Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

Ett problem att få ett meningsfullt QSO är språkförbistring. Kan man inte göra sig förstådd på ett gemensamt språk begränsar sig informationsutbytet till RST, namn, QTH, radioutrustning, antenn och väder. Alla försök utanför mallen blir lönlöst. Om motstationen finns i QRZ.COM och Google har kört runt i området brukar jag kolla upp Google Map Street view under kontakten. Det brukar resultera i en mer intressant diskussion om antennplacering, omgivande terräng mm. Om motstationen publicerat sin emailadress brukar jag dessutom skicka en inspelning. Det är alltid uppskattat att få höra hur det låter i andra änden.

/Roland
 
AOM skrev; "Man kan fråga sig vad som framtiden kommer att föra med sig. En ytterligare uppdelning av amatörradion i sinsemellan inkompatibla och oförsonliga fraktioner syns vara något som ligger framför oss."
----

Det är en intressant fråga utan entydiga svar men som ändå tål att funderas över. Troligen kommer amatörradio att bli än mer inriktad på renodlade operatörsaktiviteter med ett tydligt tävlingsinslag. Lets Dance och Idol som engagerar massorna? Vi kan se att skapade aktiviteter där det ställs låga eller obefintliga inträdeskrav för att delta ökar i populäritet. Gärna korta happenings kretsande kring någon specialsignal (Emmaboda 175 år etc eller minnet över Agust Strindbergs skrifter...) eller andra tidsbegränsade aktiviteter där alla kan delta efter sin egen förmåga och där alla får något tillbaka t ex av att hamna på någon topp- eller rankinglista. SOCWA är en sådan skapad aktivitet och den numera helt avsomnade Kommunjakten var en annan. Sedan har vi återkommande fyrhelger där inslaget av social samvaro inte skall förringas. Alla kan vara med på ett hörn. Dom som inte kör radio kan koka kaffe och servera fika. Så gick det till här i Lund under vår storhetstid i SK7CE när vi körde contest på blodigt allvar. Markpersonalen är viktig. :rolleyes:

Så det är väl då T i tävling och T i trafik som kommer att vara framtidens melodi hur vi än vrider och vänder på detta. Tekniken i sig består i de flesta fall av en färdigbestyckad transceiver och motsvarande antennanordning köpt från hyllan. En del av oss kommer naturligtvis att fortsätta pilla lite med det tekniska och prova ut olika mikrofoner eller antenner som vi alltid gjort men att bygga något helt eget från scratch torde bli allt mer sällsynt. Dock ökar byggsatserna i populäritet och de kan ju fungera som en inkörsport till T i teknik. Någonstans måste man börja och själv har jag fått hem en WSPR-mackapär som skall konfigureras som stand alone beacon och ersätta den mer analoga radiofyren via Remote Beacon Network så att jag inte längre behöver bryta mot IARU:s rekommendationer när det gäller val av frekvenser för fyrar.

Här tror jag också att en stor del av amatörradio i framtiden kommer att handla om allt mer automatiserad kommunikationsutrustning där ens egen sändare och mottagare klarar sig bäst utan operatörer och där den överförda och insamlade datan sedan kan användas för allehanda mer eller mindre vetenskapliga ändamål. För min del att få bättre förståelse för vågutbredningsfenomen på kortvåg och utvärdera olika typer av egenutvecklade antennsystem. Allt detta kan göras utan att behöva involvera andra personer som i 9 av 10 fall ger en falska rapporter eller har så bråttom att hinna med tåget att samtalen tar slut innan de ens börjat. :)
 
Det går att få en försmak av utvecklingen genom att noga studera det som skrivs om "ungdomssatsningen" i QTC.
Inom denna satsar man ensidigt på ett T - "Tävling", utan att det uppväxande släkte som ska indoktrineras har några förkunskaper om eller kanske ens något intresse av de andra två eller tre. Jag har svårt att se hur det på sikt ska kunna komma någon märkbar återväxt av riktiga radioamatörer ur något sådant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
Jag är helt säker på att du har helt fel när du skriver 'ensidigt'.
Aktiviteter inom ungdomssatsningen typ Contest University har inte ensidigt uteslutit dina två första T:n. Det kan lätt förstås om man studerar vilka personer som varit lärare vid åtmistone samlingarna vid SI9AM. Av de redovisningar vid SK3BG träffkvällar som gjorts om Utanede-aktiviteterna framgår att T' T & T varit väl omhändertagna och på ett bra sätt omsatts i praktik. Inom alla de tre T-områdena.
Heder åt de mentorer som jobbat vid SI9AM!
 
Last edited:
Ingen blir gladare än jag ifall jag har fel.
Dock har mina förutsägelser från de senaste 10-15 åren tyvärr hittills slagit in ganska bra.

Det examineras idag c:a 200 per år, och medelåldern bland de nyexaminerade är dryga 50 år.
Av de som examineras kommer högst 10% "i luften" mer stadigvarande..
Även om man skulle få ett utfall på 100% av de satsningar som görs (10-20 vidareutbildade ungdomar per år)
är det helt otillräckligt för att påtagligt ändra amatörradions åldersprofil.

För att återställa den fördelning som rådde på 70-talet när åldersgrupperna 0-25,26-50 och 51- var ungefär lika stora
skulle det årligen krävas grovt räknat 800-1000 nya, (och gärna aktiva), amatörer under 25 års ålder under en 5-års period.

Om 10 år så närmar sig medelåldern inom svensk amatörradio 75 år, och under sådana premisser börjar det bli kritiskt på allvar ifall klubb- och föreningsverksamhet alls kan överleva.

Den som lever får se.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
T=tävling har väl en förmåga att automatiskt få fart på T=teknik, vare sig man vill eller inte eftersom framgång inom tävling trots allt kräver en del. T=telegrafi brukar också komma av samma anledning.
Jag minns själv en massa deltagande på field day contest i LA-land för en åtskilliga år sedan. Första gången jag var med var det en massa grejer ditsläpat utan större tankearbete. Var och en tänkte nog på sitt. En av konsekvenserna var en himla störnivå. För en som jobbar med EMC var det snabbt konstaterat att i runda slängar 97,8 % av störningarna kom från medhavd utrustning. Inför kommande tester var det stenkoll på vad som togs med. I princip accepterades inte en pryl utan koll på EMC. Resultatet lät inte vänta på sig, kommande tester var vi helt förskonade från utrustingsstörningar. För flera blev det en aha-upplevelse och inte minst att det går att få ordning på saker om man vill och lägger ner lite jobb. Motsvarande jobb lades också på antenner, strömförsörjning och rena logistikfrågor mm. Inget av det här var sådant som man lär sig på weekendkurser men mycket smittade av till flera deltagare tror jag. Jag är i alla fall övertygad om att hur mycket färdigköpta saker som än används blir det ändå inget vettigt av det i slutändan om kunskapsnivån är för låg. Amatörradion är en så speciell radiotjänst att kunskapskravet också blir speciellt och det är anledningen att ITU RR skriver att amatörradio är något för teknik.

En av anledningen till att många faller bort är kanske att kunskaperna inte räcker för att lösa det vardagliga man behöver klara som radioamatör, eller är det för att man inte ser någon vettig användning av radiohobbyn. Det går ju trots allt att maila och använda mobiltelefon. Många undrar nog vad de ska göra, vad ska jag prata om och med vem?
 
SM0BRF skrev; Ett problem att få ett meningsfullt QSO är språkförbistring.

Nu sticker jag ut hakan...

Många tror sig kunna telegrafi, men kan bara morsealfabetet.

Telegrafi har ett oförtjänt rykte om att vara långsamt, saktfärdigt, samt språkbegränsande. Fel.

I telegrafins värld finns en mycket viktig sak nämligen de svenska och internationella förkortningarna.

Nu menar jag inte de självklara Q-förkortningarna utan de övriga. Vilka tillämpas i korrespondens med ALLAländer

Dessa baserar sig på engelska. Tar för lång (!) tid att räkna upp dessa här, men några exempel kan vara;

C= Si=yes = ja
Mni = many= många
Ytd = yesterday = igår
2day= today=idag
2nite = tonight = inatt

Osv.osv. En sammanställning av de flesta förkortningar finns förmodligen här på "nätet"..

Jag är själv upplärd i att ´fatta mig kort´ och därmed fått dessa (förkortningar) i ryggmärgen, samt undvikit en stor del av språkförbistringen...

Lär in dessa och du får ett större utbyte av dina internationella kontakter. ;)

73 / Uffe
 
Last edited:
Ett inlägg i en diskussion om ett relaterat ämne på eham.net:

Automation of Ham Radio -- I Don't Get It

"Recently I joined Hamsphere just to get a taste again, and to see whether my itch (above) endures. It's remarkably realistic, including propagation effects, noise, fade, distortion, the whole nine yards - the bands sound exactly like I remember. But it seems everybody on it is into contesting - making a QSO, then sending an e-QSL card. (I hope this isn't what's become of the real ham bands.) Although I enjoyed making DX contacts years ago, I was never into the whole contesting/QSL thing. I enjoyed ragchewing - actually "talking" to somebody for 45 minutes or an hour."

Man kan därav dra slutsatsen att ganska många skulle kunna klara sig alldeles utmärkt även om amatörbanden skulle
förloras eller bli oanvändbara genom olika former av störningar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Bengts undrade hur man kryssar sig förbi 599-skären, alltså motverkar att bygga upp en massiv pile-up.
Enkelt, inled med att åtminstone under de första kontakterna köra långa pass med noggrann redogörelse för märke på radio och kringutrustning, vidare typ av antenn, typ och längd på transmissionsledning samt hur stor effekt som matas in.

Glöm inte regelbundna upprepningar av information av vikt, t.ex. ditt namn, radiofabrikat, effekt osv. Denna info repeteras minst tre gånger och med långsam teckengivning, ibland blir det fel så korrektionstecken krävs och ytterligare upprepning.

Gör också gärna upprepade frågor om motstationens signal, namn på op, QTH etc.

Med två-tre sådana QSO:n på raken har du garanterat skrämt bort samtliga som "hittat" dig via cluster och nu kan du köra ostört en stund. Om det börjar byggas pile igen är det bara att upprepa ovanstående metodik.

Hjälper inte ovanstående metodik så prova att vänta en stund och börja om, men nu i 30-takt. Detta förfarande är dock förenat med viss risk då det stimulerar likasinnade.
 
Bra inlägg Uffe CIQ.

Håller med dig om att man kommer långt med de internationella trafikförkortningarna som är användbara i en stor del av de mer radiotekniskt orienterade diskussionerna, visserligen på en ganska basal nivå men ändå. Möjligen kan det bli problem att hålla igång ett längre morsetelegrafisamtal i andra ämnen än just de strikt radiotekniska som handlar om våra radioapparater och antenner. Den som saknar ett tekniskt intresse och vill prata om annat som t ex djur och natur eller samhällsutvecklingen lär inte ha särskilt stor nytta av trafikförkortningarna. Med undantag för väderleksrapporter då. WX UFB 12C SUN.

Om man bortser ifrån att morsetelegrafi kan upplevas som en konstart i likhet med att spela ett musikinstrument så är det ganska ineffektivt för att överföra större textmassor. Bäst passar morsetelegrafi för kortare meddelanden precis som de vi utväxlar i samband med contest och DX pile up. Just i de fallen är morsetelegrafi hypereffektivt och genomträngande.

Så det är kanske inte så konstigt att det är svårt att finna motstationer som är beredda att offra en halvtimma på att i korta drag och med hjälp av trafikförkortningar berätta mycket om vilken transceiver som används och litet om antennerna. I många fall bara en sammanfattning av det som redan står att läsa på vederbörandes QRZ.COM-sida där även bilder finns att se.

Men trots allt är ju morsetelegrafi kul eller hur?
 
Instämmer helt Bengt. --Men mycket går att "vingla till" med dessa förkortningar, även berättelser om djur och natur o.s.v. Det underlättar ju oxo om man kan fundamental svengelska. Skall även tilläggas att det behövs en telegrafist i andra änden för att det skall bli bingo i snacket.

Men visst,som du säger, är morsetelegrafi kul, Hoppas jag får en halvtimme (puh) med dig nerifrån ön..:D

Ha det, - vi hörs

/Uffe
 
AOM; citat av citat

"Although I enjoyed making DX contacts years ago, I was never into the whole contesting/QSL thing. I enjoyed ragchewing - actually "talking" to somebody for 45 minutes or an hour."

Ja de tiderna är kanske (?) förbi. Men att få kamrater via etern och därmed skeds vilket jag haft turen att ha, vilket blivit till resor och s.k. eyeballs är en verklig höjdare.

Låt oss hoppas att inte det spasmiska QSO`andet tar över helt.

/ Uffe
 
SM0BRF skrev; Ett problem att få ett meningsfullt QSO är språkförbistring.

Nu sticker jag ut hakan...

Många tror sig kunna telegrafi, men kan bara morsealfabetet.

Telegrafi har ett oförtjänt rykte om att vara långsamt, saktfärdigt, samt språkbegränsande. Fel.

I telegrafins värld finns en mycket viktig sak nämligen de svenska och internationella förkortningarna.

Nu menar jag inte de självklara Q-förkortningarna utan de övriga. Vilka tillämpas i korrespondens med ALLAländer

Dessa baserar sig på engelska. Tar för lång (!) tid att räkna upp dessa här, men några exempel kan vara;

C= Si=yes = ja
Mni = many= många
Ytd = yesterday = igår
2day= today=idag
2nite = tonight = inatt

Osv.osv. En sammanställning av de flesta förkortningar finns förmodligen här på "nätet"..

Jag är själv upplärd i att ´fatta mig kort´ och därmed fått dessa (förkortningar) i ryggmärgen, samt undvikit en stor del av språkförbistringen...

Lär in dessa och du får ett större utbyte av dina internationella kontakter. ;)

73 / Uffe

Min erfarenhet är att det är betydligt lättare att ”prata” på telegrafi jämfört med telefoni vid långväga förbindelser. Det vill säga när man kommer utanför RST/name/QTH/power/antenna/weather-mallen. I de allra flesta fall används engelska vid DX-förbindelser och det är en väldig skillnad på hur en VK3a och en W5a pratar och det gör det svårt att hänga med om man inte har språket som modersmål. Framför allt om signal/stör-förhållandet inte är mycket högt. Vid telegrafi låter dom dock likadant. Nu har jag ju inte som mål att ha många kontakter utan det spelar ingen roll om ett enda QSO tar 20-30 minuter. Som t ex killen (W4) som satt på en hjulångare på en flod i USA med sin K1a eller VK2an med en magnetisk loop på balkongen. Där hade det inte funkat med ragchew telefoni, men 100% copy på telegrafi. Sen använder man ju vedertagna förkortningar där det går.

/Roland
 
Bengt skrev:
Bäst passar morsetelegrafi för kortare meddelanden precis som de vi utväxlar i samband med contest och DX pile up. Just i de fallen är morsetelegrafi hypereffektivt och genomträngande.

- Kom osökt att tänka på de militära "kortsignaler" som kunde bestå av fyra till fem tecken och innehålla en fullständig mening om kurs fart och position från U-båtar ang. konvojer under WWII. På svenska inleddes dessa med "KODOR" (kodord).

Alltså kortsignaler är ytterligare ett exempel på telegrafispråkets snabba användbarhet.

/Uffe
 
Last edited:
SM0BRF

Håller helt med dig Roland, visst är det toppen med sådana QSO`n ..Det lever man ett tag på!
/Uffe
 
Ursäkta OT, men medianåldern bland nyexaminerade är 36,5 år.

73,
Jonas/SM5PHU

Det var ju bra att den har sjunkit.
Mina data byggde på c:a 150 nya signaler för snart 2 år sedan med användning av birthday.se som källa.
Trots detta får vi nog säga som man har gjort i Tyskland gällande DARC:s framtid:

"Der Letzte macht das Licht aus!"

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Kan båda ha rätt?
För de nya proven ligger det aritmetiska medelvärdet på 39,6 år och medianvärdet som sagt på 36,5.
Mig veterligen har det aldrig legat över 50, inte heller på de gamla proven.
20% av de som blivit godkända på de nya proven har varit över 50 och 14% har varit under 26.

73,
Jonas/SM5PHU
 
Hur som helst är medelåldern för hög, och så vitt jag vet stigande, då har jag IOFS ingen insikt i dom senaste årens arbete mot ungdomar, om det har lyckats vända trenden så är det ju bra.

Vad man ska göra åt det är svårt, men att tjäbbla om vilken grupp (contesters, trastuggare, CW operatörer, Digitalnerdar, repreaterpratare osv) som är riktigast är absolut inte rätt väg att gå framåt.
 
Back
Top