Antenn och effekt för MT

sm6nzb

Well-Known Member
Har försökt köra månadstesten från västkusten.

Provade förra månaden med en 40m lång antennwire som loop på övervåningen i båthuset med AH-4 tunern. fick avstämmt ok, (LED = ON på IC-706) men sedan började det regna och då lyckade jag ej få avstämmt mer.

Gick inte speciellt bra att köra innan regnet heller.
Många S5-S7 stationer hörde mig ej trots full effekt, nästan 100W med fräscht batteri.
Ingen SM3:a svarade mig på 40m trots att de gick in bra.

Testade idag igen men nu från en bergknalle med en lutande horisontell loop med samma tråd. SM0 gav några QSO på 40m men omöjligt med kompis inne i Göteborg.

På 80m gick kompisen men inte klubbstationen trots att den var S7 och tio försök.

Förstår att jag har tyst omgivning och hör bra men kanske kan man fixa bättre antenn så andra hör mina 100W ?

Hade tillgång till skylift så jag "tiltade" loopen lite grann men kanske måste man upp till
10-20 meter för SM-kontakter....

Ideer ?

/ SM6NZB/SM6L
 
Efter att ha konstaterat att AH-4 var oduglig så öppnade jag den och såg att koaxen hade
Lossnat! Nu blev det lite roligare.... Testade igår med en 27 m antennwire som en triangel (loop) med basen nedåt och ett 6m metspö. Tunade bra UTOM på 20m där den tydligen är halvvåg. Kollade på
Randon Wire Antennas - Best Lengths To Use For Random Wire
Ser att jag borde gå ner till 84 feet eller drygt 25 meter tråd.
Jag har för mig att man skall multiplicera med en förkortningsfaktot pga trådtjocklek så då borde det bli 24m eller?
Nya prov idag om de mörka molnen håller sig undan...

Någon MT antenn är det kanske inte, ger visst låga stråningvinklar när jag matar i nedre hörnet... Mata högst upp är klart svårare....

/ Tommy
 
Back
Top