3-faskoppling?

Ja. KBW har rätt. Blå neutral var inte ansluten till nollan på trafon från början. Men jag förstår nu från flera svar här att detta är good engineering practice.
Sedan kan man förstås fråga sig varför konstruktörerna till den ursprungliga nätdelen valde att inte ansluta nollpunkten till neutraledaren?
Man vill ju gärna tro att det finns ett vettigt skäl. Det är duktiga ingenjörer som byggt den ursprungliga nätdelen.
 
Hej
Du ska koppla:
Inkommande L1 till primär plint 1 skruvklämma märkt 240V
Inkommande L2 till primär plint 2 skruvklämma märkt 240V
Inkommande L3 till primär plint 3 skruvklämma märkt 240V

Du bör koppla inkommande Nolla till primär plint 1 skruvklämma märkt 0, denna byglas sedan till primär plint 2 skruvklämma märkt 0 och till primär plint 3 skruvklämma märkt 0 (som ditt foto visar att nollorna är kopplade).

Du har då fått en stabil koppling med en Y-kopplad primärsida.

Sekundären på din transformator är tydligen trefas och du har redan en 6-pulskopplad likriktare.

I vissa enstaka undantagsvisa fall är det fördelaktigt med flytande neutralpunkt på transformatorns primärsida.

Hoppsan jag råkade visst skriva 240/400V där jag borde skrivit 240/415V i mitt tidigare inlägg men det bjuder jag på:)

Jo de flesta hushåll i Sverige har numera 230/400V som systemspänning (tidigare 220/380V) men det finns fortfarande ställen som har 133/230V (tidigare 127/220V) vilket ställde till det lite när en av landets mobiloperatörer ville koppla in sin nya basstation på befintlig serviscentral.:D

Lycka till med bygget
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Sedan är det bra med god filtrering. Det låter inte vackert med sidband +/- 300 Hz. Mycket värre än +/- 100 Hz.

/Roland
 
Det ser ut som om transformatorn antingen kan kopplas för delta eller Y-koppling på primären, och att sekundären är delta-kopplad. Y-koppling för primären
är det som gäller för "svensk trefas". Allmänt är det gynnsamt att ha olika koppling på primär och sekundärsidorna, eftersom ev. obalanser på lastsidan kommer att fördelas ut över faserna till primärlindningarna.

Om det är så att sekundärspänningen på märkskylten är angiven som huvudspänning får du ut en DC-spänning på grovt

3*1,4*2850/pi = 3850 V.

Ripplet ligger på dryga 4%
utan filtrering Ett ganska enkelt filter med en drossel på någon H och kondensator på 5 - 10 µF reducerar ripplet till ohörbara nivåer, i synnerhet om PA-steget går i klass AB eller B. Drosseln sätts med fördel i minusledningen mellan likriktarbrygga och minuspol.

Lycka till och se upp för högspänningen.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tydligt och bra!
Nu har jag lärt mig mer om 3-fas :)

Hej
Du ska koppla:
Inkommande L1 till primär plint 1 skruvklämma märkt 240V
Inkommande L2 till primär plint 2 skruvklämma märkt 240V
Inkommande L3 till primär plint 3 skruvklämma märkt 240V

Du bör koppla inkommande Nolla till primär plint 1 skruvklämma märkt 0, denna byglas sedan till primär plint 2 skruvklämma märkt 0 och till primär plint 3 skruvklämma märkt 0 (som ditt foto visar att nollorna är kopplade).

Du har då fått en stabil koppling med en Y-kopplad primärsida.

Sekundären på din transformator är tydligen trefas och du har redan en 6-pulskopplad likriktare.

I vissa enstaka undantagsvisa fall är det fördelaktigt med flytande neutralpunkt på transformatorns primärsida.

Hoppsan jag råkade visst skriva 240/400V där jag borde skrivit 240/415V i mitt tidigare inlägg men det bjuder jag på:)

Jo de flesta hushåll i Sverige har numera 230/400V som systemspänning (tidigare 220/380V) men det finns fortfarande ställen som har 133/230V (tidigare 127/220V) vilket ställde till det lite när en av landets mobiloperatörer ville koppla in sin nya basstation på befintlig serviscentral.:D

Lycka till med bygget
73 de SM7NTJ Lorentz
 
Intressant, Karl-Arne att du nämner drosselbaserat filter. Bygget idag har faktiskt en gammal hederlig drossel på B- och kapacitansen du nämner. Jag har dock valt att riva ned bygget och bygga upp det igen. Orsakerna är två: den första är att det nuvarande bygget är litet väl mycket "rått-bo", en bit från min säkerhetsstandard. Men den andra orsaken var faktiskt att få bort drosseln och bygga filtreringen med en fet kondensatorbank istället. Men eftersom du nämner drosselbaserat filter så kan jag passa på att fråga varför? Själv tycker jag det adderar en jäkla massa onödigt vikt och storlek. Därför hade jag tänkt 100-150 uF fördelat över ett dussin 450-voltare. Varför skulle du föredra drosseln? Fördelarna som jag ser skulle kunna vara A: det blir billigare. B: man slipper en sju-jäkla massa energi lagrat i C-banken.




Ripplet ligger på dryga 4%
utan filtrering Ett ganska enkelt filter med en drossel på någon H och kondensator på 5 - 10 µF reducerar ripplet till ohörbara nivåer, i synnerhet om PA-steget går i klass AB eller B. Drosseln sätts med fördel i minusledningen mellan likriktarbrygga och minuspol.

Lycka till och se upp för högspänningen.

JA. Man kan aldrig påminnas för många gånger.


73/
Karl-Arne
SM0AOM[/QUOTE]
 
Med "fet" bank kommer det krävas dioder som tål mycket och kanske mjukstart så inte säkringarna går när man slår på. Med 10uF blir ripplet väldigt lite. Varför dimensionera för 1-fas när man har fördelen av 3?
 
Du vinner främst att inte obehagligt mycket energi lagras i kondensatorbanken;
100 µF laddat till 4 kV är 800 J vilket räcker till att destruera mer i sin väg än vad du kan föreställa dig. Dessutom blir rippelundertryckningen större med LC-filter än med något praktiskt realiserbart C-filter.

Ett LC-filter med komponenterna 10 µF och 4 H dämpar rippelspänningens grundton med minst 30 dB.

Detta ger en rippelhalt på 0,2 % vid full last som är c:a -50 dB jämfört med ren DC.

Ett PA-steg som går i andra klasser än C har en ganska stor undertryckning av rippel på HF-utgångssignalen därför att anodströmmen har ett litet beroende av anodspänningen, man brukar säga att ytterligare 15 - 20 dB kan erhållas på detta sätt. Beroendet är minst hos tetroder. Totalt blir rippelundertryckningen i utsignalen på 300 Hz i häraden 70 dB vilket är ohörbart utom för de allra starkaste signalerna.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Uffe, om du skriver inne i citat så blir det lite svårt att förstå.

Citat börjar med <QOUTE ....> och avslutas med </QOUTE> fast med hakparanteser. Om du ska dela upp citatet måste kopiera in dessa så här:
</QOUTE>

din text här

<QOUTE ....>


Då får du fält av citatet och kan kommentera mellan.

En kul och lärorik tråd du skapat!
 
Håller med RNA och AOM. 100-150uF är rejäl "overkill" och det är nog ytterst osannolikt att brum-modulering utgör något problem med ett 3fas-agg till ett PA-steg! Jag har aldrig stött på fenomenet i dessa sammanhang.

Själv använder jag 20uF oljekonding specad för 7500V. Redan det är nog lite overkill men det var vad jag hade i junkboxen... Jag har även mjukstart - ett måste skulle jag vilja säga!

Högspänning är jag nästan neurotiskt rädd för... ;) Kortsluter alltid HSP med en grov skruvmejsel innan jag gör något i mitt PA och låter den sitta kvar tills jobbet är klart...

Redan ett högspänningsöverslag vid 5kV, som låter som om någon avfyrar en älgstudsare i shacket, gör att kalsongbyte kan bli nödvändigt! :D

/Lasse
 
Redan ett högspänningsöverslag vid 5kV, som låter som om någon avfyrar en älgstudsare i shacket, gör att kalsongbyte kan bli nödvändigt! :D

Jag sköt en nätdel med QBL originaltrafo och likriktare och fick överslag i den "feta" kondensatorbanken alá enfasagg, jag samlat ihop. Hade jag inte kört med Peltor hörselkydd som "öronklaffofoner" p.g.a. oljudet i från kylfläktarna så hade jag nog inte haft någon hörsel i dagsläget. Garanterat! Det small KLART mer än min .300 Winchester Magnum. Jag lyfte säkert en halvmeter i från stolen... :eek:

Efter detta är jag mycket skeptisk till de stora kondensatorbankarnas förträfflighet. Det hävdas ofta "Men det blir ju bättre filtrering!" Jo,, men det märks ju inte. :confused:
 
Härligt att man får lära sig så mycket när man frågar! :)
Har aldrig intresserat mig för LC-filtret i PS sammanhang så det här var mycket bra mat för tanke. Tror jag får plocka upp nån av handböckerna från 60-talet eftersom jag inte minns att detta är beskrivet i senare upplagor.
Ett motstånd är väl att det inte är så lätt att komma över en fet drossel utan att beställa till en stor slant. Men eftersom jag har en så är det inte problem. Jag har ingen aning om hur många H den är på. Men man får väl anta den är OK eftersom den satt i den gamla kopplingen. Den väger in på 24 pannor, om det är nån hjälp. Den var den vikten jag hade tänkt spara in på. Men nåja, det här blir inte ett bygge för skrivbordet i alla fall:).

Hur är LC-kopplingen i övrigt? Mäter jag som vanligt över motstånd mellan B- och jord? Glitch? Det borde väl vara samma tänk?
Step-start är ett måste. Det använder jag alltid. Trip-krets är också planerat för att kunna släppa strömmen till kontaktorn på primären.

Jag är bara glad om jag slipper energin i en C-bank. Jag är notoriskt rädd för all energi som inte finns i antennen. Så, om jag tolkar kommentarerna här rätt så är det Win-Win med drosseln. Till sången av 24 extra kilo då. Men det går att överleva. Det här PS:t skall ju inte åka jojo till sommarstugan :)

Högspänningen är jag också notoriskt rädd för. Man kan aldrig få nog med påminnelser. Själv har jag aldrig locket av. Använder alltid brytare i locket. Drar åt några skruvar också så att det tar extra långtid att komma in i lådan. Risk finns fortfarande när C-banken blir stor. Korrekt utblödning och kyckling-sticka är ett måste. Har byggt en med ett 50 cm långt glasfiberrör. Litar inte på skruvmejslar. Tycker man kommer litet för nära då...
Har aldrig byggt PS och PA åtskilt tidigare så jag har också stor respekt för hur man skyddar sig mot potentialskillnader. Måste läsa på litet mer där....
 
Men dioder är väl ändå ingen kostnad? Inte ens 6A-dioder kostar väl mer än en brick-lunch i 100-pack? :)




Med "fet" bank kommer det krävas dioder som tål mycket och kanske mjukstart så inte säkringarna går när man slår på. Med 10uF blir ripplet väldigt lite. Varför dimensionera för 1-fas när man har fördelen av 3?
 
Men dioder är väl ändå ingen kostnad? Inte ens 6A-dioder kostar väl mer än en brick-lunch i 100-pack? :)

Vart hittar du sånna?

Ska de tåla spänning och strömrusningen när man slår på så blir det ett antal fina middagar det kommer att röra sig om. Bygger man en sån likriktare med en massa dioder, motstånd och kondensatorer per grupp klarar man sig med billigare grejer, men det är ändå inget jag snubblat över som surplus. Ett annat aber är motståndens spänningstålighet. I beskrivningarna som jag sett kör man ofta motstånden på överspänning. Ska man bygga bra med vettigt få komponeter så drar kostnaden iväg. Tyvärr..
 
Det var nog inte kostnaden för dioder som RNA syftade på... men hur kul är det att behöva byta dem stup i kvarten!? Dioderna kommer att behöva klara en surge-ström (ström under första halvperioden) om flera hundra ampere...

När det gäller glitch-protection etc så är det ingen skillnad om du använder LC-glättning eller enbart C. Hade jag en sådan kraftig drossel skulle jag absolut använda den!

/Lasse
 
Kan tillägga att jag använder 1N5408 6st i serie i varje länk. Inga utjämningsmotstånd eller kondingar. Dagens dioder är så pass jämna att man kan utelämna dessa. Möjligen kan kondensatorer över dioderna göra viss nytta om man upptäcker EMC-problem. Jag har inte upptäckt några sådana.

/Lasse
 
Vart hittar du sånna?

Ska de tåla spänning och strömrusningen när man slår på så blir det ett antal fina middagar det kommer att röra sig om. Bygger man en sån likriktare med en massa dioder, motstånd och kondensatorer per grupp klarar man sig med billigare grejer, men det är ändå inget jag snubblat över som surplus. Ett annat aber är motståndens spänningstålighet. I beskrivningarna som jag sett kör man ofta motstånden på överspänning. Ska man bygga bra med vettigt få komponeter så drar kostnaden iväg. Tyvärr..

Jag har 6A6 = 6A, 600V, 400A@8,3mS.
Självklart måste du seriekoppla några men det hade du väl ändå räknat med.

Hör av dig om du är intresserad.

/Micke
 
6A100 Taiwan Semiconductor | Mouser

Ok... två brick-luncher :)



Vart hittar du sånna?



Ska de tåla spänning och strömrusningen när man slår på så blir det ett antal fina middagar det kommer att röra sig om. Bygger man en sån likriktare med en massa dioder, motstånd och kondensatorer per grupp klarar man sig med billigare grejer, men det är ändå inget jag snubblat över som surplus. Ett annat aber är motståndens spänningstålighet. I beskrivningarna som jag sett kör man ofta motstånden på överspänning. Ska man bygga bra med vettigt få komponeter så drar kostnaden iväg. Tyvärr..
 
Jag har 6A6 = 6A, 600V, 400A@8,3mS.
Självklart måste du seriekoppla några men det hade du väl ändå räknat med.

Hör av dig om du är intresserad.

/Micke

Erbjudandet gällde givetvis NOR också :D

/Micke
 
Back
Top