejjer men det blir rätt bra ändå.
Finns det möjlighet att zooma in på område medans den passerar , eller sparar man bilden som en stor bild som man själv kan zooma in efter behov

Det blir blött hemma hos mig i Skåne, rejält ser det ut som
 
Last edited:
Nej den verkar skicka det som är under den för tillfället, rad för rad. Den bifogade bilden är originalupplösning men jag tryckte till kontrasten aningens. Det är inte galet högupplösta bilder man får ut men det är himla spännande ändå.
 
Ja precis det var de där bilderna som KA har lurat fram jag tänkte på.
Men då var detta med en satellit något fantastiskt och det fick kosta att ta emot dess signaler., dvs "monsterantenner"
Kanske var dess sändareffekt lägre än idag, och man ville kunna följa satelliten maximalt då det är då tog tid att få en bild.
Även vid passager som gick lågt.
Bandbredden var stor och krävde nog liter mer insignal. Det var och är fortfarande 32k0F3, dvs 50 kHz kanaldelning och bandbredd på minst 30 kHz, till detta kommer dopplexskift. Så mottagarna var breda.

SM4FPD
 
Back
Top