Att följa "DX Code of Conduct" eller inte...

Eftersom tråden drivit lite åt sidan passar jag på.

Då jag ser hamradio som en teknisk aktivitet med antenner och elektronik och gärna morse i centrum och inte som en hobby där man skickar papperslappar till varann är jag tydligen en avart. Hade jag sett någon tjusning i pappersbitssamlande hade jag ägnat mig åt filateli (med en blinkning till dig Bengt:).

Då jag ser NOLL tjusning med QSL-kort och jag vet att flera automatskickar "hela loggen" som QSL-kort "bara utifall" känner jag mig halvkriminell, eller åtminstone lite skyldig, trots "NO QSL PSE", då jag vet att många inte bryr sig om denna önskan ändå. Det påverkar mängden QSO jag kör. Tack och lov finns ju reversebeacon.net.

För att återgå till tråden, om man kör prat-QSO med lite trevligt trastugg och har en ens halvt lockande signal tar det inte lång tid innan de som väntar på sin tur blir otåliga och börjar bryta in, sända LID, lägga ut bärvåg osv. Det där med att snabbt huka sig och byta frekvens låter då som en rimlig, och kanske enda, strategi.

5NN-QSO:t har sin tjusning det med men ibland vill man slappna av och bara nöjes-köra också.
 
Bra uttryckt Micke men nu hamnar du i onåd hos FUD som med sin redovisade syn på QSL-verksamheten representerar vad en övervägande majoritet av de aktiva radioamaörerna anser.

>>>För att återgå till tråden, om man kör prat-QSO med lite trevligt trastugg och har en ens halvt lockande signal tar det inte lång tid innan de som väntar på sin tur blir otåliga och börjar bryta in, sända LID, lägga ut bärvåg osv. Det där med att snabbt huka sig och byta frekvens låter då som en rimlig, och kanske enda, strategi.


Bra eller inte. Det är i alla fall en strategi som fungerar för att minska oredan på frekvensen. Men man får också räkna med att bli betraktad som en dålig operatör om man medvetet väljer att försvåra för andra att få kontakt. Både de som troget väntat på att en "allt för lång" förbindelse skall ta slut samt cluster-amatörerna som rattat in frekvensen och står beredda att ropa.

Så om man skall tillämpa en sådan utstuderad strategi så gäller det att göra det med finess så att ingen märker att man medvetet leker katt & råttalek med dom. Vad har FUD och andra för synpunkter på att byta frekvens ofta i syfte att undvika pile up. Är det rumsrent?

Dessutom kan man undvika att köra Split vilket kan ge motstationerna en vink om att det inte är frågan om en regelrätt 5NN TU operation. Fördelen är också att man samtidigt undviker att ens motstationer orsakar störningar på andra pågående QSO på lyssningsfrekvensen. Jean 5T0JL skriver om detta på sin QRZ-COM sida och har goda argument för att köra simplex. Duplex-operationerna krävs ju i princip enbart pga av att en del av motstationerna är dåliga operatörer som inte klarar av att lyssna på DX-stationen och inte respekterar DX-stationens instruktioner. I teorin är det så i alla fall.
 
Eftersom problemet med att köra normala QSO'n ligger hos motstationernas uppförande så är det självklart helt korrekt att flytta sig i frekvens när man anser att man är störd, liksom man flyttar sig när man själv stör.

Kör man från en eftertraktad plats så vet man på förhand att man är orsak till den oreda som uppstår. Naturligtvis är spotting en starkt bidragande orsak men hade man inte varit QRV hade inga problem kunnat uppstå, varför man naturligtvis själv är den primära orsaken.

Det går utmärkt att, i mina ögon, göra en direkt jämförelse med popartisternas leverne 50-70'talen då de inte hade en möjlighet att undkomma publikens krav på autografer. Elvis försvann ju, som bekant, plötsligt och snabbt efter sina framträdanden. Han gjorde en snabb QSY.
En artist som väljer att göra ett framträdande har redan på förhand valt att utsätta sig för publiken och bland dem finns det ju naturligtvis sådana som är kolossalt besvärliga. Det vet en populär artist och han måste då välja mellan att vara allmän egendom eller en magiker som går upp i rök plötsligt. I musikbranschen handlar det om pengar. För radioamatörer handlar det om personligt nöje. Men man måste betänka att för radioamatören är nöjet grundat på ett personligt utbyte mellan två människor. Om en av dessa människor ter sig som allmän egendom (popartist eller rart DX) så finns det alltid andra som ser med sina ögon vem det är, eller lyssnar sig till det....

Att QSY när det blir som mest besvärligt är nog trots allt ett sätt att endera vara en feg eller oskicklig operatör. Om man väljer att dra sig undan alla krav så går man in i garderoben. Där inne kan det finnas andra att prata med, men det är trångt och chansen är liten till samtal.

Det vi har på banden idag kring DX-körandet är ungefär samma psykologiska uppträdande som i trafiken. Det går bra att köra fel i rondellen om man är ensam men det går inte om det finns förare som kör "som alla andra".

Jag skulle kunna tänka mig att ,om jag hamnar i ett läge då jag har en attraktiv DXCC status i mitt call, köra de lång-QSO'n jag kan tills dess att det blir ogörligt. Då skulle jag annonsera tydligt och klart minst två gånger "now qsy fer slow qso" men jag skulle inte tala om vilken frekvens jag flyttar mig till. På den nya frekvensen skulle jag upprepa proceduren. De som inte begriper annonseringen hamnar i kölvattnet och hänger de med efter en stund så kommer de förmodligen efter trejde eller fjärde QSY att ledsna.

Vill man köra som man gjorde förr i tiden så bör man naturligvis ha en viss anpassning mot de som är moderna. De gamla kepsförarna får ju också lov att framföra sitt fordon på allmän väg, inte sant? Men då och då händer olyckor eftersom kepsförarna inte uppdaterat sig med trafikregler och gatuförändringar. Det händer därför olyckor på banden med gammeloperatörer också, om än utan kroppsskador. Framför man sitt fordon på "sitt eget vis" utan hänsyn till andra kan det sluta med att man inte vågar sig ut i trafiken. Vilka gläds åt det? Vem blir mest ledsen?

Eftersom det är ett samspel människor emellan så får man gå den väg som är minst smärtsam. Antingen är man egocentrisk och vill bara glädja sig själv eller så delar man med sig. Någon annan väg finns inte. Att glädja sig själv ter sig självklart som det mest attraktiva men om det ska ske på bekostnad av andra människor så uppstår genast en viss tveksamhet i moraliskt hänseende.

Beträffande QSL-kort, för att nu återknyta till den saken, så är det med detta precis detsamma som att inte ha begripit sig på ohms lag på certifikatkursen. Att det inte står någonting i reglementet beträffande krav på QSL-kortskunskap betyder inte per automatik att man med bibehållen heder kan avhålla sig från saken. Däremot kan man naturligtvis ägna sig helt åt elektroniska loggar för att slippa papperskorten. Dessutom vill jag starkt framhålla att om man på något vis degraderar sina medamatörer genom att säga att papperskort är stenålder eller att det är meningslöst på något vis, så är det i mina ögon detsamma som att hävda att det finns riktiga och oriktiga radioamatörer eller att en teknikförklenad radioamatör inte ska ha certifikat.

Det är intressant att minnas tillbaka i tiden kring orsaken att undvika QSL-korten. När repeatertrafiken slog igenom försvann i stort sett alla orsaker till att skicka ett kort till motstationen. Det förekom den första tiden för att med åren upphöra. På 2mb och uppåt är kommunikationsavstånden normalt så korta att samma station körs gång på gång. De som kör EME, MS eller liknande har vanligen ett intresse i korten, papper eller elektroniskt. De som kör kortvåg har ett kommunikationsavstånd som är såpass stort att QSL'andet håller den status som det artiga uppträdandet förväntar sig.

Som bekant är det inte förbjudet att lagga av en brakskit när man är på restaurangen - men man bär sig helt enkelt inte åt på det viset.
 
Last edited:
Tack för ett välsvarvat och utförligt svar Bengt FUD, ett svar som totalsågar Micke JAB:s åsikter vilka många känner sympati för, inkl jag själv. Möjligen inte riktigt lika många som den kategori moralpredikande amatörer som du representerar i det du skriver. Helt klart har du majoriteten på din sida och jag håller även med dig i stora stycken - men inte i allt.

Så vi kan då konstatera att de "DX-stationer" som av sina motstationer upplevs attraktiva på något sätt (unik anropssignal eller befinner sig på en öde ö) i analogi med Elvis som offentlig artist har särskilda krav på sig att tillgodose andras önskemål om dels tillgängligheten för en radioförbindelse och dels ett krav på att skicka QSL-kort för att bekräfta kontakten. Det är nog denna typ av förväntningar (läs krav) som gör att många som är fullständigt ointresserade av att samla och skicka QSL-kort väljer att begränsa sin radioaktivitet på banden så som Micke skriver. Många har också valt att lägga av då omfattningen av 5NN TU trafik kvävt den mer traditionella radiotrafiken med ett sakligt innehåll i samtalet.

En räddare i nöden kan vara Reverse Beacon Network och liknande WSPR-system där vi som primärt blivit radioamatörer för att vi intresserar oss för det magiskt radiotekniska, antenners egenskaper och vågutbredningsfenomen på ett bättre sätt än att delta i 5NN TU Pile Up kan samla in data från våra experiment. Jag har sysslat med sådana experiment under ett par års tid nu och ser extremt stora fördelar att kunna hämta hem databaser med rådata via nätet för vidare bearbetning.

Dock skall erkännas att det från tid till annan är jäkligt kul att köra 5NN TU trafik liksom Rag Chew ger ett stort utbyte för mig. T om en och annan Contest kan vara kul men jag väljer att inte skicka in resultatet. Är jag en skurk då i dina ögon? Vissa påstår det. Men alla dessa nischer måste få lov att kunna bedrivas på sina egna villkor utan att det skall klistras på krav om än det ena än det andra från amatörradiokollektivet för att få klartecken att använda sin radioanläggning utan att riskera att hamna på svarta listan. Eller inte?
 
Last edited:
Vi lär våra barn "den som ger sig in i leken får leken följa".

Men det gäller inte oss vuxna, eller?
 
Jaha. Då blir frågan vem som får vara med att sätta spelreglerna för leken eller rättare sagt lekarna ty de är ju ganska många vid det här laget. En av mina egna lekar går ut på att köra långa trevliga QSO där jag berättar om min radiostation och antenner i utbyte mot att motstationerna slipper att skicka QSL-kort till mig och inte heller behöver oroa sig för att ta emot sådana och känna dåligt samvete för att behöva svara. Alla radioamatörer som innehar färdigheter i morsesignalering är välkomna att delta i leken genom att svara på mina CQ-anrop.
 
Skulle du inte kunna annonsera ut din QRV-verksamhet?
Jag tänker mig att du själv på clustret skriver när du "no pilup work" och "now pileup work" t ex ? Kanske skriver då och då att du kör pilupwork var sjätte timme?
Bara ett förslag.

Då kan det ju dessutom tänkas att det dyker upp poliser som hjälper dig stävja busarna - hi
 
FUD:
"Som bekant är det inte förbjudet att lagga av en brakskit när man är på restaurangen - men man bär sig helt enkelt inte åt på det viset." :eek: Ere inte? ;-)
/ Uffe
 
FUD skrev; "Skulle du inte kunna annonsera ut din QRV-verksamhet? Jag tänker mig att du själv på clustret skriver när du "no pilup work" och "now pileup work" t ex ? Kanske skriver då och då att du kör pilupwork var sjätte timme? Bara ett förslag."
----

Jo det är väl ungefär så jag tänkt mig för att så att säga behålla initiativet till de "regler" som jag är beredd att följa utan att det skall kännas för jobbigt att åka på semester. Du kan gärna kika på QSL-policyn som kommer att gälla för den kommande expeditionen till Tilos isl på min QRZ.COM-sida och tycka till om den är godkänd i din värld. Det är för övrigt samma policy som gällt på samtliga tidigare DX-peditioner med små finjusteringar.

Här: SV5/SM7EQL - Callsign Lookup by QRZ.COM

Det är inte lätt att vara alla till lags och det är därför det är viktigt att vrida och vända på argumenten och känna av vart vindarna blåser. Ibland är det stiltje och ibland styv kuling.
 
Håller med SM7EQL här. Jag är själv helt ointresserad av diplom, QSL-kort eller att räkna antal QSO:n mm. De mest givande kontakterna har varit de som varit fyllda av lite mer innehåll än "59, 73". Hade ett QSO på ca 1 timma med en station i Florida en sen kväll. Personen i fråga hade växt upp i New York i närheten av kvarteret Radio Row som senare kom att bli platsen för WTC-komplexet. Helt fantastiskt att höra en sådan berättelse från en förstahandskälla. Att andra stationer var märkbart irriterade var väl uppenbart, men bryr mig föga.
Har fått många nya (för mig) värdefulla kontakter sen jag kom igång med kortvåg. Har skrivit att jag hellre föredrar mail än QSL-kort. Kanske trycker några kort sen och skickar till de jag haft givande QSO:n med, men känns inte akut.
 
"Ett QSO, oavsett hur det hanteras i etern, är inte över förrän QSL-korten utväxlats på båda sidor."

Skojar du, Bengt? Det där skrevs ju för länge sedan, då papperskort var det enda sättet att skicka QSL till andra sidan jordklotet. Visst kan man väl idag lika gärna skicka ett mejl eller en länk som bekräftelse på ett QSO? Man borde kanske förbjuda pappers-QSL, inte minst av miljöskäl!?

Det finns ett antal system för elektroniska QSL, men de är ändå ett slags pappers-substitut. Självfallet, försvinner de där systemen snart, och ersätts av enklare system, i den mån det behövs.

Med vänlig hälsning SA5A
 
SA5A skrev; "Skojar du, Bengt? Det där skrevs ju för länge sedan, då papperskort var det enda sättet att skicka QSL till andra sidan jordklotet. Visst kan man väl idag lika gärna skicka ett mejl eller en länk som bekräftelse på ett QSO? Man borde kanske förbjuda pappers-QSL, inte minst av miljöskäl!?"
----

Sture, för ordningens skull så bör du kanske förtydliga att din fråga ställdes till Bengt FUD så att läsarna inte får för sig att det var jag som kom med sådana utstuderade dumheter.

För att haka på dina förslag Sture så tycker jag att en bekräftelse i form av ett e-mail eller länk till något som kan laddas ner är ett bra förslag. QSL policyn kunde då utformas så att den som önskar en bekräftelse på sin radioförbindelse kan skicka en ansökan med QSO-uppgifter om detta till en i QSL policyn uppgiven e-mail adress. Om uppgifterna stämmer så besvaras ansökan med en bekräftelse. Det blir ju i så fall ett s k "QSL e-mail".

Eller så skaffar man sig en QSL-robot (webbaserad tjänst) där de som önskar ett digitalt QSL-kort knappar in sin signal och om signalen återfinnes i databasen (loggen) så skickas ett sådant kort ut som vederbörande själv får printa ut i svart och vitt eller i färg på egen bekostnad. Är det inte ungefär så som eQSL fungerar. Har inte kollat...

Eller så nöjer man sig med att enbart erbjuda en (1) möjlighet genom att ladda upp loggen till LoTW och i övrigt hänvisar till sin milöpolicy när det gäller att upphöra helt med tryckning och distribution av pappers-QSL.

Den sistnämnda lösningen innebär minst arbetsinsats för alla parter och kostnaden för den som ställer sin logg till förfogande för vidare bearbetning av tredje part (ARRL) är noll - med reservation för de som loggar i papperslogg så klart. Inte lätt det här. :rolleyes:
 
LoTW är ju etablerat och fungerar alldeles utmärkt, med helt automatisk uppdatering i många loggprogram numera.
e-Qsl är ju också en sådan tjänst som är mycket populär med i princip samma funktion och möjligheter.

Det är sällan jag haft kontakt med någon amatör som inte använder någon av dessa två faktiskt !

De som då vill ha pappers-QSL (vilket jag personligen tycker är jättekul att få) får det om de skickar till mig.

Jag förstår inte riktigt problemet, hjulet behöver ju inte uppfinnas fler gånger i denna fråga heller ?

Som bonus, om man nu vill ha ett diplom på väggen (som jag ibland), är ju LoTW giltigt för de flesta sådana :)
 
Jag gillar att ibland avverka ett stort antal QSO snabbt, för att se hur min enkla station klarar sig sig i konkurrensen eller för att se hur vågutbredningsläget är för tillfället. För min del är sådana övningar oftast kopplade till antennexperiment. För mig finns det ingen koppling mellan snabba QSO och QSL- eller diplomjakt.

Jag tycker också att man kan välja vilken typ av QSO man vill ha. Körde nyss några europa-QSO på 6 meter. De flesta blev rapport + lokator. Men i några fall sände jag namn och QTH i text, och responsen blev detsamma plus effekt och antenn från motstationen. Sedan gick det ju att spinna vidare på det. Jag tänker att man oftast och med ganska enkla medel kan styra över vilken typ av QSO man vill ha. Om det funkar från ett attraktivt DXCC vet jag inte. Förmodligen mer tufft! ;-)

För en tid sedan råkade jag ut för att en station i sydamerika svarade på mitt anrop med "QSO B4" och han tyckte jag var en LID som hade mage att ropa på honom en gång till. Ja, sannolikt hade jag haft kontakt med honom ett par år tidigare, men jag datorloggar inte och tänker inte heller att det var det viktiga. Jag tänker inte heller att CE är ett så rart land på 21 MHz att jag räknar det till så attraktiva DX, att man bara ska köra en gång! ;-)

Ja ja, om man väljer att köra på sitt sätt, får man finna sig i att ibland bli LID-betraktad!

Sture
 
Ditt synsätt du redovisar i den senaste inlägget Sture stämmer ganska väl överens med mitt.

Jag undrar hur fördelningen mellan de som ser QSL korten som den slutliga avslutningen på en radioförbindelse (som FUD anser) och de som inte alls intresserar sig för att vare sig ta emot eller skicka QSL-kort ser ut. På 20- och 30-talen kan jag tänka mig att QSL-korten fyllde en viktig funktion för att bekräfta att en radioförbindelse verkligen skett. Det var också i den vevan Radioamatörernas Hederskodex skapades och som i många stycken lever kvar än idag av den enkla anledningen att kodexen bygger på vanligt sunt förnuft i någon form och det trots allt finns folk som har sunt förnuft som sitt rättesnöre.

FUD skrev i ett tidigare inlägg: "Beträffande QSL-kort, för att nu återknyta till den saken, så är det med detta precis detsamma som att inte ha begripit sig på ohms lag på certifikatkursen. Att det inte står någonting i reglementet beträffande krav på QSL-kortskunskap betyder inte per automatik att man med bibehållen heder kan avhålla sig från saken."

Ord och inga visor. Det skulle ju då innebära att om jag i likhet med många andra inte erbjuder gratistjänsten "att skicka/besvara QSL-kort" som bekräftelse på mina radioförbindelser så skulle min heder äventyras. Det är ju ganska allvarligt om man tänker efter. Lite som ett förtäckt hot faktiskt. Det är helt uppenbart att någon annan än jag själv på moraliska grunder vill bestämma vilka gratistjänster jag skall erbjuda och även styra över vilka villkor som skall gälla för min egen hobbyutövning t x när jag är på resa och kör radio. FUD är inte ensam om att tycka så och propsa på att ha tolkningsföreträde på den punkten. Fler tycker likadant. Många fler...

Nää, default borde vara att INTE skicka några kort alls om det inte särskilt gjorts överenskommelser om utbyte av QSL-kort. Antingen i samband med radioförbindelsen där den som önskar kort gör en vänlig förfrågan om det möjligtvis finns möjlighet att få ett sådant och på vilka villkor. Eller så utgår vi ifrån en publik QSL Policy som publiceras på QRZ-COM (får väl anses vara den mest praktiska platsen?). I QSL Policyn kunde t ex stå att QSL-kort inte skickas och att obeställda QSL-kort med eller utan pengar i kuvertet eller via byrån inte besvaras. Ej heller några elektroniska alternativ som LoTW eller eQSL erbjuds. Noll och intet när det gäller QSL.

En sådan tydlig policy borde inte rendera i att ens heder skulle behöva ifrågasättas. Alla motstationer har möjlighet att ta del av vilka villkor som gäller och det står sedan var och en av parterna fritt att besvara ett CQ-anrop. Nog borde det vara möjligt att åka på semester till även platser där anropssignalerna är unika eller eftertraktade utan att andra skall bestämma spelreglerna för ev radioaktiviteter som utövas där. Särskilt om resan bekostas med pengar från egen ficka och inte är en kommersiellt sponsrad aktivitet där sponsorerna naturligtvis dikterar villkoren eftersom det handlar om ren och skär business - vilket enligt min mening inte hör hemma i amatörradiohobbyn. Så om någon skall bojkottas eller fråntas hedern kanske det istället är de radioamatörer som låter sig utnyttjas i kommersiellt sponsrade DX-peditionerna för att ICOM:s och Yaesus m fl omsättning skall öka. För det finns väl ingen annan anledning än renodlad affärsverksamhet att dessa företag sponsrar en DX-pedition? Reklam i enda syftet att sälja fler plastradioapparater...
 
Om uppgifterna stämmer så besvaras ansökan med en bekräftelse. Det blir ju i så fall ett s k "QSL e-mail".
Då kan QSL-meddelandet också signeras kryptografiskt, vilket gör det mycket svårförfalskat, till skillnad från papperslapparna.

Grundpoängen med QSL-kort måste vara att bekräfta för tredje part att en förbindelse verkligen har ägt rum. För operatörerna själva torde loggboksnoteringar vara fullt tillräckligt. Att tredje part anser sig behöva mer bevis än loggboksutdrag innebär förstås att operatören misstänkts fuska. Misstanken är naturligtvis fullständigt orättvis mot den överväldigande majoriteten radioamatörer, samtidigt som riktiga fuskisar knappast drar sig för att förfalska ett QSL-kort. Tekniker för att trycka hemma är äldre än radiotekniken och med dagens datorer är det en barnlek. Vill man hindra QSL-fusk så är kryptografisk signering det enda någorlunda säkra sättet.

Sedan är det förstås med QSL-kort som med allt annat inom amatörradion att tycker man något är kul eller trevligt så ska man ägna sig åt det. Men man kan inte utgå från att alla har exakt samma intresse och känna sig kränkt om andra vill leka andra lekar. Den stora variationen av intressen och aktiviteter är en del av tjusningen med hobbyn. Utan variationen hade vi alla fortfarande suttit och surrat med gnistsändare i närheten av likström :D
 
Det var en ny vinkling men som låter logisk Thomas. Som du skriver så borde loggboksanteckningarna vara tillräckliga även om det nog finns tillfällen där man rimligen inte kan vara säker på att en radioförbindelse med en legal radiostation ägt rum. Pirater är tyvärr vanliga och det förekommer att folk har knäck i lurarna och hör fel på prefixen som SA och HA vilket diskuterats tidigare här på HAM.SE.

>>>Den stora variationen av intressen och aktiviteter är en del av tjusningen med hobbyn. Utan variationen hade vi alla fortfarande suttit och surrat med gnistsändare i närheten av likström

Ja och i intressevariationerna borde ingå att det finns inbitna QSL-samlare liksom det finns dom som är mer fokuserade på det radiotekniska och nöjer sig med att erhålla ett signalstyrkevärde eller en teknisk rapport ang nycklingsknäppar från sin motstation. Var och en får hålla på med sitt...

Den tekniska utvecklingen har också öppnat nya möjligheter för både oss radioamatörer och rundradiostationerna på kortvåg. Själv utnyttjar jag frekvent Reverse Beacon Network som i nära realtid rapporterar var någonstans runt om i världen mina signaler hörs och ungefär hur bra dom hörs uttryckt i SNR. Skall man spetsa till det en aning så finns det kanske inte så mycket värde i den manuella hanteringen längre där en operatör i Långtbortistan skall läsa av en okalibrerad S-meter och meddela ett mer eller mindre falskt siffervärde till sin motstation eller berätta var vederbörande bor och vad namnet är. Det är ju information som redan finns i databasen på QRZ.COm om man är nyfiken.

När det gäller rundradiostationerna på kortvåg som på den tiden jag BCDX-ade i mitten av 60-talet plikttroget skickade inte bara QSL-kort utan också souvenirer, vimplar eller som Radio China, Maos lilla röda i miniformat. Numera är det andra tongångar. De flesta rundradiostationerna har skurit ner på servicen och de som är kvar utnyttjar fjärrstyrda mottagare för att själva utan lyssnarnas inblandning undersöka hörbarheten i deras målområden.

Ett exempel är BBC:s QSL-Policy:

"We regret that we are no longer able to send QSLs and do not have the staff resources to verify reception reports.

World Service programme delivery engineers now have their own monitoring systems in place and do not actively seek reception reports or enlist short-wave monitors. However, reports of unusual or persistent interference on specific frequencies at specific times can be very useful, and are forwarded to the engineers.

Regards
Audience Relations
BBC World Service"


Det är naturligtvis tråkigt för de BCDX-are som finns kvar och som samlar QSL-kort från alla stationer de hört men så är läget.
 
Den tidigare nämnda balkaniseringen av amatörradion syns ganska tydligt i denna diskussion.

Ifall man inte ställer upp på de ganska otrevliga och arroganta DX-jägarnas och contestarnas ensidigt formulerade villkor är man "ohederlig" eller en "dålig amatör", som dessutom ska "hålla truten"
Det går enligt mitt sätt att se saken inte att komma längre bort från ITU-definitionen av amatörradio än när radiokontakter och QSL blir till handelsvaror.

En liknande och tänkvärd infallsvinkel har framförts på GM3VLB:s websida
GM3VLB SCOTIA - Andre and QSL-ing

Tänker man ytterligare på saken så kanske en stor orsak till den rådande inaktiviteten är att många helt enkelt inte längre känner sig hemma och välkomna inom amatörradion när den i många perspektiv urartat till en kamp om topplaceringar på de mindre tävlingsinriktades bekostnad. Det skulle faktiskt kunna vara en dominerande orsak, utöver antennsvårigheter och störningsproblem, till att vi har fått en inaktiv kader av runt 10000 i Sverige.

Som sagt, vi som ser frågan som principiellt viktig har tidigare uppmanats att "hålla truten". Det avskräcker dock inte mig att utnyttja min demokratiska rätt att framföra en åsikt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Eftersom det finns dom inom hobbyn som samlar på körda länder och vill köpa diplom som visar att dom har kört många länder så fyller ju QSL hanteringen en funktion, dock godkänns ju LOTW för dom aktuella diplomen och bör därför anses som tillräckliga.

Därför har jag svårt att förstå att folk skickar pappers-QSL till mig, som dels är en totalt ointressant signal (Det borde ju inte vara någon svårighet att köra en annan SM eller SM2 station om man absolut vill ha kort därifrån), dom som samlar på lokatorrutor kan inte heller ha svårt att köra KP03, det är väl om man samlar på smårutor det kan bli svårare, men det gör man ju mest på VHF och uppåt.

Dessutom QSL'ar jag ju ALLA kontakter via LOTW, så den vägen får dom det ju, och det är giltigt för alla diplom såvitt jag vet.

Kör man radio från en rar Ö kan jag förstå att fler vill ha QSL, och även sådana som inte är anslutna till LOTW, men kommer inget QSL från en sådan station får man slå upp callet på nätet och se vad det är för QSL-policy som gäller.

Jag har kört några stationer som har varit svåra och eftertraktade som vill ha $$$ för att skicka pappers-QSL och LOTW direkt efter expeditionen, och som väntar med att ladda upp resten av loggen till LOTW tills dom som är mest sugna har betalat.

Såna gånger väntar jag snällt tills dom laddar upp hela loggen till LOTW, köpes-QSL är inget för mig, jag kan förstå att dom vill ha betalt för pappers-QSL eftersom det är en kostnad både i tid, tryck och utskick, men eftersom jag är nöjd med LOTW, och inte har någon brådska att få confirmerat så betalar jag inte.

Det kan ju hända att jag har kört ihop nåt diplom som jag inte kan få på grund av mitt ointresse att köpa QSL, men det struntar jag i, jag har ingen brådska att köra ett visst antal länder, mitt motto om det är stökiga pileups är "jag kör dom sen", det gäller även om det är en Ö där det inte har varit folk på 15 år.

Angående långprat/599 qso tycker jag att man kan styra det själv ganska bra, det är bara att tala om att man kör holidaystyle/ragchew.
Då tröttnar dom som inte har tålamod och jagar någon annan istället.

Även dom som är hetsigast och ropar över pågående QSO för att dom tycker att det tar för lång tid brukar inte ha något emot att prata en stund när det väl blir deras tur, konstigt nog :D
 
Back
Top