Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med dig. Förr när alla körde morsetelegrafi med hembyggda rörsändare fanns inga tveksamheter huruvida rapportsystemet skulle användas.
Rätt använt är RST ett utmärkt sätt att berätta för motstationen hur jag "upplever" hans signaler.
Läsbarhetssiffran missbrukas. R 5 är väl egentligen bara den lokala FM-stationen?
Läsbarhet 4 betyder ju att jag läser motstationen utan svårigheter.
Beträffande "missbruket" med 599 i tester så kunde man ju slopa dessa tre siffror som i detta sammanhang inte fyller någon funktion.
Varför inte med ett tvåsiffrigt tal i tester ange sin ålder eller kanske det år (fyrsiffrigt) man fick sin anropssignal?
Lite "off subject". En känd copntestare var besök hos mig för några år sedan, Han berättade hur han njöt av den snabba morsetelegrafikommunikation under contesterna, i ibland 160-takt. Jag frågade om han verkligen kunde ta emot denna takt och skriva ner den?
Svar: Inga som helst problem.
Jag rattade då in 4XO på 4 MHz som sänder 5-ställiga codegrupper i ungefär 80-takt.
Han försökte och kastade ifrån sig pennan...
73
Bengt
SM6APQW
Intressant att veta hur "känd“ denne "contestare" är... Beskrivningen du ger stämmer inte in alls på de kända svenska contestare jag känner
Dessutom är sannerligen inte 160-takt så märkvärdig hastighet, vare sig i huvudet eller på tangentbordet... Möjligen med gåspennan.
Hmm... Det beror kanske på vad vi menar med att "ta emot". Om det gäller anropssignaler och contestmeddelanden, kan det nog även få gå fortare än 160-takt utan besvär. Gäller det däremot att ta emot och skriva ned löpande text- och teckenmassa under, säg 3-5 minuter, anser jag nog att det är "märkvärdigt"!
73/Lasse
Har man bara kommit över "tröskeln" med skrivmaskin är 180-200 takt helt inom ramen för det realiserbara, de flesta yrkestelegrafister jag träffat på SDJ under åren kunde ta emot i denna hastighet.
Nu tror jag att trådarna har tvinnat sig.
Håller vi på att göra telekabel?
Det var en väldigt intressant reflektion. Min första tanke är att vi använder det här varje dag.I den här diskussionen förekommer lite olika syn på användningen av begreppen signalrapport, och särskilt 599. Spännvidden är från att se det som ett exakt mätvärde till att se det som att man hälsar på varandra "Hej, på dig du!", är snälla mot varandra eller helt enkelt bara vill visa samhörighet när man säger 599.
Wittgensteins syn på språket