813 slutstegs bygge

Så fr dom fortfarnade är intreserade

pa831_500.jpg
 
Intressant att följa tråden och ditt bygge. Jag har själv samlat lite prylar under ett antal år till ett bygge med 813.
En läsvärd tråd som (ännu) inte har spårat ur. Tack.
 
Jag började också bygga ett slutsteg med 813.
Köpte 2st på loppis och när jag kom hem så hade glödtråden gått av på ena röret.
Projektet stannade av.......
 
813, hållare och toppkontakter finns till salu i Norrköping. Där finns också 3-poliga högspänningsreläer med keramisk isolering, en pol kan skifta induktans på anoddrosseln , en annan lägga extra kapacitans över pifiltrets C1 och en tredje lägga extra kapacitans över C2. På det sättet kan reläet göra att man klarar 1,8 MHz-bandet.

Lennart
 
GLD skrev : Jag började också bygga ett slutsteg med 813.
Köpte 2st på loppis och när jag kom hem så hade glödtråden gått av på ena röret.
Projektet stannade av.......:

Jag har plenty 813, hör av dig (mail) om intresse.

/ Uffe -CIQ
 
Hur blir din biaskrets, ingångskretsar?
Håller i skrivande stund själv på att prova ut lite komponenter till fasta omkopplingsbara pi-filter till ingången på mina 813. Ca 180ohm impedans på katoderna enligt vad jag läst mig till.
 
813, hållare och toppkontakter finns till salu i Norrköping. Där finns också 3-poliga högspänningsreläer med keramisk isolering, en pol kan skifta induktans på anoddrosseln , en annan lägga extra kapacitans över pifiltrets C1 och en tredje lägga extra kapacitans över C2. På det sättet kan reläet göra att man klarar 1,8 MHz-bandet.

Lennart

pris ? på relän ?
 
AnraX de SM6APQ

Jag kanske kan hjälpa dig med sådana kondingar.
Ring mig på 070-512 10 30

73
Bengt/APQ
 
Jag har köpt ett gäng på ebay av en säljare med alias "alexer1". Snabb leverans, hela och fina grejor. Kan även rekommendera UR4LL, dock är hans sida inte riktigt uppdaterad, men han är snabb på att svara på mail.
 
AnraX de SM6APQ

Jag har nu hittat den den kondensator du behöver mellan rörens anoder och Pi-filtret. 0.002 uF vid 5 kV. Uppgiv den adress du vill att jag skall skicka kondensatorn. Bra om jag också kan få ditt telefonnummer. Du kan alltid ringa mig på 0340-652111 eller mobil 070.512 10 30.
Har också högfrekvensdrosslar - RFC - lämpliga för ditt byggprojekt. Den C1 som jag sett i ditt projekt verkar i (fysiska) minsta laget! Har även sådana lämpliga för ditt bygge.

Har just fyllt 80 år och då har man samlat på sig "en hel del" sedan man började med hobbyn vid 13 års ålder!

73
Bengt/SM6APQ
 
Vad roligt om det blir ett färdigbyggt slutsteg av det här!
-Glöm inte att skyffla ut bilder när den är klar. Det är inspirerande.
 
Hej.

Jag har precis byggt ett slutsteg med två stycken 813 som jag är supernöjd med. Får ut 1kW på 1,8 - 10 MHz och 850 Watt på de övriga banden. Ingen försämring på 28 MHz. Full QSK som funkar perfekt. Bygget är inte snyggt, men funkar bra. Startar mjukt med vridtrafo.
Jag har en lång tråd angående mitt slutsteg här på HAM.SE där det finns gott om bilder.

Hör gärna av dej, jag är väldigt intresserad att spåna erfarenheter i bygget. jag lärde mej mycket.

Viktiga erfarenheter är att den kalla rotorsidan hos C1 (anodavstämning) och C2 (antennavstämning) måste var väl jordade till den punkt där gallren är jordade! Annars kommer steget att gå dåligt på de högre banden. jag talar då om gallerjordat steg, förståss.
Vidare har jag använt induktansen i glöddrosseln till att utgöra en avstämdkrets för 1,8 MHz med en konding parallelt över den. På det sättet behöver det inte vara så stor induktans för att täcka även 1,8 MHz.
Vidare erfor jag att anodrosseln är lite knepig och att sdet inte får finnas PVC plast i tankkretsen då dess molekyler får spelet på 28 MHz. Man svetsar PVC med HF-svetsar på 29MHz !

skicka gärna mail till mej SM7FCU Bengt : bengt.svensson@waterjet.se
 
FCU de APQ

Du skrev: Vidare erfor jag att anodrosseln är lite knepig och att sdet inte får finnas PVC plast i tankkretsen då dess molekyler får spelet på 28 MHz. Man svetsar PVC med HF-svetsar på 29MHz !

skicka gärna mail till mej SM7FCU Bengt :


Hej,
Titta gärna på inlägg nr 16 där jag har bidragit med en bild hur man elegant löser "HFdrosselproblemet" vilket blivit svårare att bemästra i och med att vi fått flera amatörband (WARC-banden).

Har gett flera råd i angränsande inlägg.

73
Bengt/SM6APQ
 
Last edited:
Jag fann att mitt slutsteg funkade utmärkt och fullkomligt stabilt utan att använda parasitdrosslar på anodclipsen (slangklämmor!).
Jag tappade uteffekt på 28 MHz om jag använde parasitdrosslar, därför skippade jag dem.
Eftersom inimpedansen på ett gallerjordat steg ändrar sej med utstyrningen, så valde jag en variabel ingångskrets. Ingen större olägenhet, tycker jag.
Specialkomponenter såsom högspännings/effekts kondensatorer och vacuumreläer etc köpte jag från UR4LL Alex Gavva. Funkar suveränt bra och man betalar lämpligen via Paypal.
Jag köpte även två rysktillverkade 813-rör. De såg ut som de brukar göra, men jag får överslag i dem med den anodspänning på 2800V som jag har. Övriga rör klarar sej.
För 1,8MHz har jag en induktans lindad på två toroidkärnor T200-2 so mdå ligger i serie med den ursprungliga tankspolen.
Denna induktans måste kortslutas när jag kör övriga band annars händer det saker i tankkretsen! Hade strapsat fast tråden på kärnorna men då dessa var av PVC-plast blev det överslag och smärre brand i dem. Jag hade även ett stöd för "kopplingskondingen" mellan rör och tankkrets som var av PVC. Det formligen också tog eld.
PVC är bannlyst i tankkretsen! Glasfiber är jättebra, plexiglas ok. Tänk på att det blir höga HF-strömmar i tankspolen, 70 - 80 ampere vid 1kW är inte ovanligt. Galvade skruvar i tankspolen är inte ok, det är för hög övergångsresistans. Mässingsskruvar skall det vara.
Att öka induktansen i anoddrosseln genom att stoppa i en ferritstav i den medförde så mycket rök och förpestande av luften i huset att vi fick ha korsdrag i flera timmar för att kunna befinna oss i huset. Ferritstaven övergick till att bli en hög bränt pulver.
Inget järn i anoddrosseln, alltså.
Man lär sej att skilja på rena DC-överslag och HF-överslag.
DC-överslag säjer PANG! och säkringarna ända ut i centralen löser ut.
HF-överslag fräser och vara längre, men säkringarna löser inte ut.
De senare överslagen är snällare.
Genom ljudet lär man sej i vilka delar man skall leta. DC-överslag i rören låter en aning dämpat, men ger inga spår efter sej. Rören (de ryska) har hittills stått pall för det.

Bengt SM7FCU
 
APQ de FCU

Ja, sannerligen, det händer saker i anoddrosseln och det blir riktigt knepigt när man vill ha med 1,8MHz för då är det "så långt bort" till avkopplingskondingen på dess kalla sida. jag har nog inte det optimala systemet, men det funkar bra och får bli så. Jag har tre stycken drosslar i serie som alla är vinklade 90 grader mot varandra. Av någon anledning som jag inte förstår, men accepterat, var att jag hade mest bus på 18 MHz, men efter att ha gjort så här så blev det stabilt. Steget går perfekt även på 5MHz, hrrm....
Jag har många uttag på bandomkopplaren så varje band har ett eget optimalt uttag på tankspolen.
När jag provade ut uttagen , kopplade jag in en dummy på 2700 OHm på anoderna och hade endast glödspänningen igång på rören. Sedan matade jag in HF bakvägen och testade tills SWR = 1:1 på antennutgången där jag nu skickade in ca 1W. De uttagen har jag inte behövt ändra sedan, så tydligen stämmer 2700 OHm vid min anodspänning och två 813-rör. Vid lägre anodspänning får man kanske ha aningen lägre värde på dummyn.
Intressant alltihop, lärde mej mycket på vägen. Nästan synd att steget är färdigt nu :)

Jo, jag känner till den lösningen med anoddrosseln på andra sidan av tankspolen. SM3BDZ har gjort så också. jag försökte, men fick inte riktigt till det, så byggde traditionellt iallfall. Det var mekaniskt lite för svårt.
Hade kanske fel typ av bromsrör, verkade rätt hårda. Men annars är ju metoden lysande att ha den på lågspänningssidan av tankspolen.
 
Last edited:
Kollade min gamla tråd angående mitt bygge.
Den heter "Slutsteg 2 x 813"

Jag har lite bilder och det är mycket text där också.

Bengt sm7fcu
 
APQ de FCU

Jo, jag känner till den lösningen med anoddrosseln på andra sidan av tankspolen. SM3BDZ har gjort så också. jag försökte, men fick inte riktigt till det, så byggde traditionellt iallfall. Det var mekaniskt lite för svårt.
Hade kanske fel typ av bromsrör, verkade rätt hårda. Men annars är ju metoden lysande att ha den på lågspänningssidan av tankspolen.


Vet ej, kommer inte ihåg, om jag använde bromsrör för PA-spolen. Tror att det var ett "vanligt mjukt" cu-rör med en innerdiameter som möjliggjorde att en tändkabel kunde träs in i röret.

Detta MÅSTE göras innan man formar cu-röret till en spole.

Gör ett nytt försök - never say die!

73
Bengt/SM6APQ
 
Back
Top