1KW SSPA HF/6M - byggtråd

Det ser rätt snyggt ut... trots att det inte är några rör som aktivt element... ;)
@SM7MCD
Håller med dig på många sätt! Nedan ser vi den sköna glöden från 4x811A. Faktiskt mitt enda slutsteg. Jag byggde det så sent som 2012. Man kan undra varför man gör det på 2010-talet? Jo, för att jag drömde om att bygga ett när jag var 13. Men den drömmen kunde inte uppnås förrän många, många år senare. Riktigt härligt nostalgibygge med NOS-rör från RCA. Varje QSO känns extra mysigt när CQ:t går ut genom anoden uppvärmt av den sköna glöden. Om det bara kom an på min station så är detta det enda steg som behövs. Men remote-QTH ställer andra krav. Men du kan litet på att när jag kör direkt från stugan, så kommer 811orna få jobba. Jag har 4 NOS till ömt bevarade i en låda som reserv så jag kan nog köra detta steg livet ut.

811a.jpg
 
Idag var det dags för första tester med RF. Första resultaten är väl inte helt upplyftande.
Input: 10W dämpat 13dB
Output: 125W
Spänning 53.6V
Ström: 10.8A
Det blir en verkningsgrad på 22%
Jag tänker att första felsökningen borde ske mellan paletten och filtret. Jag lyfter kablarna där och mäter effekten efter paletten.
Andra förslag?
20250119_150640.jpg
 
Ok. Jag vågade öka driveffekten stegvis till 3.5W. Vid 3.5W driv ser jag runt 750 watt ut och en effektivitet på 57%.
Verkar alltså som verkningsgraden är beroende av driveffekten. Det hade jag inte väntat mig. Men så är jag nybörjare på detta också :)
 
Det är spektrumanalysator+riktkopplare som gäller om man
ska kolla spektral renhet.

Sedan är verkningsgraden i mycket hög grad beroende på utstyrningen eller driveffekten.
Runt 60% vid full effekt är nog vad som är realistiskt.
 
Verkar alltså som verkningsgraden är beroende av driveffekten.
Det gäller för alla transistoriserade slutsteg med oavstämd kollektorkrets, den är impedansanpassad endast för full uteffekt.
 
De 250 gångers förstärkning (=24 dB) som finns vid 0,5 W drivning är ganska typiskt.
Effektsteget går då i nästan ren klass A, med motsvarande låg verkningsgrad.

Vid 3,5 W drivning erhålls 750 W eller dryga 23 dB förstärkning, så effektsteget närmar sig kompression
och vid kompressionspunkten är det nästan ren klass B, och då blir förbättringen av verkningsgraden påtaglig.

Den bredbandiga anpassningen mellan transistorerna och lasten är optimerad endast för fallet med full drivning.
Troligen ligger den optimala drivnivån runt 4-4,5 W vilken medför 1 dB kompression.

Det är av ett visst intresse att mäta upp IM-distorsionen vid olika drivning, sannolikt blir resultatet att
IM3 ligger minst -30 dB ner från varje ton för drivnivåer understigande 1 W per ton (=4 W PEP), men att
den försämras snabbt med ytterligare ökad drivning.
 
Här ser man hur effektförstärkning och verkningsgrad varierar
med drivnivån hos en relaterad LDMOS-transistor BLF188XR

1737375111360.png
 
De 250 gångers förstärkning (=24 dB) som finns vid 0,5 W drivning är ganska typiskt.
Effektsteget går då i nästan ren klass A, med motsvarande låg verkningsgrad.

Vid 3,5 W drivning erhålls 750 W eller dryga 23 dB förstärkning, så effektsteget närmar sig kompression
och vid kompressionspunkten är det nästan ren klass B, och då blir förbättringen av verkningsgraden påtaglig.

Den bredbandiga anpassningen mellan transistorerna och lasten är optimerad endast för fallet med full drivning.
Troligen ligger den optimala drivnivån runt 4-4,5 W vilken medför 1 dB kompression.

Det är av ett visst intresse att mäta upp IM-distorsionen vid olika drivning, sannolikt blir resultatet att
IM3 ligger minst -30 dB ner från varje ton för drivnivåer understigande 1 W per ton (=4 W PEP), men att
den försämras snabbt med ytterligare ökad drivning.
Jag märkte sent igårkväll när jag testade att öka till 5w (100 watt från txrx) att inte mycket mer hände. Jag backade tills mätaren knixade och det var runt 4 watt. Eller 80w från txrx.
Jag har ingen mätning direkt vid ingången så driveffekten får jag fram genom trrx-effekten minskad med 13dB.
 
Hej!

Kul att du fått fart på grejerna!
Verkar det som att du har värmeutvecklingen under kontroll?

När jag testar något nytt eller okänt så brukar jag övervaka utgången med ett oscilloskop, inte då för att bedöma spektral renhet, utan att se at det inte "busar" eller på annat vis tydligt dummar sig.
 
Den bredbandiga anpassningen mellan transistorerna och lasten är optimerad endast för fallet med full drivning.
Troligen ligger den optimala drivnivån runt 4-4,5 W vilken medför 1 dB kompression.
Är det det det jag ser när jag ökar driveffekten upp emot 5 watt? Efter kanske 4-4.5 watt så sker ingen synbar ökning på uteffekten. Från 5W-nivån backar jag sedan drivning till runt 4 watt och det är där mätaren tydligt knäar nedåt. Vid denna nivå såg jag också 1kw på 10M (28500). Jag kunde sen inte mäta korrekt på alla banden då konstlasten var för varm. Men preliminärt verkade 10M ha bästa effektiviteten.
 
Hej!

Kul att du fått fart på grejerna!
Verkar det som att du har värmeutvecklingen under kontroll?
Jag har inte riktigt kunnat nyckla så länge eftersom konstlasten då brinner. Men rätt så kvickt kommer kylflänsen upp i dryga 40 grader för att sedan öka långsammare.
Vi får se hur det ut senare när jag har en bättre konstlast
 
Här kommer litet resultat med en kalibrerad mätare och en rejäl konstlast.
Beräknad effektivitet är Pout/(U*I). Displayed effektivitet är vad kontrollern visar.

1737406189710.png
 
Uppenbart är designen för utgångskretsen optimerad för frekvenser mellan 20-30 MHz, vilket nog beror
på valet av kärnmaterial och antal lindningsvarv. Effektsteget verkar börja gå i kompression vid c:a 900 W.

Dock så är den primärt intressanta parametern, åtminstone för SSB-trafik, vilken PEP uteffekt man får
vid en fortfarande acceptabel distorsion.
 
Back
Top