50Mhz

Jag tror det var 2008 som sista TV sändaren på det bandet skulle stängas ner, efter det kan man ju hoppas på att dom tar bort special tillståndet.

Men det är ju lite löjligt.

I Norge var det iallafall tidigare så att det bara var att tuta och köra. (Med någon max effekt?) Skulle du störa så fick du sändnings förbud. Dom har ju TV sändare där precis som vi. Samtidigt som att Danskarna får ha 1000watt rakt över sundet....

Själv hade jag max 50watt ERP och en antennhöjd på max 10 meter ovan jord.
 
6 Meters repeater

Hej!

Är det någon som satt upp en repeater på 51mhz? Det borde vara helt OK att sätta upp på det callet man har sökt tillståndet på och naturligtvis samma QTH. Med alla dessa handapparater som har 6, 2, 70 så borde det ju finnas lite underlag?.

Håkan SM7WSJ

PS: skulle vara hur kul som helst att börja experimentera med lite mobiltrafik på det bandet,,,
 
repeater/handpparat

SM7WSJ said:
Hej!

Är det någon som satt upp en repeater på 51mhz? Det borde vara helt OK att sätta upp på det callet man har sökt tillståndet på och naturligtvis samma QTH. Med alla dessa handapparater som har 6, 2, 70 så borde det ju finnas lite underlag?.

Håkan SM7WSJ

PS: skulle vara hur kul som helst att börja experimentera med lite mobiltrafik på det bandet,,,

Är det numera tillåtet med mobila stationer på 6m?
En repeater för enbast fasta "handapparater" är kanske lite sådär ......

/NCL
 
SM0NCL said:
Är det numera tillåtet med mobila stationer på 6m?
En repeater för enbast fasta "handapparater" är kanske lite sådär ......

/NCL


Hej Christer och övriga,

Tyvärr så faller det nog lite på att det ej är lagligt! (ännu får vi väl säga med viss framtidstro eller?)

Min tanke är att om det bor ett antal amatörer inom några mil som vill använda sin handapparat ute på tomten eller som i mitt fall gården, så kunde det ju förutom lokala kontakter vara trevligt med lite ES via handjagaren och repeatern samtidigt som man aktiverar en nästan outnyttjad del av 6 metersbandet.

Den dagen vi får sätta stationen i bilen så blir det säkert mer trafik där.

73 Håkan SM7WSJ
 
6m repeater

Det är väl en av anledningarna till att 6m hanteras med separat tillstånd, dvs. att begränsa radioamatörernas möjlighet att störa det markbunda TV nätet.
Så alla ad-hoc förflyttningar av 6m sändare är out-of-the question....

Tolkningen "hemma på tomten" är väl OK med tanke på position och ERP,
då blir det en s.k hemma-på-tomten-repeater ;)
kanske vore det lika enkelt att ha en simplexkanal med echolink och där sätta upp en konferens just för Es bevakning. :rolleyes:

/NCL
 
ny radiolag i DL "Amateurfunkverordnung"

Radiolagen i DL har revideras nyligen och man kan notera att två frågor runt 6m inte har ändrats, t.ex mobil/portabeltrafik blev inte tillåtet samt att man fortsättningsvis måste göra särskild ansökan för att få köra 6m.

En annan "nyhet" i DL är att alla fyrar över 30MHz får ha max 15W ERP,
det går att få mer ERP men då krävs ett särskilt tillstånd.

En tråkig trend från en större grannland som kanske kan sprida sig vid revidering av "the SM-Amateurfunkverordnung´ nån gång?
 
Sk7six

Hej!

Lite tankar om vågutbredning.

Se länk http://www.ham.se/ovrigt/5561-fm-mobil.html#post14854


Jag har försökt forska lite i vad som hände med 50mhz beaconen och om det går att få tag i eventuella delar för att få igång en 50mhz fyr i SM igen.

Jag har skickat några e-brev på adresser som jag trodde kunde ge något men inget tillbaka. Finns det någon här som kan ge lite tips på delar så kan jag få upp en beacon på lämpligt QTH ganska omgående.

(Värnamo ligger centralt bara man ser positivt på läget,,, HI!)


Mitt största intresse för det här projektet är att ha den i närområdet för att utreda hur bra den går på markvåg till mobil för att vara lite mer insatt om vi en dag får tillgång till bandet fullt ut.
 
På tal om moder, nån som vet vad som gäller i Tyskland? Jag låg på ON4KSTs 50Mhz-chat igår när vi körde NAC med SC300VL. Noterade då flera tyska stationer som sa att det inte var lagligt för dem att köra JT6M när någon ville ha sked med dem.
Nu undrar jag om det är så att digi-modes är förbjudna på 6m i Tyskland rätt av eller är det så att de har speciella licensklasser som inte får köra Digimodes?
Har undersökt min egen logg och iallafall hittat en DL-station på JT6M.
Nån som vet?

73 de Magnus SM6WET
 
Es 26/12

Hej

Det var en liten snabb öppning i går kväll med HA, 9A samt I loggat. Det verkar ha varit lite på gång även idag.

Just nu ligger stråket mot CT men räcker inte riktigt ända fram.

V-UHF QSO real time maps


73 Håkan SM7WSJ

27/12 : öppnade ikväll till IN 96 IN97 i F6 regionen samt även EA2 hört.
 
Last edited:
dx 6m

i CQ Juni 07 diskuteras av ett par JA-stn ang. de många interkontinentala 6m DX som kördes under sommaren. (som dock inte nådde så långt upp som SM i EU?).
Man utesluter multi-hop Es pga att antal hopp som krävs och de förluster som uppstår.

Man inför bl.a ett förslag som bryter den vanliga uppfattningen om hur man kör DX på HF genom att ha låga lober på antennen, nu enligt "whispering gallery" idén (där vågutbredningen kommer ur en duct och inte via markreflektion) - man når längre ju mer elevation man använder. Genom att ha justerbar eleverad lob från 0 till 25grader styr man hur långt det skall nå .

Genom att köra långväga DX via eleverad antenn definieras detta som "Es guided mode".

"whispering gallery mode" är nåt man dammat av och applicerat på F och Es och det verkar som irregulariteter i Es bestämmer om multihop mellan F och Es (i lägre ionosfören) ska kanalieras upp/ner till mark eller ej.

Många känner väl till Es-moln, som sjunker och stiger, men har nån provat 10-6m antennelevation i nån egentligt omfattning, DX är ju inte så vanliga på vår breddgrad för bilda sig en uppfattning.
 
Last edited:
50mhz i DL

Hej,

Första reaktionen är positiv men på något sätt så känns det lite bra att ha kvar något band där PTS har ett ord med i laget. (i SM)

Vi får se vad som händer när ett så stort EU land har visat vägen

50-MHz band in Germany now free for all Class A-licencees


73 Håkan SM7WSJ

PS:Kollade med en kamrat i DL och dom behöver ingen speciell licens, Samt får än så länge köra fast station och 25W ERP. (tydligen måste dom på något vis annonsera att dom är aktiva på bandet men det gick vi inte in på)
 
Last edited:
Har märkt av ökad aktivitet från DL på 6m NAC. För några år sen körde man knappt några Tyskar på tropo men nu är de med i loggen mest varje test.

73 de Magnus
 
Tillstånd?

Behöver man verkligen söka tillstånd för att köra på 50MHz?
Eller om jag omformulerar frågan:
Vad händer om jag kör på 50MHz utan tillstånd? :D
 
Har jag förstått rätt att det är så att om du är hemma hos någon som har tillstånd för den platsen så är det ok för dig att köra därifrån?
Eller om du besöker din klubbstation som har tillstånd så borde du får köra däreifrån med din egen signal?

73 de Magnus
 
Jag är ganska säker på att det stämmer att man får köra 50 MHz om "platsen" har ett tillstånd. Alltså precis som du skrev Magnus. Vi hörs väl ikväll förresten?

73 de SI6Björn
 
Jajjamensan, klart vi hörs på 6m ikväll!
Det är ju 50MHz NAC ikväll.

Nu när Linnéjubileumet är slut och vi slutat sända med SC300VL så kommer jag köra med SM6WET i år igen så får vi se om det går lika bra som i fjol på 6m.

73 och lycka till de Magnus
 
Behöver man verkligen söka tillstånd för att köra på 50MHz?
Eller om jag omformulerar frågan:
Vad händer om jag kör på 50MHz utan tillstånd? :D


Tjena Anders,

Jag tror inte i dessa tider det händer någonting. Det enda jag har sett på andra band är att det har kommit meddelanden att det är en pirat för han saknar tillstånd att sända i det aktuella landet och hans QSL kommer inte att gälla för DXCC mm,

Frågan är ändå intressant och även aktuell då jag och en motstation blev utsatta för en lokal pirat på 28500 för någon vecka sedan då vi höll på att testa mobil räckvidd.

Eftersom man är intresserad av all trafik och gladeligen vevar VFO:n lite överallt så kände jag genast igen hans ointelligenta läte. (och vet dessutom ganska precis vilket område han bor i.)

Han har inte ens hörts på sitt vanliga piratband efter den incidenten,,,

73 Håkan SM7WSJ
 
Last edited:
Jajjamensan, klart vi hörs på 6m ikväll!
Det är ju 50MHz NAC ikväll...................
73 och lycka till de Magnus

kanske dax att döpa om 50MHz NAC till ´"WSJT 6m challenge" ?
hörde endast fem stn på CW/SSB markvåg under kvällen....
 
Last edited:
Back
Top