Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ser ut att stämma bra. Bärvågen knappt hörbar här men jag får den till 1991012 Hz.En polare mätte in den till 1991 kHz + 11,6 Hz igår.
Intressant. Jag fick ju bäring 235 grader från Huddinge. Den linjen passerar bara 7 km söder om erat kryss. Härifrån är det ju rätt långt bort (125 km), så man ska kanske inte dra för stora växlar.Min DX-70 har en spurre på just 1991 kHz men jag pejlade nyss stationen från två olika platser till 340 grader från östra Norrköping, nära Kungsängens flygplats. SA5ACR rapporterade rakt västlig riktning från Stavsjö, så du Janne får ta bäring från Vingåker och/eller Katrineholm.
Lennart
Hade missat en del av diskussionen här, men har nu läst ikapp mig här och för att nu spetsa till det så kan jag nu rapportera att ett liknande projekt har slagits igång på 1440 kHz, alltså gamla Radio Luxembourgs frekvens, med ett väldigt likt musikval som den på 1991 kHz.
Gammal musik från 70- 80-talet som har passerat bäst före datum sen många år, kryddat tillsammans med härliga gamla Luxyjinglar. Riktigt kul och höra på. Hör 1440 sändaren enbart på tråden mot Stockholm-Tokyo, 400 meter Bevearge i 60 grader.
På beveargen mot Paris-Barcelona i 205 grader hörs enbart Saudiarabien med 1600 Kw.
Och vid inmatning i minnesbanken i radion och sekundsnabbt frekvensbyte så går dom någorlunda jämnstark hela tiden med ungefär liknande fading.
Skulle det kunna vara samma sändarqth på bägge dessa? Inte hört någonting på dagtid här i Jo67KR.
Spana in 1440 kHz och jämför. Får mina misstankar om att det är samma operatör i och med att bägge stationerna försvinner vid antennbyte.