23cm fyr

SA5NNN

Member
Hej, är ganska ny på det här med radio i allmänhet och 23cm i synnerhet. Tänkte lyssna på lite fyrar och hittade en runt 1296.805. Kan inget om fyrar, men jag provar med USB och CW och får märkliga toner som hoppar, lite AFSK typ. Ska det inte vara CW eller PI4 på dom? Testade PI-RX, men den verkar föga imponerad till skillnad från mig. Jag har lyssnat ett bra tag nu och det verkar inte bli någon annan typ av sändning. Möjligen en kortare sändning med mindre effekt då signalen nästan helt fadade ur vattenfallet. Någon mer kunnig som kan tillför lite kunskap?

1618248960754.png

Radion är en IC9700 med pre amp på, antennen en balkongmonterad Comet GP-93. Operatören är en amatör...

SM5AKU

Janne i Vingåker
Hejsan Nicke,
och mycket välkommen på 23 cm.

På, eller nära, 1296.805 finns bland andra SK6UHI i JO57TX, dvs på Tjörn.

Om det inte råkade vara conds så är det inte troligt att det var UHI du hörde.
Dock, mycket spännande händer på detta band, så man kan inte vara säker
på att det inte var just fyren.

En bra site med info om fyrar är beaconspot.uk där du kan se info om bl.a. SK6UHI

Om du bor någorlunda fritt och har anständig horisont, så bör du kunna höra
SK4BX/B i Kilsbergen på 1296.960 som är låst till Rubidium-normal och/eller GPS.

Ett bra sätt att hålla reda på vad som händer på de lite högre banden är ON4KST's
site på on4kst.com

Janne,
op på SK5EW

SA5NNN

Member
Hejsan Nicke,
och mycket välkommen på 23 cm.

På, eller nära, 1296.805 finns bland andra SK6UHI i JO57TX, dvs på Tjörn.

Om det inte råkade vara conds så är det inte troligt att det var UHI du hörde.
Dock, mycket spännande händer på detta band, så man kan inte vara säker
på att det inte var just fyren.

En bra site med info om fyrar är beaconspot.uk där du kan se info om bl.a. SK6UHI

Om du bor någorlunda fritt och har anständig horisont, så bör du kunna höra
SK4BX/B i Kilsbergen på 1296.960 som är låst till Rubidium-normal och/eller GPS.

Ett bra sätt att hålla reda på vad som händer på de lite högre banden är ON4KST's
site på on4kst.com

Janne,
op på SK5EW
Häftigt! Tack för hjälpen, jag kikar vidare!

SM6GXV

Korsdominant
Fyrarna på västkusten på 1296.800 (Hönö, GPS-låst) och på 1296.805 (Tjörn, ugnsstabiliserad)
identifierar sig endast på CW.

Tyvärr är det nog inte Tjörn Du hört.

SA5NNN

Member
Finns det något lämpligt sätt att observera dom? Jag provar nu med SK1UHG Klintehamn på 1296.95. Jag kör USB och backar ned frekvensen 800 Hz till 1296.9492 och hoppas se något i PI-RX på 800 Hz. Är det en valid metod eller är jag helt ute och seglar?
Såg inget på frekvensen ivf. Provade samma metod för SK4BX, lika tyst.

SA5NNN

Member
Faktum är att med min metod enligt ovan så dyker det upp en bärvåg på 800 Hz vilket är förväntat med 1296.9592. Men jag kan inte identifiera den.

1618341338955.png

SM4HFI

Well-Known Member
Hej Nicklas!
Kul att du försöker komma igång på nästan mikrovågor. Men det är ganska optimistiskt att höra annat än någon väldigt lokal fyr med en rundstrålande vertikalantenn, fyrarna sänder horisontellt. Sen angående frekvens så har Gotlandsfyren på 1296,950 legat lite högt i storleksordningen 1 kHz, jämfört med SK4BW/B på 1296,960 när jag lyssnat i Falun på klubben SK4AO. Gotlandsfyren hörs bara ibland med 2x 37 el yagi och en preamp nära antennerna. Det är sällsynt att Örebrofyren inte hörs. Din närmaste fyr är nog även för dig SK4BX/B ca 10 mil bort. Det är ca 20 mil till Gotlandsfyren från dig i Ljungsbro.
Lycka till med exprimenterandet.
/Jan

SA5NNN

Member
Hej Nicklas!
Kul att du försöker komma igång på nästan mikrovågor. Men det är ganska optimistiskt att höra annat än någon väldigt lokal fyr med en rundstrålande vertikalantenn, fyrarna sänder horisontellt. Sen angående frekvens så har Gotlandsfyren på 1296,950 legat lite högt i storleksordningen 1 kHz, jämfört med SK4BW/B på 1296,960 när jag lyssnat i Falun på klubben SK4AO. Gotlandsfyren hörs bara ibland med 2x 37 el yagi och en preamp nära antennerna. Det är sällsynt att Örebrofyren inte hörs. Din närmaste fyr är nog även för dig SK4BX/B ca 10 mil bort. Det är ca 20 mil till Gotlandsfyren från dig i Ljungsbro.
Lycka till med exprimenterandet.
/Jan
Hej Jan,
Tack för informationen, jag kämpar vidare med min rundstrålande då det är vad jag har att tillgå får tillfället.
/Nicke