144mhz varför denna tystnad

Satte upp en 10 el yagi för 2m för ett år sedan. Så fort jag strömsatt radiorummet har radion stått inställd på anropsfrekvens för antingen cw eller ssb på låga delen. Under året har det varit dödstyst förutom vid någon månadstest då jag hört SM0. Ett enda genomfört QSO under året, detta på ssb efter överenskommelse med en SM3:a i Kramforstrakten. Har under året med jämna mellanrum CQ:at på bägge trafiksätten utan framgång.

FM-repeatrarna inom räckvidd (4-5 st) aktiveras av 3-5 personer per repeater på regelbunden basis. Emellanåt dyker även andra upp men det är sällsynt. Undantaget är Bullen från SK3BG varje söndag kl 21, då hörs plötsligt 20-30 st som loggar in. Tjafs, medvetna störningar, ofog och interferens finns inte här. Diskussionerna som förs söderut är långt ifrån den norrländska verkligheten. Här behöver vi inte laga något eftersom inget är sönder. Å andra sidan är slitaget lågt.
 
På 144 MHZ är det alltid konditioner
- direktförbindelse direkt och avstånd beroende på antenn och antennläge. Glöm inte att reflektioner i terrängen ibland ger de mest lustiga antennriktningar.
- troposfärisk utbredning genom halva Europa och ibland ganska förlustfria förbindelse. Håll reda på väderlekskartorna
- norrsken, startar i öster och vrider sig mot väster och ibland gäller det även att rikta antennen söderut
- sporadisk E-utbredning kan man hoppas på någon gång under sommarhalvåret och då kan man nå till Nordafrika och vid dubbelhopp även så mycket längre
- meteor reflektioner finns det dygnet runt. Sporadiska eller uttalade skurar. Morgonkröken oftast bäst. Här det bara att ta för sig. Förr i tiden var det rullbandspelare som gällde och idag kan man lata sig framför datorn och bara hämta hem de standardiserade ramsor som dyker upp på skärmen i WSJT
-varför inte prova WSPR 144,489 USB även här gräver man i bruset och lämpat för studium av vågutbredning, antenner, antennförstärkare etc
- månstuds, med WSJT kanske det räcker med 100 W och en 10 el. Yagi
Ja, detta var bara ett axplock och mer finns att tillgå.
Det är bara att ta för sig.
Bäst 73 de
SM4ANQ/Ulf
 
Jag kan inte sluta att förundras över allt kunnande det finns ute i landet.Jag har just nu beställt den senaste upplagan av arrl antenna handbok,nu ska det djupdykas i antennernas underbara värld,man har legat av sig på 20+år.får väl se vart det slutar,ska väl få upp lite 144mhz antenner vad det lider.just nu har jag bara en 12el horisontalt uppe.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Ulf/ANQ
Det var vackert och positivt tecknat! Försökte själv få till nåt skrivet i de tongångarna, men du gör det bättre.

En fundring: Vad finns på 144,489, i fyrbandet? En speciell fyr? Där är nåt jag missat.

144 MHz-bandet är det, mig veterligt, enda band där amatörradio har primär status, och det skall vi vara mycket rädda om!

/Janne
 
Ulf/ANQ
Det var vackert och positivt tecknat! Försökte själv få till nåt skrivet i de tongångarna, men du gör det bättre.

En fundring: Vad finns på 144,489, i fyrbandet? En speciell fyr? Där är nåt jag missat.

144 MHz-bandet är det, mig veterligt, enda band där amatörradio har primär status, och det skall vi vara mycket rädda om!

/Janne

Om vi håller oss till VHF/UHF så är mycket riktigt 144 MHz exklusivt amatörradio i hela världen.
Mer primärstatus än så kan man inte få...:)

De andra banden är som bäst "co-primära" som 432 MHz.
50 MHz är ännu inte något amatörband i Region 1, annat än att det finns listat i den europeiska frekvenstabellen ECA.
Det allokeringar som finns på 70 MHz finns inte listade alls, utan de är enligt Artikel 4.4 på "non interference basis".
Sedan får vi gå hela vägen upp till 24 GHz innan något mer amatörband med exklusiv status återfinns.

Hur PTS ser på frågan om exklusiv/primär/sekundär eller NIB-status är inte helt fastlagt.

För några upplagor av PTSFS sedan fanns den generella friskrivningen att "ovan angivna frekvensband delas eller kan komma att delas med andra radioanvändare".
Jag känner till att man inom PTS resonerar som så att man känner sig bunden av internationella bestämmelser när "internationell vågutbredning" och/eller användning av internationellt normerade system där luftfarts- och sjöfartsradio intar särställningar förekommer. I andra fall förbehåller man sig rätten att disponera frekvenserna efter eget skön.

Hur rättsläget skulle bli ifall en nationell omdisponering av, säg, 144 MHz skulle bli föremål för övervägande är sannolikt en fråga för förvaltningsdomstolarna.

För ett drygt 10-tal år sedan fick licensierade telemetrianvändare flytta ifrån sina dittills nationellt
koordinerade och exklusiva frekvenser till "icke-tillståndspliktiga" med motiveringen att det inte var "effektiv spektrumanvändning". Detta förorsakade stora merkostnader och försämrade prestanda, men brukarna kunde inte driva igenom sina krav trots att branschorganisationer bråkade i juridiska instanser.

I princip samma sak höll på att ske i mer modern tid när det gäller skydd för frekvenser för järnvägssignalering och telemetri, men där har branschen lyckats med en, ehuru tillfällig, förlikning.

Det undandrar sig bedömning ifall amatörradion, som redan är undantagen från tillståndsplikt, kan lyckas med en juridisk process för att behålla VHF/UHF-frekvenserna ifall myndigheterna skulle finna en mer räntabel användning för detta spektrum.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
FUD skrev; "Vad jag sett och förstått från min kommersiella verksamhet är att bland alla de "nya" amatörerna finns det sällan något uttalat intresse för att ha en riktigt ordentlig antennpark. Många kör med köpeantenner av tråd och nöjer sig med det. De som kommit från 27-sidan har nog lätt kunnat se att det räcker gott och väl med 100W och en G5RV. Sedan har det inte hänt mera."

Hmm. Det stämmer faktiskt väl överens med min egen erfarenhet av hur nya amatörer de senare 20 åren resonerat. Av de som valt VHF är det få som fått upp en ordentlig antenn för den låga delen. En radio i bilen skaffar de flesta sig och även någon typ av pinne för att nå repeatrarna från bostaden.

Steget därifrån är ganska stort. Det behövs förutom själva Yagi-antennen en rotor och maströr, kanske stag och annat. De som bor i lägenhet har små möjligheter att få upp något effektivt. Av de nya som passerat förbi i klubben så har de flesta lyssnat över den låga delen i samband med aktivitetstesterna men då utan ordentlig antenn. En vertikal pinne av något slag räcker för att höra och köra de lokala men ger knappast något utbyte en vanlig dag mellan testerna. Slutsaten många drar är att det inte finns några stationer igång och att det är för mycket jobb med att skaffa stora antenner till något som dom inte riktigt vet om det är så himla intressant. Moment 22 på något sätt. Det är ju först när man fått upp de stora antennerna och varit med om den första öppningen som det blir möjligt att börja höra mer långväga stationer men som vi vet är synnerligen få till antalet. Jag lyssnar ofta på fyrarna och LA8VHF kan peaka S9 plus men inte en kotte är igång. Noll och intet. CQ CQ CQ ingen svarar. Stänger station.

Samma resonemang går igen på kortvåg. De flesta både nya och di gamle nöjer sig med någon form av flerbandsdipol eller GP. Med 100 W går det att hänga med ganska bra på 80 och 40 m för lokala kontakter och 20/15 m för lite mer långväga. Att få upp större antenner än så kan vara problematiskt. Lägenhet och radhus gör det tufft och stora KV-antenner i de numera täta villakvarteren ses inte alltid så positivt av grannarna. Jag märker att att många nya amatörer är väldigt försiktiga och kanske tar för stor hänsyn till vad andra skall tycka? På min tid tänkte vi inte så. Om det behövdes en Yagi så satte vi upp en sådan. Kommer inte ihåg att grannarna gnällde heller mer än på att TV-bilden stördes ut ibland. Folk var nog mer tåliga förr.

Radioamatörernas antennparker har krympt rejält sedan 60- och 70-talen då de flesta som var aktiva på VHF hade någon form av Yagi på rotor och en hel del av KV-amatörerna körde med någon Tri-bander på skorstenen eller mast i trädgården. Här i Lund och villakvarteren runt om fanns ett tiotal KV-yagis på 70-talet och nu finns bara en kvar. Försöker komma på om det finns en andra men nej det gör det nog inte. Massor med G5RV och pinnar dock. Men det är bara jag som är aktiv. Hallå, var blev ni andra av?

Sak samma med PA-stegen. Förr var vi många med hembyggda PA-steg (köpes också) både på VHF och KV men numera är det klent med den saken. När jag inventerar amatörernas utrustning i min omgivning ser jag 100 W stationer på borden. Att köra hög effekt i tätbebyggt område är inte helt problemfritt idag. Mycket elektronik som kan störas ut.

Amatörradio och synen på amatörradio har verkligen förändrats de senare 40-50 åren, den saken är klar. Någon som har avvikande in- och åsikter?
 
144.489 USB
WSPR - Weak Signal Propagation Reporter
Du kan lyssna och/eller sända med låg effekt.
WSPR gräver ner till 28 dB i bruset vill jag minnas. Effekten skall vara låg. Kan användas mer av oss i Europa. Användes mera frekvent i Nordamerika och Australien. På kortvågen väldigt vanligt över hela världen.
Platsar nog i fyrbandet på 144 MHz.
Bästa 73 de
Ulf
 
EQL: "Amatörradio och synen på amatörradio har verkligen förändrats de senare 40-50 åren, den saken är klar. Någon som har avvikande in- och åsikter?"

Bengt, det du säger är väl närmast att radioamatörers syn på amatörradio har förändrats?

Vad gäller icke-radioamatörers syn på oss så tror jag att den är ungefär densamma som tidigare. Möjligen då med tillägget att vi är konstiga på det viset att vi väljer så svåra lösningar för att kommunicera, när det idag finns Inet och nallar. Kanske också att vi inte har samma status som kunniga och teknikfrälsta som förr, i omgivningens ögon. Eller?

/Janne
 
ANQ om 144.489 USB

Det där låter spännande; måste kollas närmare.

Jag är dock tveksam till det lämpliga i att vi som "vanliga användare" skulle sända i det exklusiva fyrsegmentet, oavsett sändareffekt. Många ägnar sig åt att ligga och monitorera allehanda fyrar och om det då dyker upp någon/några i närheten som sänder så lär det ställa till störningar.

Region 1 bandplan/fyrsegment stämmer dårligt med USAmerikaners och Australiensares dito. Kanske där en förklaring.

Bara mina lätt förvirrade tankar, och jag har haft fel förr ...

/Janne
 
Last edited:
FUD skrev; "Vad jag sett och förstått från min kommersiella verksamhet är att bland alla de "nya" amatörerna finns det sällan något uttalat intresse för att ha en riktigt ordentlig antennpark. Många kör med köpeantenner av tråd och nöjer sig med det. De som kommit från 27-sidan har nog lätt kunnat se att det räcker gott och väl med 100W och en G5RV. Sedan har det inte hänt mera."

Hmm. Det stämmer faktiskt väl överens med min egen erfarenhet av hur nya amatörer de senare 20 åren resonerat. Av de som valt VHF är det få som fått upp en ordentlig antenn för den låga delen. En radio i bilen skaffar de flesta sig och även någon typ av pinne för att nå repeatrarna från bostaden.

Steget därifrån är ganska stort. Det behövs förutom själva Yagi-antennen en rotor och maströr, kanske stag och annat. De som bor i lägenhet har små möjligheter att få upp något effektivt. Av de nya som passerat förbi i klubben så har de flesta lyssnat över den låga delen i samband med aktivitetstesterna men då utan ordentlig antenn. En vertikal pinne av något slag räcker för att höra och köra de lokala men ger knappast något utbyte en vanlig dag mellan testerna. Slutsaten många drar är att det inte finns några stationer igång och att det är för mycket jobb med att skaffa stora antenner till något som dom inte riktigt vet om det är så himla intressant. Moment 22 på något sätt. Det är ju först när man fått upp de stora antennerna och varit med om den första öppningen som det blir möjligt att börja höra mer långväga stationer men som vi vet är synnerligen få till antalet. Jag lyssnar ofta på fyrarna och LA8VHF kan peaka S9 plus men inte en kotte är igång. Noll och intet. CQ CQ CQ ingen svarar. Stänger station.

Där berör Bengt något viktigt.
Det finns en mycket tydlig "tröskeleffekt" när det gäller prestanda hos VHF/UHF-system där antennhöjd nog är mest utslagsgivande.
Hade jag nöjt mig med prestanda hos min första VHF-station 1970 hade jag sannolikt inte blivit så långvarig på bandet.

Med 6 element (tillverkad i metallslöjden åk 8) på ett kort maströr på balkongen och 10W CW/AM
var min aktionsradie runt 100 km i bästa fall. "Morgonkonds" fördubblade denna grovt.

När sedan min far sensommaren 1971 gav efter för mitt "tjat" och lät ordna till en f.d. belysningsstolpe som var 12 m hög som sattes upp med takskägget som stöd och där satt det 2 x 10 element i toppen blev det en dramatisk skillnad. Den nya AM-räckvidden tog mig grovt från Grums i väster, Ludvika i norr, Stockholm i öster samt Motala/Karlsborg i söder, Telegrafi gick väl ytterligare en faktor 1,5 - 2 längre.

När B-certet kom våren 1972 så blev det SSB och QRO (relativt sett) som medförde en räckvidd av runt 350- 400 km vid normala konditioner. Det tillverkades även 4x10 element PA0MS samt ett PA med 4CX250B enligt förlaga i RSGB VHF-manualen.
Med detta PA och en förbättrad mottagare med smalare filter gick det att köra uppemot 500 km regelmässigt.

Tyvärr blev det flyttning från villan innan denna antenn kunde sättas upp.
Jag hade klarat mig ganska bra från olika former av TVI och HiFi-I, med de runt 10 kW ERP som kunde åstadkommas med stationen.
Mina grannar var sannolikt inga "HiFi-missbrukare". Dock är det osäkert om 30-40 kW ERP hade kunnats hanterats utan "folkstorm".

Sett i backspegeln kan man bara spekulera i vad som inträffar om ifall en installation med liknande ambitionsnivå skulle försöka installeras i ett radhus eller villaområde idag.

Det är synd om de seriöst VHF/UHF-intresserade som bor i tätorter.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Japp ... jag tror också på det där med tröskeleffekten. Under några år hade jag bara en 5 el yagi för 10m (med rotor). Tyst i långa perioder, men när det blev konditioner var man ju med i matchen! ;-)

När jag under några år bodde i det högsta huset i Kallhäll (strax utanför Stockholm) hade jag bara en 15 el Cue Dee. Körde långt ner i Europa när det var konditioner, men hörde också mycket brus.

Jag tror nya amatörer ska skaffa sig antenner som är bra, åtminstona på något eller några band, istället för allbands-lösningar(hmm?) typ G5RV och liknande.

Sture
 
AKU skrev; "Bengt, det du säger är väl närmast att radioamatörers syn på amatörradio har förändrats?"

Ja jag menade att amatörradion som hobby och radioamatörernas syn på hobbyn har förändrats. Nutidens radioamatörer har helt andra förväntningar än vad vi old timers hade när vi var unga och började pilla av bakstyckena i träradioapparaterna för ett halvt sekel sedan. Våra referensramar fanns i John Schröders Radiobyggboken del I, II och III som vi bläddrade sönder tillsammans med andra samtida böcker som beskrev amatörradiohobbyn ungefär lika oföränderlig som den sett ut de senare 10-20 åren. Alltså sedan andra världskrigets slut. Utvecklingstakten på 60-talet var långsam jämfört med i dag då allt fler absorberats i någon sorts teknikstress. Många utan att själv veta det. Det kommer nu ut så många uppdateringar av programvaror och upphottade varianter av produkterna så det allra senaste är redan passé och ute när paketen packats upp.

Förr sysslade vi mycket med litet, d v s vi höll på med en enda sak och förfinade denna under flera år. Sakta steg för steg byggde vi vidare och allt detta långsamma arbete gav tid till eftertanke vilket var bra för själen. Numera pysslar vi litet med mycket förstått som så att vi hoppar från det ena projektet till det andra och det mesta som påbörjas hinner inte bli klart innan något annat roligare dyker upp som läggs på hyllan för ett tredje projekt. Det är nog så inom de flesta hobbies och allt fler blir förvirrade och finner inte sin nisch. Hipp som happ, lite klabbande här och lite där, provisoriska lösningar typ, nej detta var inte kul. Jobbigt. Kan man köpa 80 m dipolen "färdigbyggd"?
 
Sture,

Missuppfattar jag dig när jag läser det som att du tyckte att "bara en 5 el yagi för 10m" funkade klent?

"bara" fem element Yagi på 28 MHz tycker jag låter som en potent antenn. Satt den kanske oanständigt nära mark eller med omgivande tråkiga hinder, eller var det en väldigt kortbommad sak? Annars borde den ju ha bitit ifrån sig bra. När det väl är fart på 28 MHz så funkar det mycket bra även med enkla antenner.

Det du säger om att nytillkomna bör satsa på en bra antenn är mycket vettigt. Bra antenn = A+O. Om man till en början haft en halvkass antennlösning och sedan får upp en bra antenn, så är det upplagt för den där goa AHA!-känslan som man önskar att alla kan få uppleva.

/Janne
 
Sture,

Missuppfattar jag dig när jag läser det som att du tyckte att "bara en 5 el yagi för 10m" funkade klent?

"bara" fem element Yagi på 28 MHz tycker jag låter som en potent antenn. Satt den kanske oanständigt nära mark eller med omgivande tråkiga hinder, eller var det en väldigt kortbommad sak? Annars borde den ju ha bitit ifrån sig bra. När det väl är fart på 28 MHz så funkar det mycket bra även med enkla antenner.

Det du säger om att nytillkomna bör satsa på en bra antenn är mycket vettigt. Bra antenn = A+O. Om man till en början haft en halvkass antennlösning och sedan får upp en bra antenn, så är det upplagt för den där goa AHA!-känslan som man önskar att alla kan få uppleva.

/Janne

he he, ja, jag menade att jag inte hade antenner för några andra band, "bara" för 10m! ;-) Men ... med 5 el på 10m kunde man köra mer, t.ex. många kontakter med västkust-USA, KL7 och ibland KH6 sent på natten. Några gånger även ZL långa vägen med Arctic flutter sent på natten. Jag fick stå ut med att inte köra dygnen runt. Men då det var konditioner på 10m då var det riktigt kul! Så, jag har fortsatt att försöka ha bra antenn åtminstone för något eller några band.

Sture
 
En stor anledning till den låga aktiviteten är att nyrekryteringen är svag. Nyblivna amatörer är inte längre lika benägna att lägga ner möda på att montera upp riktantenner. Det är minsta motståndets lag som gäller. Man kan sträcka sig till att kasta upp en trådantenn för HF.
De som varit med ett tag nöjer sig med att köra när det är speciellt bra konditioner eller test.
För många är nog 2-metersbandet liktydigt med FM eller digitala moder. De är inte medvetna om vilka möjligheter bandet verkligen erbjuder. 20 mil räckvidd är ju ganska normalt med en hyfsad antenn och några tiotals watt.
 
>>>De är inte medvetna om vilka möjligheter bandet verkligen erbjuder. 20 mil räckvidd är ju ganska normalt med en hyfsad antenn och några tiotals watt.

Håller helt med dig men undrar samtidigt hur fantastiskt 20 mils räckvidd upplevs idag och av de nya. Tjugo mil - hallå!

Startutrustningen som behövs för att kommunicera med någorlunda användbar förbindelsekvalitet på avstånd av 20-30 mil kostar i runda slängar 20tkr om vi räknar med en enklare all mode transceiver, en begagnad 10 elements Yagi, maströr eller ev rörmast från skroten, en billig rotor med manöverkabel plus en rulle skaplig koaxkabel. Div småkrafs som telegrafinyckel eller elbugg tillkommer om man kan och vill dra nytta av de c:a 10-12 dB fördel som CW ger i förhållande till SSB. Skall allt köpas splitternytt över disk så blir det dyrare. Räcker 60tkr?

En del nya jag försökt leda över från repeatrarna till den låga delen av 2 m SSB ser ingen nytta med det här. Vad skall det vara bra för? En och annan kan absolut tänka sig att delta i aktivitetstesterna men just det där mossiga DX-jagandet och gräva efter ursvaga signaler i bruset, lyssna efter fyrarna, passa konditionerna som bara dyker upp någon dag då och då osv det har man inte tid till. Inte så regelbundet som krävs för att få napp. Jag tror att steget att komma igång på den låga delen med hyfsade grejor är enormt stort och mycket större än det var förr i tiden då vi skyndade långsamt och fokus låg mer på nyfikenheten och drivkraften att själv bygga upp en station del för del där vi började enkelt för att sedan avancera. Var det inte så? Alla borde läsa igenom VHF-spalten i gamla QTC från 50- och 60-talen för att förstå hur fantastiskt det var att slå nya distansrekord. Mycket var nytt och aldrig gjort förut.

Sett i ljuset av alla dessa utmaningar och "problem" som de nya ställs inför så kan i alla fall jag förstå att många fastnar på repeatrarna där det går att komma igång samma dag som paketet med walkie talkien, basstationen eller mobilen med tillhörande pinnar anländer med posten. Som FUD tidigare konstaterat så nöjer de flesta sig med enkla antenner för att hjälpligt kunna vara med i spelet.
 
De är inte medvetna om vilka möjligheter bandet verkligen erbjuder. 20 mil räckvidd är ju ganska normalt med en hyfsad antenn och några tiotals watt.

Håller helt med dig men undrar samtidigt hur fantastiskt 20 mils räckvidd upplevs idag och av de nya. Tjugo mil - hallå!
Följer med intresse tråden och eftersom jag är relativt ny så funderar jag ju över kommentarerna från "Di Gamle" en hel del ;)

Efter en kort sejour på FM repeatrarna nere i Stockholm när jag fick cert så landade jag snabbt i kortvågen, där jag är kvar efter flytt upp i SM3'land.. Visst var det enkelt att komma igång med bara en handapparat och som de som följer repeatertråden på ssa.se konstaterat - så är det mycket trafik där. Kvalitén på trafiken lämnar jag därhän utan kommentarer, nöjer mig med att konstatera att efter en tid i huvudstaden i sommar har jag plockat ut 2m FM mobilstationen ur bilen och sålt den. Känner ingen som helst saknad heller :D

2m häruppe där jag bor nu kräver nog minst den investering Bengt pratar om och med tanke på utbytet står det, eller har i alla fall stått långt ner på aktivitetslistan. Har tillgång till en gammal IC-290 som jag lyssnat en del med. Med en enkel Slim Jim antenn så är det inte mycket att höra och jag når med näppe in till Östersund och Trondhgeim, 10 mil öst resp. väst på SSB. I jämförelse med kortvågen där jag med en hyfsad uppsättning hemtrillade trådantenner, till en mycket billig peng, som dragit in 147 DXCC på foni sista 2 åren, så känns det inte så intressant att lägga massor med pengar på en 2m set-up.

Så åtminstone vad gäller en relativt nybliven amatör, häruppe i glesbygden, så kan jag bara instämma i Bengt's analys om varför det är tyst på 2m. Åtminstone vad gäller oss mer nybakade amatörer. Vad göra för att vända trenden har jag ingen aning om? I storstadsområdena kanske utarmningen av kvalitén på trafiken på repetrarna kan få någon att prova på simplextrafik, men i glesbygden? Det enda jag kan tänka mig är att man verkligen vill prova på något nytt, kanske vill ha lite av en utmaning i förhållande till HF'en? Annars vete i sjutton vad som skulle trigga igång en på 2m, tyvärr.

Kanske mer skriverier och en rejäl dos information i forumen, i QTC och ute i klubbarna om hur kul 2m kan vara. En liten tillbaka-blick och push av Er som varit med ett tag på 2m kan få några att intressera sig och prova på? Jag har i alla fall blivit lite taggad av den här tråden och skall nog försöka få upp åtminstone en liten riktantenn för 2m att lyssna på. Man kan kanske upptäcka något riktigt kul framöver?

/Johan
 
Last edited:
Det finns alltid aurora att köra Johan!

Men för att det ska vara njutbart krävs enligt min åsikt CW. Du får en diffus reflex på
norrskenet så "tonen" försvinner. Du behöver inte någon jätteinvestering för att köra
denna mode.

Meteorscatter är ett annat sätt att köra "DX" på 2m.

Sist men inte minst har du månstuds - och med dagens digitala moder så klarar du
dig även här undan med rimliga investeringar, jämfört med traditionell CW med
stora antenner och feta slutsteg.

Som tidigare sagts är det rätt roligt att bygga och experimentera med antenner för 2m
då de inte blir så stora.
 
Last edited:
Back
Top