Bilden nedan föreställer mitt pågående experimentprojekt - KX3 manpack radio - där batterilådan till Ra200 får tjänstgöra som kombinerad apparat- och transportlåda. KX3:an har monterats på hylla tillverkad av 1x10x10 mm al-vinkelprofil. Apparaten ligger lös i hyllan och fixeras med hjälp av frontplåten som i prototypen är gjord av 1 mm al. Stabiliteten är bra nog med medelhård plåt. Byter jag till hård plåt blir det ännu stabilare. Kanske kan jag då gå ner i plåttjocklek för att spara vikt. Plåten skall målas matt svart och förses med vit text för att matcha KX3:an.
Under KX3:an finns plats för laddningsbara Li-Fe eller Li-Po batterier för högeffekt 12 W, som sändaren kan lämna vid fullt pådrag. Det finns även plats för laddare och en 230 VAC switchad nätdel. Allt i form av moduler som snäpps fast efter behov och hur apparaten skall användas. Framför KX3:an finns ett fack som rymmer liten lap-top alt padda, loggbok, pennor, en skruvmejsel, sidavbitare och kanske en stump tunn koax och en lättviktsdipol.
Batterilådan är tillverkad av djupdragen al-plåt medan locket är av 1 mm järnplåt. På locket kan min mini-manipulator försedd med magneter fästas. Mikrofon ingår inte i systemet men dock någon form av lättviktshörtelefon eller öronproppar a la mobiltelefon.
På fronten till vänster om KX3:an skall uttag för hörtel, nyckel/manipulator m m dras fram. Till höger ser vi nu bara ett antennfäste med invändig gänga som passar till Ra200-antennerna. Plåten skall kompletteras med bananhylsor för upp till fyra jordlinor samt en BNC-kontakt för extern antenn. På bilden ovan är Ra200 marsch-antennen monterad och den går ju att hjälpligt använda för lyssning om inget annat. Med den långa 2,8 m Ra-200-antennen och några jordlinor går det galant att köra de högre KV-banden med god effektivitet. Dock får man kanske se till att apparatlådan står stadigt om det blåser.
Precis som i Ra200-tunern så är antennfästet försett med ett 4 mm tvärgående hål som möjliggör anslutning av trådantenn med banankontakt.
På kortsidorna finns de stora snäpplåsen som är avsedda för ihopkoppling av batterilåda och radiodelen i Ra200. Ringen i dessa snäpplås passar perfekt för en bred bärrem så att apparatlådan kan bäras som en axelväska. På så sätt slipper man ifrån att portabelstationen består av många lösa enheter som vid upprättandet måste packas upp, kopplas ihop med många meter kabel och tusen kontakter, tar ett helt bord i anspråk och är allmänt bökigt att hantera. Sen skall det hela packas ihop igen. Tröttsamt. Här snäpper man på locket, tar antennen under armen och travar iväg.
Detta var några tips för den händige radioamatören som tycker det är kul att mixtra med såväl elektronik som mekanik.