Aurorakontakter på VHF

SM5AKU

Janne i Vingåker
Det är lite stiljte här så jag tänkte bidra en smula. Detta är inte någon färsk nyhet, men kanske av intresse ändå.

Det var skapligt norrsken för några dagar sedan, den 16 och den 17 juli. De som är aktiva mest på kortvåg gillar inte sånt, men för dem som kör lite högre band är det kul.

Med vår klubbs (SK5EW) enkla utrustning, 25Wrf och sex element Yagi/Uda på fem meters höjd över berget, inne i skogen, kördes det på 144 MHz, allt med CW :

DL0 RM1 SP2 YL2 SP8 UA2 SO3 EU4 EU1 EW2 RA1 SP2 UA3 ES2 OH5 G4 PA3 LY2 LY2 YL2 SP1 och OG3 på söndagen samt på måndagen, i ett klenare sken, SM4 UA1 SO3 SP1.

Om det var någon fart på 432 vet jag ej, men iaf söndagens sken var så kraftigt att det kanske fräste även där.

Om man törs dra någon slutsats av ovanstående, så skulle det vara att det inte behövs några märkvärdiga grejjor för att köra norrsken.
 
Kul Janne.
Kan det vara så att man inte ska ha för smal antenn till norrsken?
Effekt har man väl aldrig för mycket av...

/ Tommy
 
Tror inte det är någon större nackdel med en relativt smal antenn. Tror jag alltså; vet säkert gör jag inte.
Smalare brukar ju betyda mera vinst, och det får man nog inte nog av.

Någon väl initierad menade för många år sedan, att norrskenet "ligger som en limpa" på/nära horisonten.
Det är då fördel med ett antennsystem som har relativt bred horisontell lob och är smalare i vertikalled.
Stackning alltså i höjdled hellre än sida vid sida för bästa möjligheter på norrsken.

Att kunna elevera lär vara en höjdare, men det får någon med mera erfarenhet berätta om.

Även med vår fnuttiga antenn (Chen/Cheng 3,5 m bom, drygt 11 dBdÅ antennvinst) är det ganska grinigt
att rikta för bästa signal. Vi märker detta tydligt, eftersom vi har "armstrong rotor" och mycket snabbt
kan pejla efter max.

Vartåt man skall beama beror mycket på vilka motstationer man vill ha kontakt med. Trafik österut
går här bäst med antennen i 30°- 70° beroende på hur långt österut motstationerna finns. Skall man
köra ryssar långt österut så funkar det ofta bäst i början av skenet. G- och PA-stationer hörs ofta
bäst lite senare, och då med antennen i 285°-330°. I söndags låg t.ex. G4KUX (400W och mycket
antenn) i c:a 300° under en bra stund.

Edit, glömde:

Det lär finnas mycket att vinna på att kunna variera polarisationen på antennen.
 
Last edited:
Den tumregel jag fick höra först som nybörjare var: 10 Watt och 10 element krävs för att köra aurora.
Och visst körde jag mycket via norrskenet med 10 W dock 15 element.

Men nog tycker jag norrskenen var starkare förr..... Periodvis vara alla S9 plus via norrskenet.
Idag trots bättre RX, 15 el. och mastoppsförstärkare är det sällan man ser någon bra signalstyrka...
Men det hela kan ju bero på sämre aktivitet från min sida, man bor ju inte riktigt vid VHF stationen numera.
Eller så var det verkligen bättre förr......

Något jag inte förstår mig på är SM4MPI. Förr lämnade den bärvåg och A1 med Morse. Dvs lätt att höra, lätt att detektera Aurora på.
Numera kör den mycket lite bärvåg, F1 nyckling av Morsesignalen, samt någon form av annan radiofjärrskift som kvittar och låter. Dvs inte särskilt brukbar för att hålla passning på Norrsken. (min synpunkt, kanske i okunskap). SK4MPI spelade förr en viktig roll som referensfrekvens. Idag är de flesta radiostationer mint lika noggranna.
Vad är fördelen med F1 framför A1? Vet att vissa fyrar på 28 MHz kör F1, men det trodde jag var en kvarleva från forntiden....

I alla fall är radiotrafik via norrskenet ett förunderligt trafiksätt som fler borde lära känna och prova på.
Men det kostar en antennrotor och en rejäl kratta (Yagi) För all mode radio för VHF och UHF har väl alla.... (tänkt på IC-706all)
Dessvärre tyx verkligheten vara tvärs emot, allt färre på dessa trafiksätt.

De
SM4FPD
 
Roy, läs på här och bli upplyst.

Håller med om att detta dära kvittrandet med flera toner är störande om man är ovan och bara vill kolla om det är konds/aurora, men det är säkert något vitsigt med det.

Har man dator och radio som kan stå på obemannade, så kan man ha kul med programmet PI-RX installerat.
 
Hej Roy!
Bytet av PA och styrsändare på SK4MPI var nödvändigt. Kablarna i rör-PA från 60-talet är så murkna att det inte går att underhålla längre utan omfattande kabelbyten.
Frekvensskiftsnyckling sägs vara snällare mot bondtrådarna i effekttransistorer. Tyvärr är FSK-nycklingen i NGNB helt utan filtrering, det knäpper mer nu än tidigare.
Effekten är mindre än hälften av vad den normalt var från 1987 till 2015 och mer i nivå vad det var på 70 - 80-talet. Då var det Gonset-PA som vad jag hört formligen åt slutrör pga undermålig kylning för kontinuerligt drift.
Har vi kört via AU nån gång? Det var mig Janne körde i måndags. Jag körde förutom Janne på SK5EW 2 st G-stationer och några runt Östersjön. Just Värmland och några fler områden är klent aktiva på VHF, i alla fall om man tittar på aktivitetstesterna.
I början av min karriär som amatör körde jag lite AU mobilt med TS-700 10 W och en halo-antenn! Men lite mer effekt gör det enklare att få svar och större antenn ger bättre DX. Och som Janne säger ovan så är norrskenet inte alltid norrut, utan man kan komma närmare öst eller väst för max signal från DX.
Därför är MPI:s antenner sedan september 1992 delade på 2 lober, se den beräknade plotten. Dels för att få mer signal till DX, dels för att minska signalen hos en ham rakt norr om fyren som hade problem innan. Antennerna syns även på QTC framsida för nåt år sen.
/Jan
MPI_antennaplot.gif
 
Den aktuella antennen bland träden. Skulle bli mera stuns i signalen om den kom upp över skogen.
C-C fra ovan_20160921e.jpg

Sedd från marknivå. Dålig bild, men med lite fantasi kan man se alla sex elementen. Med armstrongrotor slipper vi den dyra rotorn.
CChut_20170724.jpg

Finurlig gamma-match.
CCgamma_20160504e.jpg
 

Attachments

  • CCintrees_20160324e.jpg
    CCintrees_20160324e.jpg
    108,5 KB · Views: 33
Last edited:
OK att effekten är lägre och med annan antenn förklarar det lite lägre signalstyrka. Men fullt OK

Myten om att A1 nyckling skulle skada slutsteg går jag dock inte på. Jag har hört den förr.
Den nyckling som fyren gör på fem år gör en testknutte på en helgtest med vilken rigg som helst och jag har aldrig hört talas om att någon "Morsat" sönder sin TX.
Kör man SSB kommer effekten att slå ännu mer mellan noll och full gas med upp till 3000 ggr per sekund.
Så det bör finnas andra säl till F1??????

De
ÄssÄmFyraFotPeDahl
 
Är det någon som har prövat med
Aurorakontakter på VHF i dagsläget
eller är det en hobby som enbart
följer en 11-årscykel?
//QRP
 
Last edited:
Aurora-öppningar har ett maximum 3-4 år efter solfläcksmaximum, så toppen ligger framför oss. Öppningar förekommer även i tider med låg solaktivitet men inte lika ofta.

Dock har nog aktiviteten sjunkit rejält, eftersom den dispersiva kanalen inte medger FT-8 och dessutom behöver operatörerna kunna telegrafi.
 
Jag har en SDR som går när jag själv inte kör, med 2x 17 el i riktnint 10 grader. Programmet har över 8 timmar vattenfall över 144 - 144,5 MHz och med drygt 2 kHz inzoomat på SK2VHF. Troposignalerna syns alltid som ett tunt streck, 1½ minutsperioderna som fyren växlar mellan S och N är för kort för att synas. Norrsken syns som band på sidan. Senaste veckorna har det varit väldigt sparsamt med norrsken, tidigare i vår var det ofta bra norrsken efter midnatt, ibland kvar när jag vaknat vid 6-tiden. Aktivitet på CW-delen är sällsynt. Ibland syns även finska fyren på 432 och SK6VHF på 406. Har även sett Aurora på SK1VHF vid något tillfälle.
Vi hörs, ser ut på Kirunamagnetometern https://www2.irf.se/maggraphs/ som att det fladdrar lite just nu, men har just kommit hem, inte kollat SDR-datorn.
Hälsningar
/Jan
 
I min ungdom körde jag en hel del Aurorakontakter på 144 MHz SSB. CueDee 15 element samt CueDee 4 x 15 element, effekt 25 - 150 W. Krävdes lite träning för att lära sig höra/förstå "Kalle Anka ljudet" ;)
 
Med antennen i 40grader är SK4MPI ganska stark via Aurora. Det är den som begränsar gain i min RTL-SDR. På förra bilden är det lokala repeatern som får SDR att storkna på 144050 och ca 144285 m fl frakvenser.
/Jan
sk4mpi_20230615.gif
 
Krävdes lite träning för att lära sig höra/förstå "Kalle Anka ljudet" ;)
Med lite övning gick det.

Någon av de stora öppningarna 1974 eller 75 körde jag ett par-tre UA1 och OH på SSB från HT56d och 50-60 W till 2x10 el Wisi. Lät ganska "speciellt".
 
SSB kräver, i alla fall för mig, MYCKET starkare signaler är CW. SDR indikerar enstaka dB för att läsa CW, fast kompisar på SK4AO undrar vad det är för signaler jag hör, de hör ingenting... Förmodligen är det övning som gett resultat.
/Jan
 
Ganska kraftig Aurora hörs på SK4MPI just nu. Riktning ca 15-20 grader. Peakar ca 15-20 dB över normal signalstyrka som ligger i brusnivån men hörbart.

Ropar några CQ kring 144,050 MHz så får vi se om någon vaknar...
 
Förmodligen är det övning som gett resultat.
Definitivt...
Just att lyssna efter signaler i bruströskeln är utmärkande för amatörer som frekventerar de
"seriösa delarna".

Örats selektivitet och signalbehandling blir helt avgörande för resultatet.
 
Jodå. Jag lyfte från TV-fåtöljen när det blev paus i GW-showen och hann till och med scanna himlen med Bengt. Han var stark i en bred sektor 330 - 30 grader, starkast ca 340. Jag scannade sändande från 320 till 30 grader.
Nu tillbaks till GW.
/Jan
 
Det blev ett QSO med SM4HFI som peakade S8 för en stund sedan.

Den 23 mars och 24 april var det bättre signalstyrkor. SK4MPI peakade S9+20 dB vilket är väldigt ovanligt och det fanns ganska många starka SM och LA igång. Auroran nådde den 23 mars ner till OK och södra SP med ganska bra styrkor.

Det har varit halvstark Aurora vid några tillfällen till under våren men det är oftast bara SK4MPI som märks. Aktiviteten på CW-delen är tyvärr låg.
 
Back
Top