Yrkesstoltheten har tyvärr förtvinat till en skugga av vad ordet egentligen innebar,
det är tråkigt för mig som fortfarande är kunskapstörstig men det finns få eller ingen som kan lära ut.
Ja, gammal hederlig yrkesskicklighet som hantverkare hade förr kan man väl i bästa fall läsa om på wikipedia eller nått.
Jag skulle rekommendera att gå till en butik som säljer biltillbehör och reservdelar, inte till macken som i huvudsak säljer drivmedel (och bullar..)
Nja, för en si så där 15-20 år sedan hade macken ett redigt sortiment av bilreservdelar, verktyg och andra allehanda bra ting. Bättre öppettider än bilreservdelsbutiken också. Jag hade gångavstånd till den macken vilket var klockrent när skrothögen strejkade och ett nytt fördelarlock behövdes, frostplugg, drivrem, tändstift, vattenpump eller annat som behövdes. Det mesta fans faktiskt! Och hjälpsam och kunnig personal. Verktyg fanns det också, hade jag inte verktyget som behövdes så knatade jag iväg till macken, de sålde till och med hylsor per styck. Bra kvalité var det också.
Jag anser ju att macken i huvudsak ska hålla på med sådant som rör bilar, inte wienerbröd och rulltårta! Om bilreservdelsbutikerna överlever så borde definitivt mackarna göra det!
Det är så få av oss bilägare som idag ens bryr sig om att byta olja själv, knappt glödlampor heller då det är så lätt att bryta en nagel på plastkåpan man måste snäppa loss,
man lämnar in bilen på service, betalar, och vips har man en fungerande bil igen
(under tiden kan man ju alltid uppdatera sin status på facebook..)
Det är förståeligt att mackarna plockar bort det mesta av "fixa-själv-prylarna" ur sortimentet,
skulle de göra tvärtom att de röjde bort chipspåsarna och fyllde på hälften av hyllorna med alla upptänkliga sorters oljor, lagerfett, pin-up blaskor och fläktremmar så skulle den butiken garanterat sälja dåligt,
bättre då med kaffe&bulle för 25 spänn, där snackar vi vinstmarginaler!
Tveksamt, som sagt bilreservdelsfirmorna klarar sig utan att sälja prinsessbakelser och chokladrutor. Sedan vet jag inte riktigt om du greppade kärnan i det hela, det handlar inte om att de säljer några chipspåsar, det är helt okej. Macken är ombyggd till ett Café, det finns små runda bord med stolar där fikasugna ska slå sig ner och fika tittandes på mig när jag tankar bilen. Alltså vad fan har caféverksamhet på en bensinmack att göra? De har ju gått i från sin huvudsakliga syssla.
Visst, de säljer säkert fler bullar än fläktremmar, men det är fan inte vad dem ska syssla med.