7,2 MHz

Om det är så, hur länge? Eller blir Asien kvar i segmentet? Nån som vet?

Om inte jag minns fel är 7,1-7,3 MHz på sekundär basis inom region 3, men jag vet inte exakt vilka som har primär status, förmodligen rundradio men det kan finnas andra.
 
7100 -7200 kHz är exklusivt amatörradio i alla regioner fr.o.m. 1/4.
Det finns veterligen inga undantag eller fotnoter om rundradio i bandet.

73/

Karl-Arne
SM0AOM
 
Så här står det i IARU region 3 bandplan (länk):

"At 7.1 to 7.3 MHz, amateur stations shall not cause harmful interference to stations of the Broadcasting Service."

Denna bandplan tycks vara från 2004. Den kanske inte är uppdaterad med det senaste, men jag hittar ingen annan.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Om inte jag minns fel är 7,1-7,3 MHz på sekundär basis inom region 3, men jag vet inte exakt vilka som har primär status, förmodligen rundradio men det kan finnas andra.

Jag skulle ha lagt till ett "just nu i skrivande stund" till ovan för att klargöra vad jag menade.
 
Jag hörde inga SM stn på 7,1 - 7,2 MHz i morse, 0700
Var det någon som var vaken i natt och kollade premiären?
Var det någon som vågande sända?
Själv blev jag ganska avtänd på att prova bandet pga de tolkninsproblem som blev.
 
Jag lyssnade mellan 7,1 - 7,2 MHz i natt kl. 01.00 SST.
Hörde flera W-stns som körde med italienare.
Fina signaler, S6 - S7 på amerikanarna trots att min antenn var avstämd till 80 mb.
W-stns körde naturligtvis några Kilo-Watt och 4-el. Yagis.
Samtalen rörde sig om att BC-stationerna nu QSY-at från området! Party-stämning!
BC-stationer vid samma tid:
7105 KHz ( Peking) S-9
7125 KHz (ej identifierad) S-6
7165 KHz (ej identifierad) S-6

/Ingvar
 
Jag orkade inte hålla mig vaken ända till 02, men lyssnade strax efter klockan 01.

På min ynka G5RV kunde jag höra gott om starka stationer från amerikanska östkusten, och även någon från Centralamerika (Costa Rica). Alla snyggt uppradade mellan 7,1 och 7,2 MHz.

En enda svensk station kunde jag höra, en lokal förmåga 1,5 km bort.

I morse vid 7-tiden hörde jag inga svenska stationer.

73!
Jonas/SM5PHU
 
Mobilfrekvens?

Efterson jag inte har kört ett endaste QSO på 40m tänkte jag skulle fixa till bilantennen.
Finns det någon, eller kommer det att finnas någon ny "mobilfrekvens" (aktivitetscentrum) liknande 3750.
Har någon nå't stalltips på var jag skall stämma av antennen?
Frågan gäller SSB och "innomnordiska QSO".
 
Så du hörde en SM station Jonas, kan det ha samband med att PTS redan har varit och satt dit en piratsändane SM5:a, enligt hemsidan så har det skett under dagen.
Ja törs man sända där nu då?

SM6MFA, mitt förslag på SM frekvens är 7195 - 7197 kHz, och jag tänkte försöka mobilt på lördag där.
Man kan nog tänka sig en SM frekvense som både är mobil och för fasta stn, åtminstone i början. Så tänker jag i alla fall. Allt utvecklar sig väl sedan efter hand.
I kväll skall jag i alla fall lyssna och kanske kanske stämma av i alla fall lite på 7195 kHz.
Artikeln står ju i alla fall kvar på SSA hemsida att vi får sända där.
 
Det var märkvärdigt vad tyst det blev om 7,1 till 7,2 Mhz på storebrors hemsida. Kan det möjligt vara så att man var ute i ogjort väder med "scoopet"? Det börjar likna slräddarens "det bidde en tumme" det hela eller har dom börjat förfesten till årsmötet redan?
 
Så här svarar PTS på den direkta frågan om vi får eller inte får köra radio på 7,1-7,2 MHz:

daterat idag 2009-04-02

Citat

Hej!
Undantag från tillståndsplikt på detta band är på gång, den kommer förhoppningsvis till sommaren.

Vi, PTS ser inga problem att ni, amatörradio använder detta band. För bandet är Internationellt allokerat till amatörradio och det finns ingen annan användning där.

Hälsningar


Anna Nydegger
Handläggare

PTS – kommunikationsmyndigheten
Frekvensavdelningen
Fast radio, satellit och rundradio

slut citat



Ja då är det bara att köra då, SSA hade rätt, men frågorna blev många ett tag.
Jag avser prova i kväll om jag får tid, vid 22 tiden på 7195 kHz
de SM4FotPeDahl
 
Bra Roy. Då är det bara att köra då. Men ska man följa IARUs bandplan får du försöka köra DX från bilen: "7175 - 7200 kHz All modes, priority for intercontinental operation"

73, Roland SM0BRF
 
Ja då är det bara att köra då, SSA hade rätt, men frågorna blev många ett tag.
Jag avser prova i kväll om jag får tid, vid 22 tiden på 7195 kHz
de SM4FotPeDahl

Tack Roy!
Det är tur att du finns! :)

/Ingvar
 
Last edited:
Läste nånstans att det påstås att 7150kHz ska vara mobilfrekvens. Minns inte var jag såg det.
 
Det var inte jag som ställde den raka frågn till PTS, men jag har citerat svaret.
OK om DX fönstret, då låter 7150 kHz bättre.
Provade i morse på väg hit med mobilantenn men stendött. liksom i går kväll inte en enda SM.

Man hör en jättestark MGM (Machine Generated Mode eller Morse) på 7142 kHz någon som vet vad det kan vara? Han, den, det eller hon kör femgrupper med Morse och är stark!
 
Man hör en jättestark MGM (Machine Generated Mode eller Morse) på 7142 kHz någon som vet vad det kan vara? Han, den, det eller hon kör femgrupper med Morse och är stark!

Ush ja! Den hörde jag också i går. kanonstark! Har inte hört den tidigare.
Det är fortfarande många BC-stationer från fjärran östern på bandet. Några intefererar med någon Hz endast.
Många italienska hams med starka signaler och särskilt en, som bara skrattade då någon frågade om hans power! Jag ropade några USA-stn. men hade ingen chans, rena pileup-en efter varje QSO!

/Ingvar
 
Har noterat (via webSDR) att några från sydeuropa ligger under 7060 med foni, skulle inte all foni ligga från 7060 och uppåt? det kanske tar lång tid tid innan alla vet om detta.
 
Back
Top