Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Hade jag lindat en balun med ett Z på 50Ohm så hade väl kurvan varit rak?
Javisst ja 100ohm lindning, så var det ju.
En jämförande mätning som jag är intresserad av vore 1:1-koppling av 4:1-balunen. Du vet den där varianten där man kan koppla mellan 1:1 och 4:1.
Då hamnar ju 100ohms lindningarna paralellt och 50ohms last borde då resultera i en bättre anpassning.
(om du har tid )
/Micke
Nej jag förstår inte vad du mäter och hur mätuppkopplingen ser ut. Får nog läsa igenom hela tråden igen och se om det klarnar.
/Bengt
Ha ha, ja det blir kanske hett om öronen. Ingen kritik härifrån, jag bara försöker begripa vad du mätt upp i dina plottar när jag plötsligt upptäckte att jag inte fattade vad de visade.
/Bengt
Så mätuppkopplingen för plotten som benämns "1:1 50 ohm" är alltså ena halvan av en 4:1 balunen och där ena halvan består av två parallella trådar lindade 4 varv + 4 varv (2 sektioner). Hänger den andra halvans trådar som inte används i mätuppkopplingen fria i luften?
/Bengt
Är det den ena halvan som antas ha 100 ohms karakäristisk impedans och som du mäter SWR och Xs med din VNA kalibrerad för 50 ohm nominell impedans?
/Bengt
Bengt, KBW,
om du med "reaktiv förskjutning" menar fasförskjutning (phase lag/lead) så har du alldeles rätt
/Janne AQW