Apple, Macintosh, MacBook

Inte testat så mycket, men om man bara tar hänsyn till tillämpningar för amatörradio tycks win vara överlägset mac. Sen kan man ju alltid använda flera olika operativsystem.
 
Jag vill tro att mycken aversion mot Windowsdatorer kommer sig av att man haft en "konsument-dator" av ett mindre välrenommerat märke från valfri elektronikkedja. (ex. Packard Bell, HP Pavilion, Compaq, Toshiba m fl.)

De billiga datorerna är i de allra flesta fall fulla med Bloatware (Bloatware – Wikipedia) som slöar ner datorn till den grad att den blir i det närmaste oanvändbar, en återställningsskiva återställer förvisso operativsystemet men givetvis även all bloatware :mad:
Även om man mödosamt avinstallerar all skräpprogramvara så lämnas det alltid kvar enorma mängder skräp som fortfarande kan få datorn att bete sig underligt.

Installerar man däremot en modern Windowsversion från en riktig installationsskiva och låter den ladda ner de senaste uppdateringarna så möter man så gott som aldrig några problem. (undvik dock Windows 8...)

Installerar man en Linuxdist med gott hårdvarustöd så som Linux Mint så kommer även det troligen att fungera mycket väl.
Main Page - Linux Mint


Ett exempel på en bra och krångelfri laptop för under 6000.-
https://www.dustinhome.se/product/5010819399/inspiron-15-3543#specifications
Ett exempel på krångelgaranti och bortslösade pengar:
Toshiba Satellite C70-B-30U 17.3 Bärbar dator (svart) - Bärbar dator - Elgiganten
 
Nja, det kan ju finnas en förklaring till att Mac-användare har problem med Windows-datorer.
Jag körde själv nästan enbart Windows i 15 år. När man använder operativsystemet dagligen så blir inte problemen så stora. Man är ju dessutom van vid att programinstallation tar tid, är krånglig och innebär jakt på drivrutiner. Ominstallation och defragmentering hör till vardagsrutinerna.
Som Mac-användare är man ju van vid att allt alltid funkar, man behöver aldrig ominstallera eller defragmentera.
De gånger man startar upp sin windowsdator (Jag har en till CAD/CAM) så drabbas man ju av behovet av underhåll. Datorn har helt enkelt "stått och mognat till" så att det oftast kommit uppdateringar och bugfixar sedan man startade den senast.
Den stor fördelen med Mac är ju just det faktum att mjukvaran är skriven till ett begränsat utbud av hårdvara. Man slipper att leta efter drivrutiner och lösa kompatibilitetsproblem.
OBS att jag bara talar mig varm för deras datorer. Övrig äppelmärkt utrustning står inte speciellt högt i kurs här.
 
Inte testat så mycket, men om man bara tar hänsyn till tillämpningar för amatörradio tycks win vara överlägset mac. Sen kan man ju alltid använda flera olika operativsystem.

Jag skulle vilja gå så långt som att rekomendera Win XP på en radiodator.

Helst önskade jag ju att allt jag ville ha fanns till Linux, så kunde man köra det på radiodatorn, men där hamnar man lite i samma läge som mes Macarna, visst finns det program för det mesta, men kanske inte dom program man vill använda.

Så till trådstartaren, köp en Mac för allt annat, men kör en ren windows för ditt radiobruk.
 
Jag skulle vilja gå så långt som att rekomendera Win XP på en radiodator.

Helst önskade jag ju att allt jag ville ha fanns till Linux, så kunde man köra det på radiodatorn, men där hamnar man lite i samma läge som mes Macarna, visst finns det program för det mesta, men kanske inte dom program man vill använda.

Så till trådstartaren, köp en Mac för allt annat, men kör en ren windows för ditt radiobruk.

Vet du hur det funkar med access till COM-portar om man kör XP virtuellt (i tex osx)?
 
Jag har bara kört Win virtuellt i Linux (men OSX är ju i princip ett Linux även om alla poängterar att det minsann är ett Unix i botten)

Det funkar för det mesta jättebra, men jag tror inte man ska köra flera saker samtidigt i virtuella miljöer, då kan det nog bli kollisioner
 
Första generationen datorer vi hade i underhålls och reservdelssystemet med burget, etc var skrivet i Mapper tror jag språket hette. Flera hyllmeter med instruktionsböcker. Men en eller flera datorer samtidigt kunde man jobba i flera fönster på en och samma dator. Där kan man snacka om multitasking.
En svunnen tid.
 
Last edited:
Radiodator? WinXP? Linux? Mac?
Jag brukar köra radio utan dator.:D


Jag föredrar att datorlogga, ha clustret framme och kanske även riggstyrning igång,

Men visst KAN jag köra alla mina radios utan datorer, men jag tycker dom underlättar enormt.

Till och med när jag sitter ute i naturen och kör QRP dataloggar jag.
 
Ett något sent svar till SA5A, det Bengt, antagligen helt omedvetet, inbjöd till
är det vanligaste ämnet för "flame wars" som finns. Nästan omedelbart tar
någon sida till överdrifter om hur "bra" deras är jämfört med det andra
systemet varvid opponenterna gör genmälen. När det stadiet har inträtt så
Kommer inte något mer vettiga svar i tråden.

Vi har samma fenomen här på forumet om olika modes t.ex CW vs SSB.

Till Bengt vill jag instämma med de som säger att en modern PC med Windows
7 eller 8 ett mycket stabilt system. Fast jag försöker nog först bestämma vad
jag vill göra, vilka program som ska köras och vilken budget jag har att röra
mig med, för att sedan utifrån det bestämma vilket system jag köper.
 
Jag föredrar att datorlogga, ha clustret framme och kanske även riggstyrning igång,

Men visst KAN jag köra alla mina radios utan datorer, men jag tycker dom underlättar enormt.

Till och med när jag sitter ute i naturen och kör QRP dataloggar jag.
I ärlighetens namn kan jag avslöja att jag har funderat på datoriserat loggprogram, men har inte kommit till skott än. En komplicerande faktor är att jag mest kör radio från ett fritidshus utan elnät, ingen KV hemifrån. Så jag måste då ha en lämplig dator till det, en laptop. Jag har en sådan liggande, men det finns nog behov att byta batteripaketet i den. Vidare så har jag ännu så länge inget laddningsaggregat till den. Lätt fixade saker iofs, men jag har som sagt var inte kommit till skott än. Det kanske visar hur prioriteringsordningen ser ut.:)
 
Nu har jag MacloggerDX till både en iMac och en Macbook Air som jag stortrivs med.
En liten billig Acer Iconia, så kallad platta med Ham Log funkar också för en billig penning. HamLog | Pignology
Det finns många fler trevliga lösningar även online loggar men då måste man ha tillgång till internet.
Lycka till i din loggboksjakt så här i bokreans tider.
 
Jo, har man ingen ström är det ju inte så lätt, när jag kör QRP/portabelt har jag ungefär 7-9 timmar batteritid på laptopen vilket räcker för mig.

Då har jag blåtands-cat till radion (Yaesu FT817) så riggstyrningen fungerar och delar ut WiFi från mobilen så jag har tillgång cluster om jag vill.

Radion kör jag från ett 7.2Ah batteri som jag laddar med solcell, det brukar också räcka lika länge som jag orkar vara ute..

Men i en stuga i skogen kan man ju kanske ha en större batteribank och kanske använda en Raspberry Pi och en liten 12v skärm som loggdator, eller skaffa en 12V laddare till laptopen du har (med reservation att det kanske tillför en massa störningar)
 
Back
Top