Lund
2 834 inlägg
Här kommer en bild på uppdrag av APQ.
APQ001.jpg
Får se om det blir en "riktig bild" eller bara en bildlänk denna gången.
Tack EQL!
Som framgår av bilden matas 4,5 kV anodspänning först in på den "kalla" och avkopplade ändan av RF-drosseln. Den går sedan vidare genom tankspolen, L1, som består av ett cu-rör stort tillräckligt för att en tändkabel skall få rum. Tändkabeln träs in i cu-röret innan den formas som en spole.
Cu-röret, spolen, matas från rörets anod via en 1000-pf 6 kV kondensator. Spolen är av säkerhetsskäl DC-jordad med RFC-2.
Jag har samlat på mig några "käpphästar" när det gäller hemmagjorda (ni köper väl inte pa-steg?) slutsteg:
1. Bestäm uteffekt och välj ETT RÖR för slutsteget.
2. Om excitern - drivsändaren - avger 100.watt eller mera, välj grounded grid - katodrivet. Enklare kretslösning och fordrar ingen neutralisering. Jag har ALDRIG upplevt att denna typ av koppling självsvänger.
3. Anordna mjukstart för glödeffekten. Om t ex röret skall ha 12.6-volt låt glödtrådarna få c:a 3-volt i några sekunder och därefter via en kontaktor full spänning.
Förklaring: När röret är "kallt" har glödtråden mycket låg resistans och om full glödspänning tillförs röret blir resultatet en kraftig strömrusning som "sliter" på glödtråden. Jämför med en "gammaldags" glödlampa som ALLTID gav upp andan när man slog på spänningen med väggströmbrytaren.
4. Instrumentering. Använd separata milliamper/microamper mätare, ej en mätare med tillhörande omkopplare och shuntar som "köpe-slutstegen" ofta är utrustade med. Det krånglar förr eller senare och i värsta fall med ett utbränt instrument.
Jag använder alltid tre separata mätare; gallerström, anodström och relativt output.
5. Förse frontpanelen med ett "inspektionsfönster" täckt av ett metallgaller så att du kan iakttaga färgen på rörets anod. Färgen säger i allmänhet mera hur röret arbetar en själva anodströmmen.
6. Om omständigheterna tillåter - placera kylfläkten i ett angränsande rum och led in luften med en airconditionslang till pa-steget. På det viset blir du delvis av med oljudet från fläkten.
Till sist: fantasin är det viktigaste instrumentet som vi förfogar över. Gäller hembyggen och då speciellt slutstegskonstruktioner.
73
Bengt/SM6APQ
Det funkar inte när man klickar på "APQ001" Gå till inlägg Nr 16 och klicka!