Årets första fielday

Intressant att du nämner det Micke, har faktiskt funderat på just det om det inte hade varit för att det blir mindre enkelt då med tanke på att det är I samband fieldayaktiviteterna. Det blir ju I princip som en 1-elementsquad fast en trekant för mer än ett band.

Amatörradioriet ligger nere just nu pga flytt, ideerna om ett enklare sätt att montera ihop och sätta upp 2 spröt som en stående deltaloop kvarstår dock och maler på lite då och då.
 
Igår var jag på Skänninge Marknad och försåg mig med två 8-meters fiskespön. Om jag får tid ska jag experimentera med en sådan under fyrhelgen.
 
Det borde gå att lägga på inre looptrådar för högre frekvenser också?

Just så hade jag simulerat min loop.

delta_20_10m.jpg

Den inre loopen är avsedd för 10m.
Utan denna loop strålar energin rakt upp i skyn på 10m då den stora loopen blir 2*vl.
Den lilla loopen är induktivt kopplad som ett parasitelement och påverkar inte antennens egenskaper på de andra banden.

dual_loop.jpg
strålning på 10m med två loopar.


single_loop.jpg
strålning på 10m med en loop.

övriga band, 17, 15 och 12m strålar med relativt låga vinklar utan denna extra loop.
Endast 10m behöver denna "hjälp" pga loopens storlek.


/MIcke
 
Den nedre bilden är alltså med en loop för 20m körd på 10m. Intressant, borde vara enklare än jag hade tänkt mig.
 
Den nedre bilden är alltså med en loop för 20m körd på 10m. Intressant, borde vara enklare än jag hade tänkt mig.

Ja, alldeles riktigt.
Den lilla loopen 11m lång är bra "löst" induktivt kopplad, ca 5cm mellan loop-trådarna.

/Micke
 
Jag tillverkade en sådan för 18 MHz att använda vid fyrhelgen - i helgen. Nedre vinkel 90 grader och matning med 450 ohms stege i detta hörn. Med tråd för 18 MHz var det en riktig succé! För att få huvudsakligen strålning mot horisonten sattes den blott 5 meter över backen.

Och den levererade får jag säga. Emellanåt drösvis med japaner, sedan några sydamerikaner, kanadensare och någon kines. Mycket lyckat. Från marken kunde jag lätt vrida den genom att jag hade en "sele" i ett V halvvägs upp längs fiskespöna. Midjan i strålningsdiagrammet är påtaglig i verkligheten så det var värt att rikta om den emellanåt.

Mycket bra idé det här. Måste spinna vidare på denna lösning.
 
Kul Micke, jag kommer tyvärr att vara utan möjlighet att köra radio hemifrån under en tid (flyttat) dock finns möjligheten att testa olika konstruktioner fältmässigt under hösten/vintern.

Vad använder du för motor att vrida den med?

JAB DE FBJ Trevligt att höra. Jag kommer att lägga energi på detta till våren om det nya hemmet tillåter, trädgård mm tar ju tid :D
 
Back
Top