Man bör nog studera helheten innan slutsatser dras av detaljer.
Ja så är det, ju.
Jag saknar inblicken för att kunna säga säkert hur det är. Men vad det gäller t.ex. komersiell larm, fjärrstyrning och mätinsamling m.m. så ser jag tecken på att det är som du säger. Men då kanske man ska fråga sig om det är ett problem? Har de någon nytta av exklusiva frekvenser? Är inte frekvensoptimering helt naturligt i en ändlig resurs?
Det är väl vad det gäller hobbyverksamheterna som saken kommer i ett läge som är intressant för oss? Modellflygarna klarar av uppenbara skäl inte att dela frekvenser med andra. De har inte fått färre frekvenser utan fler. Dessutom i det kanske nu hetaste området. Jägarna har fått fler och inte färre frekvenser. Lite osäker, men ev. kan de ha fått frekvenser för hundpejling också... Kanske ska låta det vara osagt. Fritidsbåtägarna har vad jag vet i alla fall inte fått någon försämring. 444MHz finns kvar. Har även för mig att jag läste om ett antal nya kanaler för digital voice kommunikation. Antar att de delvis ligger mellan befintliga kanaler. Med de krymper i alla fall inte det upptagna frekvensområdet motsvarande. Allt detta trots ingen eller mycket liten lobbying eller aktiva organisationer som driver frågorna. Detta finner jag väldigt märkligt om vi står så nära ruinens brant som beskrivs.
Lugnet före stormen måhända?
de Anders SM4RNA