300 ohm ladder line

SM3IXY

Well-Known Member
Hej
Vet någon var man får tag i 300 ohm bandkabel (ladderline) i Sverige
Tänkte bygga en double G5RV.

/73 de SM0IXY
 
Tore SM7CBS säljer spridare....min gode vän SA7ARV/Rikard har gjort egen stege (mail via ssa).....och du får gärna ringa mig (titta på ssa´s hema + eniro), jag är hemma på dagarna tyvärr (arbetslös)

Man använder fk-kabel 0,75 kvadrat och egentillverkade spridare....ring gärna mig och snacka lite om du vill Stefan.

73 de Bjarne
 
Last edited:
Hej.
Vad menas med en dubbel G5RV, dubbel dumhet?
G5RV är INGEN MULTIBANDANTENN eftersom den fordrar en tuner på alla band med undantag av 14-MHz.
Läs om myten med G5RV i boken REFLECTIONS skriven av Walter Maxwell, W2DU. Har oxo för mig att någon berättade sanningen om G5RV i något nummer av QTC.
Bygg egen öppen feederstege. LÄR och LÄs ARRLs Antenna handbook, vilken årgång som helst!
73
Bengt SM6APQ
 
Hej.
Vad menas med en dubbel G5RV, dubbel dumhet?
G5RV är INGEN MULTIBANDANTENN eftersom den fordrar en tuner på alla band med undantag av 14-MHz.
Läs om myten med G5RV i boken REFLECTIONS skriven av Walter Maxwell, W2DU. Har oxo för mig att någon berättade sanningen om G5RV i något nummer av QTC.
Bygg egen öppen feederstege. LÄR och LÄs ARRLs Antenna handbook, vilken årgång som helst!
73
Bengt SM6APQ
Nu tycker jag du var lite dum mot denna fina antenn.
Har du lång koax matning till den och ingen choke så är den ju en kalas antenn!
Den skapar jätte bra strömmar på utsidan på koaxen så du får en fin-fin strålning på alla band med din långa matar ledning.
;)
 
Jag håller med Bengt, SM7PNV, man kan inte vara nog kritisk till G5RV i alla former.
Att den ger strånling utmed koxen är väl ingen fördel.
Det är där uppe mellan träden strålningen skall ske, koaxen eller stegen skall vara tät, dvs varken stråla eller lyssna.
Detta är särskilt viktig idagens samhälle med så många störningskällor.
Med en matarledning som "håller tätt", kommer antennen där uppe mellan träden att vara längst möjliga avstånd från störkällorna.

Dessutom är HF i chassit skadligt, inte bara för den som sitter vid radion, utan även att man bränner sig på radion, manipulatorn och micken.
Ser vi på apparatskador så är denna och likande antenntyper överrepresenterade när det gäller trasiga SWR mätare, såväl yttre, som inbyggda i antennavstämere, samt de som sitter i riggarna. Så har det varit i alla år, även på tiden för eleketronrör i TRX:en
Varför sådana går sönder av HF i chassit vet jag ej.
Resultatet av en trasig SWR och utefektmätare i en sändtagare blir att den mäter fel och justerar uteffekten på fel sätt. En IC-706:a kan ge mellan 27 och 138 Watt ,samt visa SWR fel, om man kört en HF-i-chassit-antenn, som bränt upp SWR mätardioderna.

Nej fram för symmetri i antennsystem. Bort med matarledningstrålning. Och död åt GP-antenner med dåligt jordplan.


Att bygga en stege är givetvis ett trevligt pyssel. Skall man ha en viss impedans, dvs som i denna tråd 300 OHm, kan det bli klurigt att verifiera resultatet.
Räcker det med balanserad och "högOhmig stege" utan känd impedans, så bygger man lätt själv.
Om man har lust.....

LXXIII
De
SM4FPD
Roy
 
Roy, det är inte lätt med ironi på Internet, särskilt när man inte känner varandra.
Blink smiiley:en borde ha funkat som en ledtråd för dig.
Jag var ironisk!
G5RV är en skitantenn!
 
Hi hi! ja då är vi överens PNV. Din text såg så seriös ut att jag tog den ordagrant.
Detta var en av mina första antenner, den skulle ju vara så bra.
Med en TRIO-line, R och T599 skulle den provas.
Sändaren hade metallrattar, skitsnygga av eloxiderad Aluminium. Men när uteffekten började komma vid avstämning, (T599 hade slutrör som måste trimmas för varje frekvens) så brände jag mig i fingrarna. Förvåning är ett svagt ord för denna nybörjare vid det tillfället.
Nybörjaren kom snart på att det fattades jord, så ett järnrör bankades ner, och anslöts till sändarens jordskruv. några meter jordledning bara, ut från fönstret.
Nej man brände sig igen. Ingen att fråga, inget QSO, ner med skiten och packa ner grejerna, så det var första och sista gången med den sådan antenn.

Av någon anledning finns det ändå många radioamatörer som får antennen att funka och är förnöjda. Dock har jag varit med om många som bränt sig på radion och blåst dioderna och mätinstrumenten. Att klaga på störningar med en sådan antenn, nejjjj det gör man inte.

De
SM4FPD, Roy
 
Hej alla glada.
Jag tycker att när vi har ett sådant här fint forum där vi kan utbyta teknisk information m m, då skall vi bete oss seriöst och lämna "sandlådsmentaliteten"! Även jag begrep inte 7PNZs s k ironi. Om man inte uttrycker sig klart uppkommer lätt missförstånd! När man har röstkommunikation är det ju lättare när någon skojar - det hörs ju på rösten eller tonfallet. Så är inte fallet med skriven text!
Fortfarande har jag inte fått svar på min fråga: vad är en double G5RV?
Den som fortfarande inte har fattat vad en G5RV kan och inte kan, bör läsa ESRs länk här nedan:
[09:54:31] Bertil Lindqvist: http://www.esr.se/artiklar/myter/Myt 7_ver. 2.pdf
73
Bengt /SM6APQ
 
Vet någon var man får tag i 300 ohm bandkabel (ladderline) i Sverige
Tänkte bygga en double G5RV.

/73 de SM0IXY

Hej IXY, vet ej vad du heter?
300-ohms bandkabel är nog inte lätt att numera få tag på i Sverige. Jag anser dock att 450-ohms bandkabel håller bättre kvalitet när det gäller dämpning, hållfasthet och bättre motståndskraft mot UV-strålning.
Jag hoppas du har läst länken om -6ENGs inlaga i ESR om G5RV-antennen? Tag nu ditt förnuft tillfånga och mata 2 x 15 meter radiator med 450 bandkabel hela vägen ner till en RIKTIG balanserad transmatch - ej "S-tuner", MFJ, Dentron etc.En "balanced-balanced tuner" hänvisad i någon annan diskussionsgrupp på HAM.SE är ett vettigt alternativ. Använd INTE någon balun, i varje fall inte mellan transmatch och stege. Inbilla dig inte att en 450-ohms "ladderline" har 450-ohm i nederändan bara för att bandkabeln är 450-ohm!
Ett annat råd till dig, som tydligen har plats för en "double G5RV - c:a 60 meter, klipp till en tråd så lång som möjligt - dela den på mitten och mata den med 450-ohms ladderline. Gör du den 80 meter lång (2 x 40 m) kommer du få fina resultat även på 1.8-MHz.

Roy:

Att bygga en stege är givetvis ett trevligt pyssel. Skall man ha en viss impedans, dvs som i denna tråd 300 OHm, kan det bli klurigt att verifiera resultatet.
Räcker det med balanserad och "högOhmig stege" utan känd impedans, så bygger man lätt själv.
Om man har lust.....

LXXIII
De
SM4FPD
Roy

Hej Roy:
Jo det är roligt att bygga egna feederstegar. Jag har haft en rhombic uppe sedan 1984 och den är matad med en 80 m lång exponential-transmission line. I antennändan har stegen en impedans omkring 750-ohm och avsmalnar sedan successivt (exponentiellt) och ger 200-ohm där en toroidtransformator (guanellabalun) omvandlar till 50-ohm unbalanced (koaxialkabel). Jag köper stavar av teflon c:a 15 mm i diameter och kapar av i lämpliga längder. Som "feedertråd" använder jag 7-trådig c:a 6 kvmm kopparlina. Jag har som enkel tumregel att sätta en feederpinne på ett avstånd som motsvarar 10 gånger avståndet mellan trådarna. (Alltså om jag har 15 cm mellan trådarna sätter jag feederpinnarna på ungefär 1,5 meters avstånd.
När det gäller att verifiera en öppen transmissionlednings karakteristiska impedans (Zo) brukar jag göra så här:
Förutsättningen är att du har en MFJ SWR-analyzer eller motsvarande som indikerar SWR gentemot 50-ohm. Det går även med en sändare med låg effekt.
Låt oss anta att du har - eller vill tillverka en 400-ohms stege. Låt oss också anta att stegen är c:a 25 meter. 25 meter motsvara en kvarts våglängd på 100 meter (3-MHz). 1.Spänn feedern ute i trädgården mellan två upphängningspunkter på bekväm höjd över marken.
2. Kortslut feedern, forma en liten loop, i en ändan som bör ha samma diameter som spolen på din Dip-meter. Andra ändan på feedern skall vara öppen! Leta reda på den frekvens som dip-metern ger ett svagt dip. Lyssna i en mottagare var dip-meter ligger - dip-metrar har bara ungefärliga skalor!
3. Antag att du fick dippen på 3,1-MHz. På denna frekvens kommer stegen att verka som en transformator - en s k kvartvågstransformator.
4. Om du tror att stegen är 400-ohm, anslut ett induktansfritt motstånd på 3200-ohm eller tag ett 3.3-kohms motstånd som anslutes i ena ändan på stegen.
5. Anslut andra ändan till en MFJ analyzer och mata ut 3,1-MHz. Om stegen är 400-ohm kommer den att omvandla 3.3-kohm till 50-ohm vilket resulterar i SWR 1.
Formeln för att räkna fram vilket avslutningsmotstånd som skall användas är:
Zo i kvadrat/50 = 3200 alltså 400 x 400 delat med 50 = 3200
Om du ej känner till stegens impedans kan du "saxa" dig fram enligt följande:
a) anslut din MFJ-analyzer till ena ändan av stegen. Anslut en 0 - 1000 ohm kol.pot (induktansfri) i andra ändan.
b) mata ut 3,1-MHz från MFJ-analyzer.
c) vrid på potentiometern tills du får SWR 1 på MFJ-analyzer
d) mät det inställda värdet på potten.
e) antag att du erhåller ett värde på 4815-ohm
Zo (stegens impedans) är nu = Roten av 4815 x 50
alltså 4815 x 50 = 240750 roten av 240750 = 490,66-ohm alltså 491-ohm.
Stegen håller i detta fall en karakteristiskt impedans på 491-ohm

73
Bengt SM6APQ
 
Bengt,

vi har ju berört och försökt klura ut principen för "S-match" av PA0FRI. Den är, som vi konstaterat, inte helt enkel att värdera eller validera. Dock kittlar den min förkärlek för det okonventionella och är kanske värd att utforska vidare.

73/Lasse
 
Jag kan mycket väl tänka mig att mata en "dipol" med "skosnöre".....ska prova det till sommaren....har för mig den håller ca 75 Ohm.....mest prova som en provokation...skosnöre = vanlig lampkabel.....

/Bjarne
 
Last edited:
Hejsan alla!
Gratulerar Bengt! Jag har med stort intresse läst din beskrivning av din exponentialmatare. En elegant lösning som manar till efterföljd. Det är bara en sak jag inte förstår? Varför drar Du inte stegen hela vägen in till radion?. Som Du har gjort nu sätter Du in en balun och koax någonstans på vägen. Det känns ju inte särskilt "renlärigt". Dessutom har ju koax ofta högre förluster än stege även om det oftast inte har någon praktisk betydelse. I varje fall på de lägre frekvenserna. Den lösningen gör ju också att Du troligen bara kan använda antennen bara på ett band. Det är väl antagligen av praktiska skäl Du valt denna lösning.

Beträffande S-matchen tycks det ju inte vara någon som kan säga hur den fungerar, inte ens upphovsmannen själv, PA0FRI.
Om vi nu litar på honom och tittar på de mätningar han gjort, om ej särskilt vetenskapliga, så visar S-matchen lika goda egenskaper som andra vedertagna anpassare för balanserad matning. Han har redovisat på sin hemsida hur han gått till väga vid mätningarna.
Jag har byggt "the balanced balanced tuner" som jag ibland kallar Dubbelt LC-filter och S-matchen i flera utföranden. Båda typerna visar god balans på utgången. I praktiskt bruk har jag inte kunnat finna någon större skillnad på dem.

Men jag ska erkänna att jag ogillar kopplingar där det är oklart vilka impedanser en balun ska hantera. Som t ex i våra "köpematchboxar" där man har en 1:4 balun på utgången avsedd för balanserad matning. Den är ju avsedd för 50 till 200 ohm men ofta är det ju flera 1000 ohm som ansluts till 200-ohmspunkten. Hur stora får dessa avvikelser egentligen vara innan det händer nåt? Många använder ju denna lösning utan att uppleva några besvär.

En viss oklarhet upplever jag också i S-matchen. Balunen sitter visserligen på "rätt sida" dvs ingångssidan och har en omsättning på 1:1. Men den induktans som uppstår i transformatorns/balunens sekundärsida ingår sannolikt i hela tankkretsens induktans och därmed uppstår, så vitt jag förstår, en oklarhet i vilka impedanser balunen hanterar. I någon mån som exemplet med "köpeboxarna". Men i praktiskt drift tycks det inte spela någon roll.

Sedan Bjarne. Jag vill minnas att någon gång på 70- eller 80-talet fanns det en artikel i QTC där någon redovisade uppmätning av lampsladd för hf-bruk. Jag vill minnas att den karaktäristiska impedansen låg på ca 70 ohm och förlusterna är höga. På 80 och 40 är den kabeln användbar men förlusterna stiger snabbt med ökad frekvens.

Slutligen Stefan SM0IXY, det var ju Du som inledde tråden med en fråga.
Jag säger som Bengt. Sätt upp en så lång tråd som möjligt, klipp den på mitten och anslut en stege. Då kan Du köra alla band.
Stegpinnar kan jag tillhandahålla. Jag har nog kvar ett tusental av alla sex tusen jag tagit hem. Jag förslår den matchbox som visas på första sidan av QTC nr 5 2009. Det är ett dubbelt LC-filter och den enda köpepryl Du behöver är en vridkondesator...och några krokodilklämmor. Resten är mest trä och spik/skruv. Bjarne har byggt en likadan och har visat bilder här.

Hälsningar
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Hej alla glada antennintresserade:
En exponentialledning kan betraktas som en bredbandstransformator med mycket små förluster eftersom komponenterna utgörs av en till 97% luftisolerad öppen feederstege. Så länge ledningen är omkring en våglängd på lägsta frekvensen och avståndet mellan de två trådarna är ringa i förhållande till våglängden kommer den snällt (i mitt fall) att omvandla 750-ohm till 200-ohm. Man kan oxo betrakta exponentialbegreppet som ett oändligt antal seriekopplade kvartsvåglstransformatorer. På den övre delen av HF-området får man kanske (i mitt fall) räkna med att sista metern närmast rhomben strålar något - t ex på 29-MHz. Detta saknar i praktiken betydelse. (På Göteborg Radios sändarstation i Vallda matade man 22-MHz-antennen med öppen feederstege tillverkad av cu-lina och 30 cm feederspridare av keramik. Egentligen borde spridarna för 13 meters våglängd vara högst 13 cm. Så korta spridare hade inte Televerket och en viss strålning från feedern fanns säkert men den var nog ändå försumbar. Sändaren dundrade in med S9 i Indonesiska övärlden!
Tore, du undrar varför jag har en balun monterad på en stolpe 8 m från huset. Att dra in ändan på exponentialledning där impedansen är 200-ohm är ganska opraktiskt. Då måste jag installera två porslinsgenomföringar i väggen som med det inbördes avståndet inte är 200-ohm och sedan två korta ledningar till baluntransformatorns utgång. (Med 3mm (diameter) Cu-lina och 8mm mellan trådarna, Centrum till Centrum,får jag c:a 200-ohm). Med öppen feederstege i shacket finns en viss risk att få RF i rummet som kan förorsaka icke önskvärda fenomen med mikrofon, modem etc. En 1:4 Guanellabalun har en mittledning mellan de två strömtransformatorerna som man jordar -i mitt fall till den gjutjärnsbox som balunen är installerad i. Från gjutjärnsboxen går sedan en Cu-lina utmed stolpen (en H-balk av stål med betongklump 2 m ner i marken!) och vidare till ett jordspett. Jag vill INTE ha denna jordning inomhus.
Själva rhomben med 130 m sida har totalt 520 m tråd i luften. Lägger man till 80 m exponentialledning (2 x 80 m = 160 m) blir det 680 m cu-tråd i luften. Det blir otroliga statiska spänningar när åskan går eller vid uppladdat regn. Därför är det tryggt att ha antennen DC-jodad (vilket man bör eftersträva på alla antenner).
Som jag tidigare nämnde har min rhomb en matningsimpedans som ligger runt 750-ohm på hela HF-området och övre delen av MF-området (1.8-MHz) Exponentialledningen omvandlar 750-ohm till 200-ohm på hela frekvensområdet 1.8 - 30-MHz. Jag kan därför använda rhomben på ovanstående frekvensområde UTAN TRANSMATCH! Koaxialkabeln till "rhombstolpen" från shacket är c:a 8 m. Om vi räknar med att balun och exponentialledning i stort sett har försumbara förluster tror jag även att 8 m koax med högsta SWR 1.4:1 oxo är försumbart om man använder RG-213. Nu använder jag lågförlust koax c:a 20mm ytterdiameter för 8m-stumpen (kommer inte ihåg vad kabeln hette. Additionsförlusterna vid SWR 1.4:1 i denna kabel får anses försumbara.
Så svaret på din gissning Tore att jag bara använder rhomben för en frekvens är NEJ. Lyssnar jag på 18-MHz på log.per.antennen riktad mot staterna och hör en svag ZS (South Africa) station, vrider jag min antennomkopplare till läge 1 (rhomb riktad i 179 grader) och svarar honom.
Skulle någon beräkna och sätta upp en rhomb för bara ett frekvensband -Allah förbjude -
och slippa använda en transmatch löste man anpassning lätt med en öppen feederstege på c:a 750-ohm följt av en kvartsvågstransformator med impedansen 387-ohm för att omvandla impedansen till 200-ohm följt av en 4:1 balun. (200-ohm är i transmissionssammanhang en mycket "bekväm" impedans eftersom man med lätthet kan tillverka 50:200-ohm baluner (1:4).
Du kan (bör) läsa mer om rhomb och exponentialledningar på Google.

Som du säker kan läsa mellan raderna är jag "yrkesskadad" av åren i Televerket och på olika ställen i Afrika och Pacific där jag jobbat med kustradiostationer.

73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top