3-faskoppling?

Serieresistansen i sekundärlindningarna förutsatt
delta-koppling är drygt 50 ohm.Om primärinduktansen och -resistansen försummas
så blir den maximala startströmmen genom dioderna c:a 4000/50 = 80 A.

När 6A6 seriekopplas utan parallellnät så bör man ha en säkerhetsfaktor av minst 1,5.
Alltså minst 10 dioder i varje gren eller 60 dioder totalt.
Är dioderna "gratis" kan man kosta på sig många i serie.

Stegstart är ändå att rekommendera, magnetiseringsströmmen riskerar
att lösa 16AT säkringar. Med stegstart går det nog även med 10 AT.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
En intresserad fråga: Hur kom du fram till det? Erfarenhetsmässigt? Kalkyl?


/Lasse

Har man glasögonen på sig så står det 35 ohm
skrivet med tuschpenna på transformatorstommen
som avbildats.

Mäter man sedan över två branscher i deltakoppling blir resistansen
i varje lindning 1,5 gånger den indikerade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Har skummat igenom vad de äldre upplagorna skriver om drossel-filtrering. Jag tycker dock att det är ganska kortfattat och inte så handgripligt. Skulle vilja se litet mer konstruktionsexempel. Är det nån som vill dela med sig?
Alltså, jag fattar principen. Vore bara intressant se vilka olika lösningar ni kommit fram till?
Det närmaste real-life-exemplet jag har hittat är PS:et till Henry8K. Fast där har dom satt drosseln I plus-ledningen...
 
Jag är av meningen att resonanta drosslar inte tillför något i 3-fas helvågslikriktare.
Skillnaden mellan grundtonens av rippelspänningens topp- och medelvärde är så liten.

Att beräkna ett LC-filter för 300 Hz rippelfrekvens går helt enkelt ut på att m.h.a jw-metoden eller visardiagram räkna ut eller konstruera fram spänningsfallen för dels DC-komponenten och dels för rippelfrekvensen mellan ingångsklämmorna på filtret och utgångsklämmorna. Kvoten mellan ut- och ingångsspänningarnas belopp på rippelfrekvensen utgör rippelundertryckningen.

Ett genomräknat exempel:
Drosseln har induktansen 5 H vid full last som antas till 1 A DC, serieresistans 10 ohm
Kondensatorn är 10 µF.
Lastimpedansen är 4000 V vid 1 A alltså 4000 ohm.

Tar vi det enklaste fallet först så kommer det att uppstå ett spänningsfall på
10 ohm gånger 1A eller 10 V över drosseln för DC-komponenten.

Sedan räknar vi ut drosselns impedans på 300 Hz; den blir
2*pi*300*L = omega*L = c:a 10000 ohm + 10 ohm serieresistans som vi försummar. Fasvinkeln är mycket nära +90 grader.

Därefter räknar vi ut beloppet på parallellkopplingen av last+kondensator
|Z| som avrundat blir 1/roten((omega*C)^2+(1/4000)^2) = 49 ohm med en fasvinkel mycket nära -90 grader.

Rippelkomponentens grundton har en amplitud av 0,042 * 4000 V eller 168 V.
Beloppet av rippelströmmen genom drossel+kondensator//last blir då
168/(10000-50) = 17 mA. Detta ger sedan upphov till ett spänningsfall över lastimpedansen med ett belopp av 0,017 *49 = 0,8 V.

Dividerar vi nu beloppen av ingångsspänningen för ripplet som är 168 V med motsvarande utspänning så får vi en rippelundertryckning av c:a 200 ggr eller 46 dB.

Motsvarande beräkning kan göras för alla praktiskt förekommande värden av L och C. Som tumregel ändras rippelundertryckningen med 6 dB när L eller C fördubblas eller halveras.

Beträffande placeringen av drosseln i minusledningen är detta att föredra primärt p.g.a. att påfrestningarna på isolationen hos drosseln blir mycket mindre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Som en avslutning av tråden.. detta kan jag få ihop med saker från lådan. Synpunkter?
Primärsidan har jag inte ritat. Men soft-start och fjärr-strömbrytning med kraftiga 3-poliga kontaktorer.
 

Attachments

  • IMG_1277.jpg
    IMG_1277.jpg
    86,6 KB · Views: 85
Har man glasögonen på sig så står det 35 ohm
skrivet med tuschpenna på transformatorstommen
som avbildats.

Mäter man sedan över två branscher i deltakoppling blir resistansen
i varje lindning 1,5 gånger den indikerade.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag får det till 1/35 + 1/70 = 23.3 ohm eller 35/1,5=23,3ohm.
 
Jag får det till 1/35 + 1/70 = 23.3 ohm eller 35/1,5=23,3ohm.
Nu tror jag bestämt att du tänker du åt fel håll.
Transformatorn är D-kopplad på sekundären. Den har en lindning som är parallellkopplad med två lindningar i serie

Uppmätt värde är 35 Ohm och då ser beräkningen ut så här:

1/35 = 1/R + 1/2R vilket ger 1/35 = 3/2R vilket ger R = 3x35/2

Som syns är förhållande mellan resistanserna 3/2 =1,5

Svaret blir då 52,5 Ohm vilket avrundas ned till 50 Ohm då man vill ha en uppfattning om maximal ström för att dimensionera dioderna.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Som en avslutning av tråden.. detta kan jag få ihop med saker från lådan. Synpunkter?
Primärsidan har jag inte ritat. Men soft-start och fjärr-strömbrytning med kraftiga 3-poliga kontaktorer.

Kommer att fungera alldeles utmärkt.
Se bara upp med spänningståligheten hos utjämningsmotstånd och "bleedrar".

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag får det till 1/35 + 1/70 = 23.3 ohm eller 35/1,5=23,3ohm.

Som hjälp för minnet inför kommande tillämpningar av Elkrets A
så är beloppet av varje ingående resistans i ett parallellnät alltid större än eller lika med den resistans som kan mätas upp över nätets yttre klämmor.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Nu tror jag bestämt att du tänker du åt fel håll.
Transformatorn är D-kopplad på sekundären. Den har en lindning som är parallellkopplad med två lindningar i serie

Uppmätt värde är 35 Ohm och då ser beräkningen ut så här:

1/35 = 1/R + 1/2R vilket ger 1/35 = 3/2R vilket ger R = 3x35/2

Som syns är förhållande mellan resistanserna 3/2 =1,5

Svaret blir då 52,5 Ohm vilket avrundas ned till 50 Ohm då man vill ha en uppfattning om maximal ström för att dimensionera dioderna.

73 de SM7NTJ Lorentz
Helt rätt jag tänkte tvärtom, jag inbillade mig att 35 ohm var en lindnings
resistans.
 
Back
Top