Tidvis snackas det om (från de nya) att vi gamla måste hänga med i utvecklingen och göra si eller så. Jag tycker att var och en får välja sitt och även berätta om det vi gör. Om någon blir intresserad så är det väl bra annars är ingen större skada skedd?
Jag har funderat lite på det här, Bengt, och du känner ju mig. Det tänks sakta här på den här sidan och stenarna i huvudet måste hinna runt några varv...
Jo, det kan faktiskt vara till skada.
För ungdomar.
Unga människor behöver förebilder. De behöver lära sig.
Inte i första hand hur det var förr, oavsett vilka detaljer det gäller, utan hur man uppför sig. Hur man förhåller sig till teknik, konstruktion och så vidare. Framför allt tittar de (och läser) på hur vi gamla stötar beter oss mot varandra. Hur vi behandlar varandras kunskaper och ideér. Gudarna ska veta att det är inte alltid vackert och glamoröst.
När en Besserwisser dyker upp så genomskådas han omedelbart av unga människor. De säger inget och de visar inget. Men de inser att det är en sån de just stött på. De använder knappast ordet Besserwisser (de är ju vi gamlingar som använder det) men de känner igen beteendet och pekpinnarna. Sådant väcker en mental avsky och de tar gärna en omväg nästa gång för att slippa den förnedring de upplevt. Det är inte heller ett ord de skulle använda. De skulle snarare säga: Gubbj--el.
Det spelar ingen roll hur rätt man som gammelman har. Ungdomarna måste respekteras! Det finns ingen som helst respekt i att peka med hela handen och säga: Min gosse, sådan är nu naturens ordning! De blir förbannade. Tyst.
Eller att skriva sakfrågorna på motsvarande sätt i ett Forum där precis vem som helst kan läsa. Vi gammelmän skämmer nämligen ut oss inför framtiden. De unga idag kommer att styra det liv som vi gamlingar ska leva i slutet av våra liv. Varför då inte istället visa respekt?
Alltså tänker vi oss ett kaffebord på en klubb. Där sitter 15 stycken runt ett bord. Fem av de här personerna är unga och har just tagit sitt certifikat och de övriga är gamla i gården. Dessutom är det några som är inte bara gamla i gården utan dessutom djupt tyngda av stor sakkunskap.
Hur det låter på ett sånt här kaffekalas i en radioklubb vet vi nog alla men jag misstänker att man inte alltid reagerar på hur det verkligen förhåller sig.
Ungdomarna är förväntansfulla, stolta och känner stor medkänsla i gruppen.
- Ja du, Oskar, då har du fått cert då.
- Aaaa-aaa
- Då vet du att man måste säga sitt call varje gång man checkar in på repeatern.
- Japp
Eller:
- Du Gösta, jag satte ihop en Collins-oscillator förra helgen. Den drev mindre än 15Hz efter en halvtimme.
- FIffigt du, det var en sån jag körde med sommaren 1959 när jag lyckades fånga KH6 på 20 meter.
Varpå en gröngöling säger:
- Vad är det?
Och alla utom fem flabbar ohejdat.
Några dagar senare hör en av gröngölingarna, efter att ha köpt sig en handjagare för 1500kr, att det är full fart på stadens repeater! Spännande! Han känner igen rösterna men han hör inga call nämnas. Efter en halvtimme vet han vilka de är. Genom att lyssna på rösterna. Det är några av dem som visste vad en Collins-oscillator är.
Sensmoralen i detta är att om man som gammelman inte uppmuntrar ynglingarna (jmf nybörjarna) med den nya tekniken så kommer man att bli bortglömd, omkörd och bortsprungen. Vill vi det? Jag tror nästan att det finns någon sorts dödslängtan hos några av oss erfarna radioamatörer. Det märks liksom på något sätt efter ha läst fora under några år.
Dessutom: Hur många av oss kan ens räkna upp de 10 budorden?
(...kunde inte låta bli den handsken...)
Redigerat: du milde så OT det blir i tråden....