Ligger ett PM och väntar i din inbox Benny@BYC
Har el 7 element + rotor till bra pris
BYS
/Johan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ligger ett PM och väntar i din inbox Benny@BYC
Har el 7 element + rotor till bra pris
BYS
Om vi gör en snabbt inventering av läsarnas intresse och möjligheter här på HAM.SE....
Hur många skulle kunna tänka sig att bli aktiva en stund på kvällen "alla" (nåja, de flesta) dagarna i veckan på förslagsvis SSB-delen (inte någon förutbestämd anropsfrekvens)?
Var och en som läser detta har förmodligen minst en kompis som har en 2 m SSB-station och horisontell antenn och som kan "övertalas" att slå igång stationen om det finns anledning att göra så. Finns anledningen?
Jag tror att det kan finnas uppemot 200-300 amatörer i Sverige som har tekniska möjligheter att köra den låga delen 2 m SSB horisontellt. Förmodligen fler. Men hur många skulle vara intresserade av ett sådant här aktivitetsexperiment? 3, 5, 10, 25? Jag och en till? Bara jag?
Tanken är att sporadisk ropa långa allmänna anrop här och där i SSB-delen under tidsperioden 19-21 SNT. Skulle det vara möjligt att med den gamla sortens trafikteknik att upprätta några förbindelser överhuvudtaget utan att på förhand avtala exakt tid och exakt frekvens?
Jag kan lova att ropa en stund i kväll med beamen i olika riktningar mot västkusten uppemot Göteborg och via norr över till nordost och Gotland. Vem blir nummer två?
Hej
Tack för intresseväckande diskussioner.
Vi får ej heller glömma av entusiasterna som lärde upp oss och som skapade utmaningar att lära något på de högre frekvenserna. Det finns många men tänker själv på CSO, DJH, CHK och inte att förglömma ELM. Den sistnämnde körde endast med 10 W AM med en SECMCOSET. Han hördes dagligen med 20 mils radie. Han var expert på rör och plåtarbete och hade en ny antenn uppe varje dag om jag överdriver litegrann. En tilt over mast var hans hjälp att ta ner och resa antennerna. Masten var välgjord och ramlade bara ner när han glömt av låsanordningen för masten.
Lite mera aktivitet och lite flera entusiaster som uppmanar oss att göra något skulle inte skada.
Bästa 73 de
SM4ANQ/Ulf