Alldeles riktigt Bengt, transformatorn är "felritad"
Det är bara en schematisk symbol.
/Micke
Oj nu blir jag förvirrad. Hur skall den vara?
// Åke
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Alldeles riktigt Bengt, transformatorn är "felritad"
Det är bara en schematisk symbol.
/Micke
Medans vi kör 3:graden på dig. Trafon bör väl ha 1,4 :1 i lindningsförhållande. Kärna och varvtal på lindningarna tack!
Kondensatorn behöver väl ha rätt hög spänningstålighet?
@GLD:
Tack för EZNEC-filen! Om jag t ex experimenterar och sänker antennen så stiger ju SWR pga ökad impedans (antar jag). Om jag vill testa att motverka det så tänkte jag ändra utimpedansen på trafon. Tänker jag rätt? Eller är det någon annan parameter jag bör skruva på?
// Åke
@GLD:
@GLD:
Jag har gjort ett försök att rita om schemat i en fysisk modell.
Har jag fattat rätt?
Men Micke, ska han inte vända trafon?
Några ferritrör från Bhiab till choken?
Hade redan hunnit rättat i föregående inlägg.
Men här kommer mina skämstecken![]()
Bäst att ta 2 för säkerhets skull.
Ska jag stå i ett hörn ett tag? Har ingen strut men väl en fez från Butteriks?
Först tänkte jag göra en "ugly balun", dvs ett antal varv RG58 runt 75mm avloppsrör, men den blir ganska klumpig att ta med ut i skogen.Då skärmen är direktkopplad till ena dipolbenet kan man inte räkna med att transformatorn ger någon CM-dämpning, kanske behöver du en 1:1 choke också.
Först tänkte jag göra en "ugly balun", dvs ett antal varv RG58 runt 75mm avloppsrör, men den blir ganska klumpig att ta med ut i skogen.
Sen såg jag en strömbalun med koax i en toroid (se bild).
Funkar en sådan OK?
Eller är det bättre att linda några parallella varv koppartråd runt en toroid?
// Åke
Spelar sektioneringen så stor roll, den är väl för att minska strökapacitanser och öka balunens övre gränsfrekvens? Här kommer det bara göra balunen svårlindad.
Vi talade om att använda BEADS-9871 från BHIAB som choke i stället, hur många kan behövas?