Avisolera akterstag

Bra tips om sintrad platta, jag får kolla vidare på det.
Det är en rejäl skuta du har och min väger bara drygt 3ton så lasterna blir inte alls så stora.
Jag har beställt isolatorer och hur det gick får jag återkomma med efter nästa sommar.
Jag kommer hur som helst sätta isolatorn som en äggisolator med två öglor som går i varandra för att se till att det inte blir masthaveri om isolatorn inte klarar lasten.
Tunern är en AH3 och stationen är en IC-706MKIIG, radiodelen och tunern bakom akterskottet i akterruffen och fronten vid styrplatsen.

Anders, fick du tag på isolatorn till akterstaget?
Mitt kostade ca 2500 kr och pressades hos riggmakaren.
I nedre delen gjorde jag om taljan och bytte vajern till dynema för det var billigare hos riggmakaren än att ha ytterligare en dyr pryl till.
Han splitsade allt.

Nej, inget har hänt än men jag har en isolator av lite kraftigare slag liknande på tidigare bilder i tråden och båten jag har är en motorseglare med en förhållandevis liten rigg så inte så stora krafter på aktersatget.
Då öglorna går i varandra som på en klassisk äggisolator så blir det inte haveri om isolatorn brister men det har jag svårt att tro då den är riktigt rejäl.
Riggverkstaden får hur som helst göra jobbet och jag får fundera om jag kanske ändå skall göra som du när det inte är mer pengar.
Vad har du för isolator, har du någon länk till den?

Jag köpte denna

Men som sagt bara övre delen. Den nedre har ju som sagt bara dynema till taljan.
Där vajern slutar så kopplade jag en högspänningskabel vidare ner till tunern.
Lite stökigt att koppla på och av den på vår och höst, men de närmaste 3 åren kommer jag ha masten på båten under vintern.
19 meter högt blir det, så att det blir en del vindfång när stormarna kommer till hösten.

Back