Eftersom det varit fint väder så har jag motvilligt roat mig med en del utomhusaktiviteter
(normalt brukar jag försöka med antennarbeten i snöstorm eller hällande regn)
Jag har testat en Zepp på ca 20 meter, det är en halv våglängd på 40 mb och följaktligen är impedansen väldigt hög i änden på tråden vid den våglängden (> 20kohm) med motsvarande svårighet att stämma av.
Jag har alltså anslutit tråden till ena halvan av en balanserad matare på 12 meter, den andra halvan är tom. De matare jag provat är 600 ohm, 450 ohm, 300 ohm och 75 ohm som öppen balanserad matare. Dessutom två 50 ohm koax kopplade som balanserad matare med kopplade skärmar.
Alla matare uppförde sig lika, jag skulle inte kunna skilja den från varandra vid en blindtest. Alla hade ungefär samma inställning på S-matchen. Intressant att notera är att när jag jordade skärmen på den balanserade koaxmataren fick jag 6 - 8 dBµV lägre brus, vilket först gjorde mig ganska nöjd. Men vid kontroll sjönk alla signaler med samma nivå. Vid kontroll sjönk även uteffekten och mataren fick dessa förluster när jag jordade skärmen (jordad i en relativt bra jordpunkt med stor yta). Allt detta på 80 och 20 mb, 40 mb är som förväntat "helt omöjligt att arbeta på".
Vid lite labbande provade jag olika punkter att ansluta skärmen på den balanserade koaxmataren samtidigt som jag hade en fältstyrkemätare i radiorummet. Minst indikerad fältstyrka fick jag då skärmen anslöts till en virtuell symmetripunkt i S-matchen. (Fältstyrkan blev då
väldigt låg). Signalerna blev i detta läge ungefär lika som för övriga matare. Fältstyrkan på 100 meters avstånd förändrades endast när skärmarna jordades, i övrig hade alla matare samma värde på fältstyrkan 100 meter bort.
Jag skissade upp ett schema på kopplingen nedan. Övriga matare hade marginellt högre fältstyrka i radiorummet, mest beroende på hur rakt och fint man kunde sträcka ut mataren.
Värdet på dessa tester kan man fundera på (bortsett från motion och frisk luft), men intressant att notera är problemet med att jorda skärmarna vilket får funderas vidare på...