Avstånd mellan 144 MHz och 432 MHz antenner

10 dB?

Du använder en preamp (uppe vid antennen) för att få låg brusfaktor. Du kan lätt bygga en preamp själv med brusfaktor under 1 dB. Behöver inte kosta flera tusen. Jag byggde med BF981 för 2m och mätte NF 0,4 dB då jag hade tillgång till bra mätinstrument. Kostade bara några tior. Sedan behövs ett lämpligt relä, och det kanske kostar lite mer.

Men vid sändning har du förstås nytta av låg kabeldämpning.

Sture
 
Med tanke på att pre-amp har lägre brus än 1dB på både 2m och 70cm så verkar det vara ett konstigt resonemang. Dessutom, om man balanserar systemet bra, så kan man få ett totalbrus på kanske ett par dB med en pre-amp.

Bara att börja mäta riggens egenbrus.... hehehe...

73 de Kai

PS: Jag är också inne på att man ska ha lite avstånd mellan antennerna. Men ibland så måste man kompromissa...
 
SM0LPO, nu tror jag du fått de tydliga svar du behöver för att skrida till verket.

1. Det är ganska noga med avståndet mellan antennerna för att de inte skall påverka varandras strålningsdiagram,
men egentligen är det inte så noga så sätt dom lite hur du vill.

2. Lägg lite pengar på en lågförlustkabel och spara lite dB loss och få ut mer effekt till antennen,
fast kör istället med valfri kabel, bara den är grov, och bygg din egen preamp.

Klart som korvspad eller hur? :D:D:D
 
SM0LPO, nu tror jag du fått de tydliga svar du behöver för att skrida till verket.

1. Det är ganska noga med avståndet mellan antennerna för att de inte skall påverka varandras strålningsdiagram,
men egentligen är det inte så noga så sätt dom lite hur du vill.

2. Lägg lite pengar på en lågförlustkabel och spara lite dB loss och få ut mer effekt till antennen,
fast kör istället med valfri kabel, bara den är grov, och bygg din egen preamp.

Klart som korvspad eller hur? :D:D:D

När det gäller 2:an så hittade jag en bra förklaring här, Hur mycket förluster du vill vid sändning är en "samvetsfråga" :)
 
När det gäller 2:an så hittade jag en bra förklaring här

Det var en bra skrift, den är klart läsvärd,
där nämns bland annat intermod som ett potentiellt problem.

En preamp är inte en universal lösning på alla mottagningsproblem.
Jag är av åsikten att preamps skall användas med försiktighet och eftertanke, behöver man vinna några futtiga dB gör man det bättre med en lågförlustkabel än en preamp men naturligtvis kan man behöva en preamp ibland och för en del applikationer är det mer en nödvändighet.

Jag har själv en SSB SP2000 med en sequencer som jag sporadiskt använder på NAC, jag är nöjd men den känns lite "spattig", jag har för mig att den har en gain på 20dB.
 
...

Kan någon rekommendera en bra 432 antenn? Hade annars tänkt mig en 13 elementare som Limmared har i sitt sortiment.

Riggen jag använder är ICOM IC-9100 som kan sända ut 100 w på både 144 och 432 banden.

Vill ju försöka aktivera de båda bandens lägre delar och inte försöka mig på att skapa avancerade och Db-räknande antenner för extrema EME-kontakter :)

generellt om man bor i ett område med mycket starka "grannstationer" under NAC så skulle jag satsa på en nyare antenndesign där sidolober reduceras, f/B likaså, där har senare konstruktioner som Innovate LFA yagis gjort framsteg men även DK7ZB. En gammal quedee eler liknande antenner är inget vidare ur den aspekten, har kört med 4xquedee stack i 432NAC och vet hur det låter i SM0.
Är det bara forward gain man vill ha och har en högt placerad antenn och bomlängden inte spelar så stor roll, går det bra med det mesta i antennväg.

Körde 432NAC hemifrån med 2x13el vårgårda, det gick inte så bra eftersom 1) för lågt placerad antenn 25möh/7magl, 2)omliggande träd dämpade mycket 3) hade ingen preamp. Hade 0.3dB förlust i koaxen och 300W till antennen men tog ändå ner antennerna och satsade på 6m/2m istället.
 
@SM6XUN:

Den som inte ser till att det går att ha preampen avslagen är en ......., fyll i med valfritt invektiv ;)

I dagens storstadsmiljö kanske det helt enkelt inte är möjligt att använda en preamp?
När jag var aktiv på VHF förr så dämpade jag gainet i preampen så den lagom kompenserade för kabel och lite till, 20dB är en saftig gain så jag förstår att det lätt blir intermodulation och överstyrningsproblem.

Ett tricks förr var att använda en U310 som tål rätt så mycket men har en sämre NF, runt 1,5dB men som sagt var den klarade av rätt feta signaler.
 
Visst går det att använda en preamp även i SM0, på 432 vore det synd att inte ha en preamp vid antennen - men vid NAC bör man kunna stänga preampen allt beroende på trafiksituationen som kan ändras per minut, och beroende på vart den egna och alla närliggande stationers yagi's står i för riktning vid tillfället - så får man antingen vrida lite på antennen och/eller slå av preampen för att "plocka ut" svagare stationer.
Om preampen är från början gjord med fokus på storsignalegenskaper istf gain är alltid en fördel i SM0. Nu är det inte så vanligt i de flesta/vanligsta köpe-preamparna.
Dom preamps jag använder generellt är kommersiellt surplus med fokus på storsignal.

det blev lite trafiklogistik & teknik i samma inlägg....
 
Tittar man på testdata för IC-9100, där brusfaktorn på 144 MHz anges till 4 dB resp. 432 MHz till 3 dB så blir förbättringen med en mastmonterad "preamp" för 432 MHz påtaglig.

Med 30 m RG-213 utan "preamp" så blir systembrusfaktorn på 144 MHz 2,5 + 4 = 6 dB vilket numera är "acceptabelt" i tätorter så länge som man riktar antennen mot horisonten.

Däremot är den resulterande systembrusfaktorn med samma kabel 4 + 3 = 7 dB inte så lyckad, eftersom det yttre bruset är mycket svagare på 432 MHz.

Man kan inte komma under en brustemperatur på c:a 300 K när antennen riktas mot horisonten vid frekvensen 432 MHz och om kravet är att denna inte ska försämras med mer än 1 dB så ska hela systemets brusfaktor inte ska överstiga 1 dB.

Detta är orealiserbart med förstärkare som sitter vid radion, och detta uppnår man enklast med en mastmonterad preamp med en brusfaktor på 0,8 dB och ett "gain" på 15 dB. Ett sådant arrangemang förbättrar mottagna signaler med minst 6 dB.

73/
Karl-Arne
G3/SM0AOM
 
Då har jag nu fixat en lösning ...

Hej alla och tack för era bidrag. Nu har jag både köpt och installerat mina antenner. Det slutade med att jag skaffade en 15 el YU7EF antenn för 432 MHz och en 8 el YU7EF antenn för 144 MHz. Avståndet mellan antennerna är drygt 1.5 meter och kablarna som jag skaffade var EcoFlex10Plus.

Ville avsluta denna tråd med att visa resultat och tacka för alla era kommentarer och råd.

Ha en skön vårdag (19,5 grader och sol i Södertälje i skrivande stund)

73's Micke
 

Attachments

  • 144-och-432-MHz.jpg
    144-och-432-MHz.jpg
    18,5 KB · Views: 141
Jättefin bild.

Och du hördes bra under testen också.

73 de Kai


Hej alla och tack för era bidrag. Nu har jag både köpt och installerat mina antenner. Det slutade med att jag skaffade en 15 el YU7EF antenn för 432 MHz och en 8 el YU7EF antenn för 144 MHz. Avståndet mellan antennerna är drygt 1.5 meter och kablarna som jag skaffade var EcoFlex10Plus.

Ville avsluta denna tråd med att visa resultat och tacka för alla era kommentarer och råd.

Ha en skön vårdag (19,5 grader och sol i Södertälje i skrivande stund)

73's Micke
 
Back
Top