Antenner - 40, 80 och 160

Tack alla,
Idag är man flyttkarl så hinner inte studera alla svar - såg dock ditt svar Mats angående eleverade radialer - det är tyvärr omöjligt att genomföra.

Angående länkar etc så har jag stort förtroende för följande sida: http://www.antennasbyn6lf.com/

Finns bland annat diskussioner om hur man mäter jordmån där.

Återkommer med vad jag testar som nästa steg - hoppas på att kunna få upp en 80 meters dipol för jämförelse imorgon. Jag flyger upp trådar i träden med min drönare det är väldigt smidigt sätt att nå allra högst upp.

73's de Tore
 
Jo du har nog rätt Mats, det är svårt att få någon horisontellt monterad antenn att ha låga strålningsvinklar på de lägre banden.

Problemet är att det är svårt att få upp dem tillräckligt högt, men det är generellt problem för alla antenntyper, inte bara loopar.

När det gäller vertikaler är det jordplanet istället som är problemet, även markkonduktiviteten på längre avstånd från antennen. Vad jag förstått så är det är som bor nära en havsstrand som lyckas riktigt bra med sina vertikaler på dessa frekvenser.

Vi som följt dig vet att du byggt upp en diger DX-erfarenhet, Mats så dina erfarenheter är värda att lyssna på. Själv kan jag bara tala om de erfarenheter jag har av köra med trådantenner från ett berg med medioker ledningsförmåga. Men jag har i alla fall plockat några nord och sydamerikaner på 80m och 100W SSB med min loop.
 
Last edited:
Ju fler antenner desto bättre :).
Det har ofta hänt att en låg dipol, inv vee med toppen 20m upp, har varit ett par S-enheter bättre på 160m mot VK och ZL vid vissa tidpunkter, än min 28 meters vertikal.

/Roland
 
Jag tittade i min ARRL Antenna Handbok och där finns ett kapitel som heter "Multielement Directive Arrays". Det talar om tex. Collinear Arrays.
Med det QTH du har begränsas ju möjligheterna endast av fantasin om jag får överdriva.
73 de
Ulf[/QUOTE]

Ber om ursäkt Tore för min helt oavsiktligt mästrande ton. Du skjuter med en Mauser med kikarsikte och jag med ett ärt-rör.
73 de
Ulf
 
Jag flyger upp trådar i träden med min drönare det är väldigt smidigt sätt att nå allra högst upp.
Intressant!!
Det är kanske det ultimata sättet att få upp trådar högt i skogen. Jag har trasslat med det mesta. Väldigt jobbigt med alla grenar och barr.
Berätta gärna mer.

/Roland
 
KBW och BRF och andra...

Håller med om allt ni tillför. Speciellt på låga frekvenser händer märkliga fenomen i samband med Grey Line (efter och innan). Jag har ett minne från ett antal år tillbaka i färskt minne. Vi hade kört jänkepile på 80 meter under flera timmar innan soluppgången. Efter den samma blev det ljust och soligt, men helt plötsligt var det inte vertikalen som gick bäst, utan den lågt hängande EU-dipolen (på 12 meters höjd). Störnivån var obefintlig på båda antennerna, men dipolen var cirka 2 S-enheter starkare än vertikalen. Tidigare under morgonen var vertikalen kanske 2-3 S-enheter starkare än dipolen.

Precis som BRF säger så är det alltid en fördel att ha en uppsjö av olika antenner att både sända och framför allt lyssna med. Finns inga på förhand givna vinnare, men i 9 fall av 10 på 160 meter tror jag att ett Inv L eller Inv T (en sällan använd och underskattad variant) är betydligt bättre som TX-antenn jämfört med en horisontell loop på måttlig höjd).

Vertikaler funkar naturligtvis bra över saltvatten, men om man bara kommer en 1/4 våglängd in på stranden (och längre) reduceras den positiva effekten av närheten till saltvatten.

Annars kan nog vertikaler funka bra inne i landet också om jordmånen är bra, eller/och om jordförlusterna reduceras med bra radialsystem (eleverat eller nedgrävt ett par centimeter).

73 de Mats RM2D
 
Mats, en av de loopar jag haft var drygt 83m tråd. Trots att den var så kort gick den utmärkt på halvlång distans på 160m. Hade t.ex. flera kontakter med mr. Chandrabaal i Ulan Batar.
 
Mats, en av de loopar jag haft var drygt 83m tråd. Trots att den var så kort gick den utmärkt på halvlång distans på 160m. Hade t.ex. flera kontakter med mr. Chandrabaal i Ulan Batar.

Lasse,

Jag gratulerar dig till fina kontakter med JT1CO. Ingen har påstått att det är omöjligt att komma långt med en loop, men då jag vet att Tore letar efter en effektiv antenn som "biter bra och direkt" kan loopen vara i klenaste laget för just den "applikationen".

Om man kör S&P i contest väntar man helst inte tills man är ensam kvar att ropa på Chak, utan vill nog helst bryta igenom pilen till JT inom 5 QSO eller så... Det har man svårt att göra med en loop on inte man ligger på eller nära greyline. Med en Inv L eller T gör man det ganska omgående, speciellt till JT1CO som säkerligen har ett batteri av bävrar till hands.

73 de Mats LRR
 
Hej Mats m fl,

Jag har varit hemma hos JT1CO, och han har mig veterligen inga bävrar. Han bor långt ute på landet, c:a 1 timmes bilfärd väster om Ulan Bator, och där är det förmodligen ganska tyst.

73,
Rolf
SM5MX
 
Skoj att du besökt honom Rolf!

För ett par år sedan hade vi planerat en regional konferens i Mongoliet och skulle köra WPX CW hos honom. Konferensen blev dock flyttad till Almaty och därmed blev det inget besök hos Chak.

Har en rysk kompis som levererade slutsteg till honom för ett antal år sedan. De åkte 5 dagar med tåg för den leveransen...

73 de Mats
 
Last edited:
Hej,
Tillbaka från flyttning och har gått igenom svaren - roligt med så många som svarar.
Iden om att bjuda in amatörer låter utmärkt - välkomna - jag har pool, fiskdamm, radioutrustning, mat , öl och vin - och dessutom trevligt sällskap.

Jag har beslutat att göra följande två saker.

1. Få upp min 80 meters dipol igen så att jag har någon referens.
2. Sätta upp en vertikal som jag ansluter till jordpunkten där jag har min matning av min nuvarande antenn med okänt namn.
3. Utöka jordningen ytterligare - vad jag förstår av allt jag läser så är det typ 65 radialer där börjar det inte löna sig så mycket längre.

Jobbar med detta imorgon - är ändå bara en tråkig SSB test WPX SSB så den kan man fisköra lite.

Kanske jag skall strö salt i min fiskdamm som ligger rätt under mina antenner :)

Angående antennuppsättning med drönare så är det grymt - jag flyger upp tråden och flyger högt högt över trädet - släpper tråden och vips så är det i toppen av trädet.
Jag har prövat det mesta innan - pilbåge, slangbälla, klättra etc inget slår denna metod - kostar dock en slant om man skall ha en drönare som man kan använda servomotorer med.

Återkommer i denna tråden med jämförelse med antennerna. Givetvis låter jag samtliga antenner sitta kvar så man har lite att jämföra med.

Angående lyssningsantenn så skall det absolut bli en så så fort jag är klar över övrig antennpark.

Edit: Mats Angående StepIr så har jag förstått att de har stora problem när dessa installeras i Svenskt klimat annars hade det definitivt varit ett alternativ.

73's de Tore
 
Last edited:
Tore,

>>Hej,
>>Tillbaka från flyttning och har gått igenom svaren
>>- roligt med så många som svarar. Iden om att bjuda
>>in amatörer låter utmärkt - välkomna - jag har pool,
>>fiskdamm, radioutrustning, mat , öl och vin - och dessutom trevligt sällskap.

Det där kallar jag ett Allmänt anrop som heter duga! :)

73 & GL,
Rolf
SM5MX
 
Last edited:
NCS de LRR

Jag hade själv litet tveksamhet över SteppIR av samma anledning som du, men kollade runt bland de amatörer som finns här i UA3 och UA9/0 som använder denna antenn. Trots temperaturer ner mot minus 40-45 har jag inte hört så mycket bekymmer. Dessutom har vi isstormar här som är rätt ovanliga i SM (åtminstone i SM6 där mina svenska referenser grundlades). Ett par SteppIR är monterade på de ryska Antarktisstationerna och även dessa funkar bra vad jag vet.

Bara en liten parentes...

73 de Mats LRR
 
Blev inge uppsättning av antenner idag - Uppgradering av drönare som tog för lång tid följt av påskmiddag nu.
Har du verkligen bevis för det du säger om SteppIR - de är jättestora i USA och vet att flera har haft just problem med kylan där.
73's de Tore
 
Jo då... Har kollat igen och nog funkar de efter 3-4 vintrar i Ryssland alla fall. För all del, kanske inte är minus 40-45 grader som är största problemet med tanke på att vatteninnehållet vid sådana temperaturer är väldigt låg... Det kan finnas andra väderleksfenomen som skapat de problem som du refererar till.

Anledningen till att jag själv inte skaffat en SteppIR är väl dock oro för samma sak, men då jag saknar bevis som styrker min magkänsla, så betecknar jag det mest som egna spekulationer - åtminstone tills dess jag får belägg för att SteppIR är temperaturkänslig.

En sak som jag vet säkert är att vertikalantennen BigIR satt uppe 5 år på ett tak 55 meter upp i Moskva hos R3/DL5EBE. Han hade inte några som helst problem under den perioden. Samma princip som reglerar vertikalens längd reglerar elementlängden i SteppIR.

73 de Mats

UPPDATERING:

På RI1ANF http://www.qrz.com/db/RI1ANF hade de en 3 element SteppIR i ett par säsonger, men den klarade inte av isen och vinden. Det var dock inte motorerna som reglerar tuning som var problemet, utan den mekaniska påfrestningen på elementen vid vind och ispåbyggnad. Detta var fram till 2013.

Dock verkar Oleg UA1PBA ha använt en SteppIR på RI1ANR http://www.qrz.com/db/RI1ANR också under 2014-2015, så motsägelsefullt med tanke på de problem som beskrevs under RI1ANF-aktiviteten.

R1FJL (Frans Jozefs Land) hade liknande problem.

Så, slutsatsen är att kylan i sig inte är problemet, utan starka vindar och ispåbyggnad som gör att elementen knäcks. Men detta kan definitivt hända till vilka andra yagiantenner som helst.... så huruvida SteppIR är mindre lämplig än andra antenner i istormar står skrivet i stjärnorna. Om det hade funnits en klar vinnare i sådana situationer hade vi säkert vetat om det också.
 
Last edited:
Slutligen (sorry för aningen Off Topic med referens till ditt första inlägg, men då du ställde fråga om SteppIR kommer här svar från Oleg direkt):

Good morning Mats. Never had problem with motor and tuning. I see just two problems: boom and how mounting brackets fixed to the boom. I prefer solid boom. Method how 4 parts joined with each other with inner tube is not strong enough. I had to put outside 4 pieces of tube. After that antenna never had problem with boom until somebody distroyed her completely. After that I've got solid boom. It is at Novo runway right now w/o any problem. Mounting brackets starts to move on boom after first winter at ANF. I put 2 vertical bolts to each bracket fixing with glue to prevent unscrew. No problem after that as well. And always keep boom 90 degrees to wind direction after speed more than 60 knots. Elements will never break. 73 de Oleg UA1PBA (ex RI1ANF, RI1ANR)

Så med ovanstående modifiering = utbyte till "solid boom" samt bättre infästning för mounting bracket så borde SteppIR vara ett ypperligt alternativ även för 40 meter.

73 de Mats LRR
 
Slutligen (sorry för aningen Off Topic med referens till ditt första inlägg, men då du ställde fråga om SteppIR kommer här svar från Oleg direkt):

Good morning Mats. Never had problem with motor and tuning. I see just two problems: boom and how mounting brackets fixed to the boom. I prefer solid boom. Method how 4 parts joined with each other with inner tube is not strong enough. I had to put outside 4 pieces of tube. After that antenna never had problem with boom until somebody distroyed her completely. After that I've got solid boom. It is at Novo runway right now w/o any problem. Mounting brackets starts to move on boom after first winter at ANF. I put 2 vertical bolts to each bracket fixing with glue to prevent unscrew. No problem after that as well. And always keep boom 90 degrees to wind direction after speed more than 60 knots. Elements will never break. 73 de Oleg UA1PBA (ex RI1ANF, RI1ANR)

Så med ovanstående modifiering = utbyte till "solid boom" samt bättre infästning för mounting bracket så borde SteppIR vara ett ypperligt alternativ även för 40 meter.

73 de Mats LRR
Toppen Mats,
Tack för all information - definitivt ett alternativ för nästa gång jag tar hit en kranbil - måste planeras in detta.
Ett problem för mig dock då jag ju använder ett triplexfilter för att använda antennen med två stationer blir ju då inte möjligt.
73's de Tore
 
Hej och gu måran!
Varför inte sätta upp 2 parallella dipoler och mata dem på W8JK-vis med stege. Dipolerna ligger då 180 grader ur fas med varandra och ger bra med gain åt två håll. Visserligen är 30 m mast långt från en halvvåg på 160 m men en 2 el wirebeam bryter ner strålningsvinkeln hyfsat. Dessutom kan Du använda antenn på 80 och 40 m också.
Lasse, SM3BDZ, byggde för många år sedan an 4-square för 160 på klubben i Östersund. Klubben vann en stortävling det året. Han byggde antennen i skogen och gjorde elementen av FK1,5 (va f-n krympte ettan för?) ute bland träden och vinklade av trådarna som L-antenner. Han använde pilbåge för att skjuta upp trådarna men du har ju en drönare. Han kan ha många tips.
Lycka till!
Tore SM7CBS
 
Last edited:
Back
Top