Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Roy, jag hade en Creed 7B när det begav sig. Minns inga jättekorta QSO från den tiden utan det mesta fick ta tid. Folk var nog inte heller så stressade förr och dessutom fanns mycket att utbyta erfarenheter om då ju många byggt ihop sin utrustning själv och därmed hade god koll på läget.
...
Amatörradio är en bred hobby och de flesta grenarna är helt inkompatibla med varandra. Få har något gemensamt mer än möjligtvis amatörbanden.
/Bengt
Faktum är att det börjar bli riktigt svårt att finna något intressant även utanför amatörbanden.
/Bengt
Vi bevittnar en pågående "balkanisering" av amatörradion, där den på sikt kommer att ha delats in i små fraktioner som inte har något alls gemensamt.
Kommentar till RNA:
Enfaldiga frågor som hur man svarar på ett CQ kommer att bli totalt oviktiga att söka svar på i framtiden.
/Bengt
>>>Det kanske kommer att handla om var/hur man klickar med musen...?
Hmm... hur menar du då Bjarne?
En sak som jag länge förundrat mig över är överanvändningen av våra anropssignaler på kortvåg och telegrafi. Anropssignalerna sänds noga i varje överlämning i stället för ett enkelt K (uppmaning till motstationen att börja sända). Skulle det inte räcka med att ange anropssignalerna i början när förbindelsen etableras och sedan ev var 10...15:e minut om samtalet nu blir så långt plus vid avslut. Sak samma på telefoni.
Lyssna på 80 m ringarna, det är ju komiskt som de håller på. Översätt detta onaturliga beteende till ett telefonkonferenssamtal på jobbet. Nu skiftar vi över till Pelle som står på tur, vi lämnar först en lucka för nypåstigna, nej ingen där, hela ringen, Nisse, Kalle, Eualia, och Petter lyssnar. Kom igen kom.
/Bengt