Pappersexercis och oväntade kontroller är inte bara nåt som kan drabba en radioamatör, det är eller har varit del av resekulturen i många länder. Minns när jag skulle köra genom Algeriet under 1980-tal, att man behövde en mängd olika dokument rörande både sig själv och bilen... Det var pass, vaccinationsbevis (på papper på den tiden...), försäkringsbrev på grönt papper, internationellt körkort, ett speciellt "carnet" för bilen, där man deklarerade dess värde och intygade att man tänkte ta med bilen hem och dessutom diverse deklarationer av hur mycket pengar man medförde och en del annat. Dessutom blev man spontant stoppad på de mest oväntade ställen av tullen (inom landet, bevars!), där man utfrågades om lasten (mest reservdelar, mat, vatten och bränsle). Jag minns dessutom att man tvingades teckna en särskild, nationell bilförsäkring utöver den man redan hade. Vid gränspassager var det ofta en fråga om att tömma bilen helt, för inspektion av varenda pryl man hade med sig. Minns särskilt en passage in i Niger, där chefstullaren inledde en bisarr konversation:
- Ni har väldigt många knivar, monsieur, ska ni mörda någon?
- Nej, det har jag inte tänkt!
- Ni har väldigt många knivar, vad ska ni med dem alla?
- Jag ser nu att jag har en kniv för mycket, skulle ni vilja ha denna fina Morakniv?
- Den ser bra ut, tack. Ni kan packa bilen och fortsätta.
Till saken hör, att vi hade en gammal, oskarp Morakniv i verktygslådan som rent bänd/bryt/skrapverktyg, en kökskniv (en gammal bajonett) och en fin, oanvänd Morakniv, vilken alltså exporterades (ofrivilligt) till utlandet.
Så nitiska byråkrater kan man råka ut för varsomhelst, rörande vadsomhelst.
Angående dagens ungdom och teknikkunskaper, så är jag nog lite mer skeptisk än vad andra anmält som sin uppfattning. Det som jag faktiskt ännu minns ingick i fysikundervisningen i klass 9, exempelvis strömmar genom ledare och magnetfält runt dessa, har inte lämnat några spår i minnet på de barn jag har haft att göra med. Antingen är det förträngd kunskap, eller så har den aldrig bibringats dem. Det säger en del om "tekniska kunskaper" hos "yngre generationer".