137MHz v-dipol antenn för NOAAs vädersatelliter

Den här bilden är från imorse när NOAA-15 passerade ca kl 09:20-09:35
Den är inspelad remote då min SDR-mottagare står på annan plats. Antennen är som sagt en vanlig Sirio GP-3E avstämd för 144-145MHZ och själva mottagaren är en vanlig RTL-SDR V3. Inga märkvärdiga grejjer men det blir rätt bra ändå.
Det skall tydligen finnas en mer högupplöst bild på vädret, genom att använda1698MHz HRPT. Om denna är krypterad eller öppen för allmänheten vet jag inte, skall undersöka på detta på Söndag
 
Kanske var dess sändareffekt lägre än idag, och man ville kunna följa satelliten maximalt då det är då tog tid att få en bild.
Vad jag kommer ihåg från 70-talet, det skrevs åtskilligt i UKW-Berichte om detta, är att sändareffekterna hela tiden varit en handfull watt.

Dock ville man ha en så stor täckningsradie som möjligt även med dåtidens inte så bra mottagare, och det försökte man ta igen med antennerna.

Sedan gav stackade antenner med stor riktverkan en möjlighet till automatisk följning av satelliten genom fas- eller amplitudjämförelse mellan antennerna.

1693313481217.png
1693313578299.png

1693313646952.png

När OSCAR-satelliterna kom så blev det nödvändigt med rätt stora antenner för att kunna arbeta vid kanten av "foot-print" och sådana
var ganska svåra att rikta rätt. Operatören vid en sådan station skulle helst vara "skapt som en bläckfisk".
 
Last edited:
När OSCAR-satelliterna kom så blev det nödvändigt med rätt stora antenner för att kunna arbeta vid kanten av "foot-print" och sådana
var ganska svåra att rikta rätt. Operatören vid en sådan station skulle helst vara "skapt som en bläckfisk".
Jag minns när "Oscar 1" hamnade fel och i för låg bana. Det skulle gå att köra USA under ett mycket kort fönster. Leif, SM5BSZ var hos mig och försökte ordna ett sked via folk på 20m. Det blev inget QSO och vet inte ens om kortvågskillarna lyckades få tag i någon lämplig 2-metersamatör. Leif hade slutsteg och 4x10 element.
Edit: Jag såg nu att det måste ha varit Oscar 3.
 
Last edited:
Jag minns när "Oscar 1" hamnade fel och i för låg bana. Det skulle gå att köra USA under ett mycket kort fönster. Leif, SM5BSZ var hos mig och försökte ordna ett sked via folk på 20m. Det blev inget QSO och vet inte ens om kortvågskillarna lyckades få tag i någon lämplig 2-metersamatör. Leif hade slutsteg och 4x10 element.
är det någon av dessa gamla OSCAR satelliter som fortfarande fungerar? Jösses de är över 60 år gamla
 
Debaclet med OSCAR IV blev rätt omskrivet. Banparametrarna var sådana att det var ren tur ifall man fick kontakt.

1693318429389.png
1693318647973.png
Någon i min bekantskapskrets från Chalmers, kan ha varit
SM6DXK, hade varit inblandad i ett projekt för att försöka sig
på OSCAR IV, men lyckades aldrig höra något.

är det någon av dessa gamla OSCAR satelliter som fortfarande fungerar? Jösses de är över 60 år gamla
Den äldsta OSCAR-satelliten som fortfarande fungerar är OSCAR 7 från 1974, som innehåller en tidig translator vilken är DJ4ZC:s examensarbete.

Någon gång på 80-talet blev det kortslutning i batterierna ombord och den upphörde att fungera, men 20 år senare så "självläkte" felet och den kom igång på nytt, dock bara i solbelysning.
 
Det skulle gå att köra USA under ett mycket kort fönster. Leif, SM5BSZ var hos mig och försökte ordna ett sked via folk på 20m. Det blev inget QSO och vet inte ens om kortvågskillarna lyckades få tag i någon lämplig 2-metersamatör. Leif hade slutsteg och 4x10 element.
OSCAR III hade ett teoretiskt maximalt kommunikationsavstånd av drygt 6500 km, men i praktiken var det nog kortare, runt 6000 km.

Ett av de längre QSO:na var mellan DL3YBA och W1BU som grovt var 5900 km, så SM5BSZ till W1BU hade varit precis på gränsen, 6100 km.
 

Attachments

  • oscar_iii_results.pdf
    163,9 KB · Views: 5
Back
Top