Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Innan min pensionering jobbade jag inom gymnasieskolan som lärare inom elektronik, system- och mätteknik på skolans fordonsprogram, men hade en del att göra med natur-, teknik- och el-programmet och kan inte annat än skriva under på det ovan. Helt klart har det skett en kursändring bland eleverna som enklast kan förklaras med ordet olust inför att över huvud taget lära sig teknik och inte minst ellära och elektronik.Angående dagens ungdom och teknikkunskaper, så är jag nog lite mer skeptisk än vad andra anmält som sin uppfattning. Det som jag faktiskt ännu minns ingick i fysikundervisningen i klass 9, exempelvis strömmar genom ledare och magnetfält runt dessa, har inte lämnat några spår i minnet på de barn jag har haft att göra med. Antingen är det förträngd kunskap, eller så har den aldrig bibringats dem. Det säger en del om "tekniska kunskaper" hos "yngre generationer".
Målet för skolan att "sortera" var mycket påtagligt fram till 60 och 70-talen,
men blev mer diffust senare.
Detta är precis vad det handlar om.Men det kan nog vara så enkelt att den gamla skolan med ett stort inslag av praktiska ämnen väckte många tonåringars teknikintresse och då ända ner på komponentnivån vare sig det handlade om motstånd och kondensatorer eller kolvringar och vevlager.
Det första inlägget handlade inte om utbildningsnivån på dagens unga.
Frågan var om dagens unga kan förstå att det är en kommunikationsutrustning som kan användas för avlyssning eller ej.
Enligt mitt övertygelse har de inga problem att förstå det.
Och på något sätt återspeglas det i att intagningskraven för såväl högre utbildningar som till vissa yrkesgrupper steg för steg behövts skruvats ner så att de som egentligen inte är kvalificerade och inte har vad som krävs i form av grundutbildning ändå kan kvala in. Tyckte jag läste någonstans att man tummat på kraven för muskelstyrkan i pekfingret för att adepter till polisutbildningen inte orkade trycka av tjänstevapnet. Bra för de kriminella elementen så klart. Kanske det bara var en skröna men kunde lika gärna vara dagens sanning. Inte mycket som förvånar en idag.Skillnaden mot förr är att numera är det lättare att slippa undan sådant som känns jobbigt.
Dagens unga är säkertDelar av inlägget tycker jag är bra, den delen att klanka ner på dagens unga förstår jag inte syftet med.
Att dagens unga skulle ha sämre kunskaper om samhället jmf med de som är födda på 40-talet tror jag inte på, dagens unga är minst lika tekniskt bevandrade jmf med tidigare generationer, titta på hanteringen av mobiler, datorer, nätverk och för att inte tala om dagens lego. De har bra grepp på den digitala världen, så att en amatörradio skulle vara några konstigheter för dem tror jag inte på.
Det var inte min avsikt att tala nedvärderande om unga, jag borde kanske ha varit lite tydligare. Jag menade bara att enligt min erfarenhet så är det många i 20 års åldern idag som inte vet vad amatörradio är, helt enkelt för att det inte är ett fenomen som förekommer i deras värld. Detta är alltså inte kopplat till begåvning, utan bara till vad man har upplevt under sitt liv.Det första inlägget handlade inte om utbildningsnivån på dagens unga.
Frågan var om dagens unga kan förstå att det är en kommunikationsutrustning som kan användas för avlyssning eller ej.
Enligt mitt övertygelse har de inga problem att förstå det.
XYL, som var skolledare innan pensioneringen, anser att alltför många föräldrar, vilka själva är barn intellektuellt sett, också försöker sig på uppfostran. Dock utan större framgång, och då överlåts uppgiften med varm hand på skolan, som dock saknar varken resurser eller mandat för det.När jag möter föräldrar och elever är det inte ovanligt att jag skapar "lite dålig stämning" med att säga till föräldrarna att med så dålig uppfostran hemifrån blir det inte bättre resultat... speciellt mammorna brukar bli upprörda.
"Radio" för 999 av 1000 personer idag är något mycket abstrakt och är nog närmast associerat till en primitiv form av podcast. Att det används "radio" i genomsnitts-tonåringens mobiltelefoner är något som dessa har mycket diffusa uppfattningar om.
Hej!Som ordmärkare och tekniker kan man förfasas över betydelseglidningen i allmänspråket för ordet radio. Man (jag) kan också förfasas över att ordet "digital" numera verkar betyda ungefär nytt, modernt, via internet, i mobiltelefonen. Motsatsordet är "analog" där även det som var digitalt igår kan klumpas ihop. Exempel på analoga medier CD, DVD, DVB-T2!!