ARRL "sjunker djupt" i min aktning

SM6APQ

Well-Known Member
13-feb-2014 1925z

Avlyssnat på 18,080-MHz QRK 3/4.
CQ CQ de W1AW/6.
QRZ 8LZ?
QRZ 8LZ?? QRM
QRZ 8LZR SRI QRM PSE TRI AGN
OK R8LZR DE W1AW/6 599CA+

Hur djupt kan man sjunka som operatör i kommunikationssammanhang? T o m ARRL!

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Hej!

Bengt, då skulle du lyssnat på 3795 kHz kring samma tid, där fanns de som sjunkigt ned avsevärt djupare.
Musik som framförs på SSB är ingen höjdare...
 
Bengt, jag gjorde "like", men skulle egentligen vilja ha en knapp för "dislike".
Håller med dig, det är bedrövligt.
// Åke
 
SM5APQ
>Hur djupt kan man sjunka som operatör i kommunikationssammanhang? T o m ARRL!<

Jadu Bengt. Förutsatt att rprt var ärlig, så finns det en förklaring.
QRM kanske var + 30. När QRM försvann var motstationen 599.
Vem vet?

Sparky
 
Jag fick just en idé:
Internet + Tillverkare av radio + Allemans röstning på väbben = följande...:

Du köper din nya Mega-transceiver och är tvungen att ha den uppkopplad till apparattillverkarens Internetportal för att kunna använda den. Annars går den inte att starta. Nya tider - nya grepp! Sedan kör du radio utan guds nåde och så småningom finner alla ut, som lyssnar på dig, att du sänder ju bara 5NN överallt! I tid och otid! Alla de som hör dig går till Änternötet och kan fylla i ett litet formulär på tillverkarens hemsida. Där petar ivrigt alla de lyssnande operatörerna in en liten dutt i några fält för att markera sin åsikt och loggar sedan ut. Plötsligt en dag går din transceiver inte att få över i TX-läge. Du kan bara använda mottagaren. När du trycker på MOX-knappen står detta i displayen: "MISCHIEVING REPORTING - TX INHIBIT - 30 DAYS PENALTY".
 
Du köper din nya Mega-transceiver och är tvungen att ha den uppkopplad till apparattillverkarens Internetportal för att kunna använda den. Annars går den inte att starta. Nya tider - nya grepp!
Sånt här tänkande finns ju redan på en rad områden. Exempelvis bilar. T.ex. att man skall ha en GPS som ständigt är uppkopplad i bilen.
Då kan man hålla redan på var man har kört, och hur fort man har kört. Det vore möjligt att ha programvara som automatiskt rapporterar in hastighetsöverträdelser, olaga terrängkörning mm. Och om alla bilar är utrustade på detta vis så kan man dessutom hålla koll på att bilisterna håller avstånden.
Själv skulle jag inte köpa en sådan transciever. Över huvud taget ser jag inte internet som en del av hobbyn, utom möjligen på detta sätt som jag just nu använder det.
Och att döma ut hela ARRL därför att en operatör där sänder 599 när han uppenbarligen har svårt att höra motstationen, tycker jag också är orättvist. Hur många av er tittar på S-metern under en månadstest, och sänder andra rapporter än 59(9)? Detta med "five-nine" har tyvärr blivit en utbredd ovana inom amatörradion.
 
Hej,

Eller så kan man strunta i vad alla andra gör och vara ärlig i sina egna rapporter. :)
Är inte det en bra början till förändring, att man själv gör det på det rätta sättet?

Mvh

//Anders
 
Att de allra flesta sänder 59(9) i contestsammanhang är väl egentligen inte så mycket att uppröras över. Den enda väsentliga informationen är ju de facto anropssignalen och zon- eller löpnummer. Då kunde man ju utelämna rapport säger kanske någon, javisst, men vad gör det för skillnad? Syftet med ett contest-QSO är ju ändå inte att veta hur bra man hörs utan att man kommer igenom och att nödvändig "exchange" kan utväxlas.

Även om jag förespråkar ärliga rapporter, så får man sätta in saker i sitt sammanhang!

Rapporter i dagliga vardags-QSO:n med si och så många "bananer", "59+20 med preamp på" etc ger väl heller ingen information av värde...

För några år sedan hade jag kalibrerat en dBm-mätare till min mottagare och lämnade understundom rapport i dBm istället för S-grader... gissa om jag fick många sura reaktioner... ;)

/Lasse
 
Last edited:
Att de allra flesta sänder 59(9) i contestsammanhang är väl egentligen inte så mycket att uppröras över. Den enda väsentliga informationen är ju de facto anropssignalen och zon- eller löpnummer. Då kunde man ju utelämna rapport säger kanske någon, javisst, men vad gör det för skillnad? Syftet med ett contest-QSO är ju ändå inte att veta hur bra man hörs utan att man kommer igenom och att nödvändig "exchange" kan utväxlas.

I princip håller jag med. En oriktig RST är i princip värdelös.
Men det en finns viss vits med 5NN, speciellt för nybörjare på CW.
Just 5NN fungerar lite som en "markör" eftersom den sekvensen låter unikt. När man kör contest så lystrar man lite extra noga just när 5NN kommer. T ex på SSA:s månadstest så kommer alltid sekvensen 5NN + serienummer + lokator.
Det gjorde i alla fall mig lite mer avslappnad på mina första contest-försök.
Visst hade jag fattat 579 också men det skulle ju förvirrat lite, speciellt eftersom man är lite pressad.
Man kan förstås alltid hävda att då kanske jag inte skulle köra contest... Men det hade väl varit trist att inte våga prova på?

På SSB-contests kanske man skulle kunna hoppa över RST? Har aldrig själv kört en SSB contest så det får någon annan kommentera.

// Åke
 
Kom på ett tillfälle till när "5NN" kan vara ok - DX pileups.
Ta t ex den galna pileupen runt FT5ZM.
Även när DX stationen svarar t ex JAnXYZ så kopplar många IKnXYZ på autopiloten på elbuggen och sänder konstant sin anropssignal med 0,5 sekunders mellanrum!
Även då funkar "5NN" som en markör när man försöker hitta DX-stationens lyssningsfrekvens i kaoset.
5NN låter ju väldigt karakteristiskt (di-di-di-di-dit dah-dit dah-dit).
Det hjälper i alla fall mig. Och syftet med DXpeditioner är väl knappast att få korrekta signalrapporter från tusentals motstationer?

// Åke
 
"5NN" = markör! Ja, så har det nog kommit att bli i dessa speciella sammanhang, där även "TU" fyller samma funktion.

/Lasse
 
Apropå hoppa över RST: på senaste MT hörde jag två stationer som EJ sa callet på de som ropade in!

1: "CQ MT de SM8Xyz". Sedan. "Utan Whiskey du får 59 nr loc"
2: "CQ MT de SK8zzz" "Qrz", sedan nu fick jag dig, du får 59 nr loc"

Jag tycker inte vi slarvar så mycket på VHF och upp, dessutom ger vi oftast rimliga rapporter.

/73 Tommy (vice Testledare NAC)
 
Kör jag en station på MT hemifrån på 80M så är den garanterat 59 eller 599 eftersom jag har en störnivå på S9.
Det är allt en hel del konstiga rapporter på VHF och upp med så rent ärligt är det inte där.

I Contest samanahang på HF är standard 59 eller 599 vet att i någon MT så var det någon som gav annat det var tydligen ett lyckad expriment. Eftersom den som gjorde det eventuellt inte är medlem här så skriver jag inte vem det var.
Man ska inte krångla till det.
I Contest eller vid en expedition har man ju ett mål att köra många givetvis kör man med inställda standard värden i loggprogramet.
Skillnad var ju på pappersloggarnastid då kanske man roade sig med annan rapportering.

Att hoppa över rapporten i Contest qso. Nej fy tusan då är det väl överhuvudtaget inte ett qso eller?
Vet att det finns tester som inte har det i sina regler.
 
Back
Top