Årets första fielday

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
På plats vid Thalassa i Helsingborg. Kronborgs slott på andra sidan sundet. Blev 2 QSO på 20m CW, DL8MCG och G3KTZ...med 5W och 5m tråd på biltemas metspö. En Hemmabyggd Z-match för QRP fick tjänsgöra som ATU.
 

Attachments

  • DSC01739.JPG
    DSC01739.JPG
    84,4 KB · Views: 190
  • DSC01740.JPG
    DSC01740.JPG
    69,3 KB · Views: 169
Bekant har köpt sig en liten Elecraft (en KX3). Förevisade stolt denna
för någon vecka sedan. Trevliga riggar.
 
Bekant har köpt sig en liten Elecraft (en KX3). Förevisade stolt denna
för någon vecka sedan. Trevliga riggar.

Dessutom finns det idag en 2-meters modul. Jag som aldrig ens tänkt tanken på 2 meter funderar faktisk på att utrusta min KX3:a med en dylik! :rolleyes:
 
Härlig uppställning FBJ. Hoppas det blev några bra QSO. Just nu provar jag en Yaesu FT897 som passar bra för lite Field days. Ser fram emot semestern;). Använt en ändmatad dipol men eftersom jag inte har någon matchning så blev det mest lyssning på den. Har även provat en Moonraker SPX-100 som passar bra för magnetfot .
7UDB/Micke
 
Moonraker..........?? Låter som en James Bond inspirerad privatradioinspirerad antenn...
 
Den täcker från 80 m till 6 m. Max 25 W enligt produktbladet fast 50 W enligt deras hemsida:p. Den består en spole i botten och en teleskopantenn i toppen.

http://www.moonraker.eu/Amateur-Radio/Mobile-Whip-Antennas/Multi-Band/Moonraker-Multiband/SPX-100-9-BAND-PLUG-N-GO-HF-PORTABLE-ANTENNA

73 de UDB
 
Hej!

DYZ, det ser nästan ut som du använder en paraply som antenn. :)
Jag har visserligen kört en östkust-amerikan på 15 meter med en parasoll (!), men den är ju lite större...
 
Stig, hur gör du för att din bild ska synas? Mina syns inte...paraplyet är ett bra solskydd ;)

Ser att moonrakern är en kopia på outbackers antenn, 1,5m för 3,5MHz tror jag inte på....
 
Last edited:
Stig, hur gör du för att din bild ska synas? Mina syns inte.

Bildfilens storlek: max 100kB vet vi sedan tidigare.
Bildens storlek: ingen sida får vara längre än 320 pixlar. Detta är en ny inofficiell begränsning.

/Micke
 
320 pixlar blir ju en Pygmé-bild. Testar om min 320-bild blir synlig...

KX3_GP21.jpg

Här är min portabel-uppställning med KX3 och en GP för 21 MHz med två eleverade radialer i strandkanten vid Öresund. Med de inbyggda batterierna ger sändaren 5 W ut vilket räcker mer än väl för DX-kontakter. Med antennen i strandkanten får man 5-6 dB mer antennvinst än om samma antenn placerats en bit upp på land.
 
Bengt, din bild är inte klickbar....det är Stigs bild. Stigs bild är 1015 bildpunkter vågrätt och 761 lodrätt.... ?
 
SSL12046.jpgSSL12047.jpg

Antenn är ett måttband på ett fiskespö Hi!
Stationen är på 5w 20m
den första stationen är på 3w Multi-band cw "Sierra"
Paraplyn är ett solskydd

Stig SM7DYZ
 
Bilden nedan föreställer mitt pågående experimentprojekt - KX3 manpack radio - där batterilådan till Ra200 får tjänstgöra som kombinerad apparat- och transportlåda. KX3:an har monterats på hylla tillverkad av 1x10x10 mm al-vinkelprofil. Apparaten ligger lös i hyllan och fixeras med hjälp av frontplåten som i prototypen är gjord av 1 mm al. Stabiliteten är bra nog med medelhård plåt. Byter jag till hård plåt blir det ännu stabilare. Kanske kan jag då gå ner i plåttjocklek för att spara vikt. Plåten skall målas matt svart och förses med vit text för att matcha KX3:an.

5_320px.jpg

Under KX3:an finns plats för laddningsbara Li-Fe eller Li-Po batterier för högeffekt 12 W, som sändaren kan lämna vid fullt pådrag. Det finns även plats för laddare och en 230 VAC switchad nätdel. Allt i form av moduler som snäpps fast efter behov och hur apparaten skall användas. Framför KX3:an finns ett fack som rymmer liten lap-top alt padda, loggbok, pennor, en skruvmejsel, sidavbitare och kanske en stump tunn koax och en lättviktsdipol.

Batterilådan är tillverkad av djupdragen al-plåt medan locket är av 1 mm järnplåt. På locket kan min mini-manipulator försedd med magneter fästas. Mikrofon ingår inte i systemet men dock någon form av lättviktshörtelefon eller öronproppar a la mobiltelefon.

På fronten till vänster om KX3:an skall uttag för hörtel, nyckel/manipulator m m dras fram. Till höger ser vi nu bara ett antennfäste med invändig gänga som passar till Ra200-antennerna. Plåten skall kompletteras med bananhylsor för upp till fyra jordlinor samt en BNC-kontakt för extern antenn. På bilden ovan är Ra200 marsch-antennen monterad och den går ju att hjälpligt använda för lyssning om inget annat. Med den långa 2,8 m Ra-200-antennen och några jordlinor går det galant att köra de högre KV-banden med god effektivitet. Dock får man kanske se till att apparatlådan står stadigt om det blåser.

Precis som i Ra200-tunern så är antennfästet försett med ett 4 mm tvärgående hål som möjliggör anslutning av trådantenn med banankontakt.

På kortsidorna finns de stora snäpplåsen som är avsedda för ihopkoppling av batterilåda och radiodelen i Ra200. Ringen i dessa snäpplås passar perfekt för en bred bärrem så att apparatlådan kan bäras som en axelväska. På så sätt slipper man ifrån att portabelstationen består av många lösa enheter som vid upprättandet måste packas upp, kopplas ihop med många meter kabel och tusen kontakter, tar ett helt bord i anspråk och är allmänt bökigt att hantera. Sen skall det hela packas ihop igen. Tröttsamt. Här snäpper man på locket, tar antennen under armen och travar iväg.

Detta var några tips för den händige radioamatören som tycker det är kul att mixtra med såväl elektronik som mekanik.
 
Ja, kylplåten i KX3:an ligger dikt an plåtlådans insida med lagom fjädertryck från monteringsramen. Jag tänker mig att montera på en tunn silpad för bättre termisk kontakt. Det finns även möjlighet att mekaniskt skruva ihop plåtarna om man vill det.
 
Hej!

$ 100 för en liten aluminiumbit plus nästan $ 24 i frakt?
Designen på den kylflänsen känns som det handlar mer utseende än funktion?
 
Hej!

$ 100 för en liten aluminiumbit plus nästan $ 24 i frakt?
Designen på den kylflänsen känns som det handlar mer utseende än funktion?

För den som inte har verktyg eller möjligheter att göra en dylik så är enda möjligheten att köpa en eller låta göra.
Borde vara möjligt för någon i Sverige att tillverka och sälja och därmed minska fraktkostnad.

Man kan också fråga sig varför det inte gjorts en bättre kylplåt/fläns direkt, det kan inte ha varit en överraskning att originalet inte räcker till om man kör hårt som i en test!
 
Hej!

Bosse, du har givetvis rätt, har man inte verktyg så blir det rätt bökigt och kan vara värt att köpa.
Nåväl, min största invändning är designen, varför inte göra en effektivare kylfläns?

Dock, mest intressant är "varför problemet inte är löst" från början?
 
Back
Top