Årets första fielday

Då har deltaloopens hållare blivit klar. Blir att prova skartpt i morgon kväll.

Den verkar stå stabilt,vindarna får visa hur det går. Spröten är bara 5m långa men det borde gå bra på 20-10m.
Kommer att mata med bandkabel och en z-match.
 
Last edited:
Så är antennen testad. Den var bara 16m i omkrets med 5 meters spröten och gick inte att stämma av så bra på 20m. Få prova med 6meters spröt vid nästa tillfälle. Mycket bra riktverkan med en skillnad på minst 35dB

Tack Stig/SM7DYZ för stegen! ;)
 

Attachments

  • IMG_2329.JPG
    IMG_2329.JPG
    119,1 KB · Views: 92
  • IMG_2331.JPG
    IMG_2331.JPG
    98,4 KB · Views: 97
Last edited:
Vad kul! Gratulerar till framgången. Då är det bara att sätta igång och göra en reflektor också då? :)

Körde du förresten med hela saken stående på marken så?
 
Nya spröt på 6m. Plats: Glumslöv med utsikt över öresund. Borden nere Ålabodarna var upptagna av grillsugna strandpartare.

Hela ekipaget välte dock ut i åkern av en vindpust, inget hände. Kamerastativet måste förankras så att vinden inte kan välta omkull ekipaget. Körde dock ingen på 20m, det blev PA0LL på 30m, ES4RC och G4DUC på 17m. Effekt 5W PEP.

Denna setup är kanske inte att föredra om man vill göra det enkelt för sig, lite bökigt att montera upp. Kanske en annan konstruktion med två hållare i plast för metspöna och ett gångjärn nertill. Allt monterat och redo att fällas ut?
 

Attachments

  • 1.jpg
    1.jpg
    88,3 KB · Views: 102
  • 2.jpg
    2.jpg
    81,4 KB · Views: 96
Häftigt Micke! Hur gör du för att din bild ska synas, inte som mina, bara en länk?
 
Hur gör du för att din bild ska synas, inte som mina, bara en länk?

Detta har dryftats i flera trådar, konstigt att moderatorn inte tar tag i detta en gång för alla.

filstorleken: får vara max 100kB, men det visste du nog.
bildstorleken: ingen sida större än 320pixlar.

....nu till det konstiga.
Vissa personer lyckas ändå få till så att bilderna blir klickbara men det funkar inte för mej.

Jag skulle vilja få en officiell förklaring på detta med bildproblemet........please!:confused:

/Micke
 
Jag ser att vinkel mellan dina spröt är lite mindre än på mina, vad har du för längd på looptråden/spröten? Min är ganska exakt 6m/20m och stegmatad. Det gick att stämma av på 10m också fast med lite trixande.
 
7*3=21m, eller nå´t i den stilen.
Matar med en auto- tuner direkt nertill.
På 10m strålar den rakt upp, inte bra.
På 20, 17 och 15m funkar det riktigt bra.
Vissa stationer blir faktiskt lite starkare när jag svänger runt antennen så det finns lite riktverkan trots att den sitter lågt över mark.
.....jo den är manuellt roterbar:)

/Micke
 
7m långa spröt...ok. Använder en Z-match med en T200-2 toroid. Ska testa att säkra stativet nästa gång. Det var för obekvämt/varmt där jag testade i dag.
 
Spöna är egentligen längre men jag plockade bort dom tunna topparna.

dlp1_s.jpg

Här ser du matningspunkten och tunern.

Ska allvarligt fundera på det där med gångjärn.
Då kan jag fälla hela "rotorn" och rigga allt liggande på marken.
Som det är nu så lyfter jag upp spöna med en hand, jobbigt när det blåser.

/Micke
 
www.jensensfiske.se/

1.Teleskopspö metspö toppöggla 3m 29:-
2.Teleskopspö metspö toppöggla 4m 49:-
3.Teleskopspö metspö toppöggla 5m 79:-
4.Teleskopspö metspö toppöggla 6m 99:-
5.Teleskopspö metspö toppöggla 7m 149:-
6.Teleskopspö metspö toppöggla 8m 199:-
7.Teleskopspö metspö toppöggla 9m 249:-
8.Teleskopspö metspö toppöggla 10m 349:-



/Micke
 
Last edited:
Ser att jag precis som förra gången inte hittar fliken under vilka dessa spön finns......
 
Back
Top