Av

SM7FBJ

Radiotelegrafist och halvdansk
10 personer är det en som förstår binära tal och en som inte gör det.
 
Läste om Einstein och hans olika uttalanden.

" Det finns två saker som är oändliga.
Det ena är rymden, det andra är människans dumhet,
men jag är inte säker på det där med rymden"

De
SM4FPD
 
Einstein själv hade inte mycket till övers för observationer och experiment.
Det var teoribygget och tankens kraft som intresserade honom.
”Visar försöken fel så är det synd om dem”, lär han ha yttrat.
 
Han gjorde väl ett hissexpriment vid tillfälle som visade att ljuset påverkas av gravitationen vilket sedan kunde bekräftas vid en total solförmörkelse med observationer vid tiden.. - Att ljuset kröks..

/Sven.
 
Vadå förstår ?
Är det något kryptiskt det där med ettor och nollor?
Jag antar att ni skojar.
Räknestickans log-skala=plus=gånger på rotnivå?
Nä, så enkelt kan det väl inte vara?
Ha en trevlig helg
 
Det decimala talet 2 blir 10 när det skrivs i binärform det är det skämtet spelar på

De finns bara 10 (underförstått binärt) sorters människor - de som förstår binära tal och de som inte förstår dem.

I graykod skrivs det decimala talet 2 istället som 11.

Hoppas det "roliga" föll på plats nu?
 
Det tog lite för lång tid innan ni började att "flytta saltkaret". Och ordet människor byttes självklart ut mot personer.
 
Det tog lite för lång tid innan ni började att "flytta saltkaret". Och ordet människor byttes självklart ut mot personer.

Kan du i din tur förklara vad du menar med dessa ord?

Vilka är ni?

Uttrycket är känt sedan gammalt, användes av någon, kommer inte ihåg vem, på Usenet som "signatur/underskrift" på tidigt 90-tal.

Anledningen till att jag använde människor är för att jag oftast sett det när det använts med ordet "people", på engelska naturligtvis.
 
Last edited:
Ja du Bengt, ett utkastat citat för andra att "bita i" för att visa att man fattar vad det är frågan om och att rätta trådstartaren med att det ska stå människor inte personer. Skämt åsido så var det utvecklaren/konstruktören på mitt jobb som gav mig en utskrift på ett papper. Han sa själv att han tänkte, men de andra 8 då? Innan han snabt kom på vad det var frågan om.

Jag har aldrig förr sett denna text och låg faktiskt nästan dubbelvikt då jag såg den. Saltkaret, ja du vet på ett restaurangbord står det oftast ett saltkar som av olika anledningar gästerna tycker alltid står fel och därför alltid flyttar på det :D, precis som här på detta forum finns det forumister som alltid måste tala andra "till rätta" eller aldrig ger sig in i inlägg som anses ligga under ribban för vad som är resonabelt/intressant.

Kort sagt Bengt : En kul grej från min sida för att se vilka som "hugger" och tycker att de måste utveckla/tillrättalägga/förklara vad det är frågan om. Jag ber om ursäkt i fall du tycker att jag är elak. Se det som en kul grej, det låg ju under övrigt. För övrigt hade jag inte förväntat att se dig uttala dig, snarare att ge mig ett :p, se det med glimten i ögat!
 
Last edited:
För min del, är denna vits totalt uttjatad, kan hända att den var roande för 25 år sedan.

Jag har INTE rättat ditt sätt att dra denna uråldriga vits, det enda var att jag uppfattade det som
att Igge hade problem med att förstå den. Då jag inte orkade gå tillbaka och läsa just din version
återföll jag till att använda människa i stället för person vilket nästan får dig att pissa på dig av
någon sorts skadeglädje vilket för min del är högst anmärkningsvärt!

Vad beträffar saltkaret så ter det sig för mig som att det är du som har problem med dess position,
då du måste håna en förklaring till tredje person!

Så hela denna tråd var alltså endast skapad för att någon skulle snubbla på ett sätt som ger
dig en möjlighet at gotta dig och släppa hånfulla kommentarer?
 
Last edited:
  • Like
Reaktioner: QRP
"Så hela denna tråd var alltså endast skapad för att någon skulle snubbla på ett sätt som ger
dig en möjlighet at gotta dig och släppa hånfulla kommentarer?"

Nej inte alls, jag hade egentligen inte väntat så många svar men är kanske inte förvånad ändå. Jag har inte lika lätt att skriva med glimten i ögat som en del andra. De som känner mig vet om detta. Det räcker för mig. Konkreta saker och fakta är alltid lättare att skriva om.
 
Back
Top