Avisolera akterstag

SM6POP

Foliehatt
Jag har för tillfället en Hustler mobilantenn på min motorseglare för 80m men funderar på att avisolera akterstaget till masten och med hjälp av en AH3 köra den som ändmatad på fler band.
Kanske en balun också.
Är det någon som vet vad för isolator man kan använda för att avisolera staget från masten.
Det finns färdiga att köpa men det kostar flera tusen och det borde gå att bygga något själv.
Jag tänker att man kan göra något där stagöglorna går i varandra som det gör i en äggisolator för att försäkra sig mot masthaveri om isolatorn går sönder.
Riggen är inte så stor så det blir inte jättehöga laster.
Någon som har provat eller sett något lämpligt?
 
Nu känner jag ju inte till nåt om dimensioner och laster här, men lite snabbt skulle jag nog börja tänka på att ta till nåt i stil med ett rejält schackel. Skruven träs genom en stump genomborrad plaststång som får bära maständen av staget (utformad som en ögla). Det blir ju lite mickel med att hålla stagändens ögla på rätt plats på plaststången, men det finns en del plastsorter som går bra att bearbeta (slipa, borra, gänga) för nån sorts "klammer" som håller stagöglan still. En snikvariant bara för prov vore ju att använda samma stomme och försöka isolera med nån kraftig gummislang i lämplig dimension (typ bränsleslang, som ju tål en del), men jag är osäker på isolationsförmågan hos sådan slang.
 
Kul, har själv kört med isolerat akterstag på min segelbåt, under många år, och fungerar alldeles utmärkt. En isolator i varje ända, högspääningskabel till en AH4, och sen till riggen. Jordning såklart viktig, beroende på vilka förutsättningar man har . I mitt fall plastskrov men inplastad köl, så en sintrad bronsplatta funkar fint. Klämde denna plastisolator hos en riggfirma . Skulle den nu osannolikt ge sig, så är staget helt.
 

Attachments

  • 20231016_165333.jpg
    20231016_165333.jpg
    3,2 MB · Views: 14
Kul, har själv kört med isolerat akterstag på min segelbåt, under många år, och fungerar alldeles utmärkt. En isolator i varje ända, högspääningskabel till en AH4, och sen till riggen. Jordning såklart viktig, beroende på vilka förutsättningar man har . I mitt fall plastskrov men inplastad köl, så en sintrad bronsplatta funkar fint. Klämde denna plastisolator hos en riggfirma . Skulle den nu osannolikt ge sig, så är staget helt.
Det är bra och skulle den mot all förmodan gå sönder så sitter ju vanten ihop ändå som jag efterlyste.
Minns du vart du köpte den?
 
Den kritiska parametern när ett akterstag ska isoleras
blir tryckhållfastheten hos äggisolatorn.

En isolator som bara utsätts för dragpåkänningar kommer att
kunna gå itu så det är inte så lyckat att förlita sig helt på sådana.

Har inte sett några uppgifter på hur stor dragpåkänningen kan vara i
ett akterstag, men med rätt montering av en äggisolator ska den nog hålla för flera tusentals N i tryckpåkänning.
 
Den kritiska parametern när ett akterstag ska isoleras
blir tryckhållfastheten hos äggisolatorn.

En isolator som bara utsätts för dragpåkänningar kommer att
kunna gå itu så det är inte så lyckat att förlita sig helt på sådana.

Har inte sett några uppgifter på hur stor dragpåkänningen kan vara i
ett akterstag, men med rätt montering av en äggisolator ska den nog hålla för flera tusentals N i tryckpåkänning.
Jag gjorde ett enkelt test på ett exemplar. Jag använde ett enkelt dragblock och spände så mycket det gick. Isolatorn gick inte sönder. Jag vet inte vilken dragkraft det var, men det kändes tillräckligt för mitt behov.
 
Last edited:
Keramik belastad i kompression kan ha oerhört hög hållfasthet, många antennmaster på både många ton och meter vilar sen årtionden på keramiska isolatorer :) däremot kan det vara känsligt med anliggningsytor och punktbelastning.

Om en stålwire ska användas till en keramisk äggisolator, kanske det kan vara en bra idé att förse wiren med en teflonslang/motsv i öglorna som ligger an mot porslinet?
 
Det är väl lika på stag för kraftledningsstolpar, där används porslinsisolatorer. Där tror jag tom att wiern ligger direkt mot det bruna porslinet.

Hur vet jag det då? Jo jag känner en gubbe som är kraftelektriker, och de där porslinsisolatorerna funkade perfekt istället för sten i bastuaggregatet :)
 
Det är bra och skulle den mot all förmodan gå sönder så sitter ju vanten ihop ändå som jag efterlyste.
Minns du vart du köpte den?
Kollade där jag köpte den, men han har gått i pension. Fått tips om ett annat företag, som kan vara värt att kolla. Jag skulle inte få för mig att hänga porslinsisolatorer i riggen, av flera skäl. Beroende på rigg, så är dragkraften inte särskilt stor. Jag har bakåtsvepta spridare, där nästan all kraft hamnar på sidovanten. Länk: https://www.martinssonsvarv.se/tjanster/#riggverkstad
 
Men lasten på akterstaget bör vara ganska stort, flera ton. Så det behövs en rejäl isolator.
Jag vet att det finns de som inte avisolerar undertill då staget är monterat, eller förankrat i båtens plastskrov, och det bör ju räcka som isolation.

SM4FPD
 
Som Roy skriver är en del stag isolerade mot plasten. Hjälpte en kompis och vi anslöt direkt till staget via en AH4 och det gick perfekt på 80-10 meter
 
Riggens konstruktion är helt avgörande, här finns inga genvägar. Vajern i akterstaget har en beräknad hållfasthet som tillverkaren av riggen har bestämt. Försämra inte den, är nog den bästa rekommendationen.
 
Tack för många tips, även min rigg har bakåtsvepta spridare men inte så mycket.
Eftersom vantöglorna går i varandra så är det ingen risk för haveri om jag använder isolatorer som tipsats om här.
Även mitt stag sitter isolerat i plasten så en isolator vid masttoppen borde räcka.
Jag kollar måtten på isolatorn BRF länkar till så får vi se.
 
Måttet på själva stållinan vid resp stag bör ju vara en ledning på dess last.
Ett akterstag kan väl ligga på 8 - 10 mm så vitt jag sett, är ingen båtmänniska men man ser ju en del.
En rostfri lina bör väl vara lite grövre för att få samma hållfasthet som en stållina, (Steel wire rope).

SM4FPD
 
Tack för många tips, även min rigg har bakåtsvepta spridare men inte så mycket.
Eftersom vantöglorna går i varandra så är det ingen risk för haveri om jag använder isolatorer som tipsats om här.
Även mitt stag sitter isolerat i plasten så en isolator vid masttoppen borde räcka.
Jag kollar måtten på isolatorn BRF länkar till så får vi se.
Jag använder 6 mm mjuk mångkardelig galvaniserad stållina. Det är maximalt vad som fungerar för att få en mjuk böj. Hålet i isolatorn är 8 mm. Yttermåtten är 57x35 mm och vikten är 100 g.
 

Attachments

  • isolator1.jpg
    isolator1.jpg
    1,2 MB · Views: 4
  • isolator2.jpg
    isolator2.jpg
    1,4 MB · Views: 3
Tack för många tips, även min rigg har bakåtsvepta spridare men inte så mycket.
Eftersom vantöglorna går i varandra så är det ingen risk för haveri om jag använder isolatorer som tipsats om här.
Även mitt stag sitter isolerat i plasten så en isolator vid masttoppen borde räcka.
Jag kollar måtten på isolatorn BRF länkar till så får vi se.
Om akterstaget redan är isolerat i botten kanske du inte behöver någon isolator över huvud taget. Mata i botten av staget så blir det HF i hela riggen. Går ju att simulera, annars är det bara att prova.
Edit: Det blir förstås ökad risk för HF på olämpliga ställen.
 
Last edited:
Om akterstaget redan är isolerat i botten kanske du inte behöver någon isolator över huvud taget. Mata i botten av staget så blir det HF i hela riggen. Går ju att simulera, annars är det bara att prova.
Edit: Det blir förstås ökad risk för HF på olämpliga ställen.
Det hoppar jag nog, det sitter en hel del i masttoppsbeslaget, vindmätare, VHF-antenn och TV-antenn med elektronik i så det känns bäst att köra med bara akterstaget tror jag.
Jag har beställt porslinsisolatorerna BRF länkade till.
Väldigt mycket billigare än om man köper isolatorer hos amatörradioförsäljare så kanske köpa därifrån till antenner också.
 
Om man vill använda isolatorer till trådantenner (jag använder bara nylonlinor direkt utan isolatorer) kan man lika gärna använda plastisolatorer avsedda för elstängsel. En typisk modell är 75x40 mm och väger 40 g. Jag törs däremot inte använda sådana i staglinor där det är en statiskt kraft på flera hundra kp (på gammelsvenska).
Edit: Jag har testat en sådan på samma sätt som porslinsisolatorn och den höll. Frågetecknet är hur den beter sig över lång tid med hög konstant belastning.
 

Attachments

  • plastisolator.jpg
    plastisolator.jpg
    1,9 MB · Views: 0
Last edited:
Hej Anders. Jag har en Elan Impression 434 med en isolator 3 meter nedanför toppen. Där nere har jag bytt till dynema som klarar 4 tons last.
AH4 och sintrad platta i skrovet fungerar finfint. Testa med kölbulten att ha mothållet på din båt.
Det trycker på ganska rejält när vinden kommer akterifrån och ska knuffa polyesterbaljan på 13 ton framåt.

de SM5TBH
Johan
 
Back
Top