Bäjcons

SM7SJR

Administrator
Staff member
Eftersom jag ibland inte förstår att jag har för mycket projekt så kan jag lägga mig till med flera...

Nu fick jag en såndär bra idé att vi kanske skulle få liv i lite fyrar här nere runt SK7CA trakten (Kalmar-Öland). Jag tänker mest på 70cm, 23cm och 3cm då. Om någon har ngt dylikt projekt som blivit strandsatt kan vi(jag) vars intresserade. Men då pratar vi schyssta grejor med ref låsta oscillatorer osv.
Vi har en del sånt där grejs men rätt gammalt jox så det måste byggas om rätt rejält i så fall.

Idéer och utrustning är av intresse.
 
Jag vet var på Öland det finns en överbliven Alford slot fyr-antenn för 70 cm. Kräver skylift eller motsvarande.
Tillhörande fyr har återlämnats till konstruktören.
/ Tommy
 
En låst LO runt 108 MHz tex för 3 cm är väl svårt att få tag på, dessutom om man skall ha något så ren utsignal.
 
Ja RFZero och dylika prylar som använder kretsar med LC-oscillatorer i kisel ger sällan bra fasbrus. Bättre är att bygga klassisk oscillator med stort L eller ännu bättre en kvarstvågsresonator, som sen låses till bra referens. Jag har labbat mycket med sånt under åren. Kan fixa till fyrar om detta blir ett skarpt projekt. Senast levererade jag en burk till fyren SK2DR/B som gav nycklad 10 GHz ut.

Jag har också ett 8W PA för 6 GHz, med hög gain, som bara väntar på att komma med i en fyr för 6cm.
 
Fyrar har fördelen av att inte kräva en variabel frekvens, så genom att låsa en bra VCXO mot en GNSS-normal åstadkommer man den långtidsstabilitet som krävs.

Dock behöver man ordna till en riktigt bra VCXO för att få ett lågt fasbrus på, säg, 10 GHz.
Med tanke på hur låg trafikbeläggningen är på 3 cm-bandet blir kraven inte lika höga som på 2 m och 70 cm,
men bättre än - 80 dBc/Hz på 1 kHz och - 110 dBc/Hz på 100 kHz avstånd kanske är eftersträvansvärt.

Då behövs ett fasbrus hos en 108 MHz VCXO som är bättre än -120 resp. -150 dBc/Hz.
Om ett "fyrprojekt" skulle ha råd med en specialbeställd sådan är en mer öppen fråga.

Frekvensgenerering som bygger på faslåsning av en LC-oscillator eller en kavitet med blandningsteknik
eller frekvensdelare behöver utformas med större omsorg för att ge bra fasbrus i mikrovågsområdet.
 
Med tanke på hur låg trafikbeläggningen är på 3 cm-bandet blir kraven inte lika höga som på 2 m och 70 cm,
men bättre än - 80 dBc/Hz på 1 kHz och - 110 dBc/Hz på 100 kHz avstånd kanske är eftersträvansvärt.

Då behövs ett fasbrus hos en 108 MHz VCXO som är bättre än -120 resp. -150 dBc/Hz.
Om ett "fyrprojekt" skulle ha råd med en specialbeställd sådan är en mer öppen fråga.
Krav vid 1 kHz offset på 10 GHz är inte så intressant då där knappast finns nån annan signal man vill lyssna på, men bra om man inte skräpar ner längre bort där det i teorin (men sällan i praktiken pga riktade antenner med smala lober) kan finnas andra signaler. Vid 100 kHz offset är det "lätt" att få lite bättre än -120 dBc/Hz vid 2.5 GHz från en sån oscillator jag beskriver. Då har man i storleksordningen -110 dBc/Hz vid 100 kHz offset på 10 GHz efter frekvensmultiplicering med fyra.
 
För länge sedan såg jag en uppgift om att signaler "började låta illa" när brusavståndet är sämre än
-60 dBc/Hz på 1 kHz offset. Därför är kanske -80 dBc ett bra mål.

1683880681259.png

Bra att det numera finns relativt billiga sätt att generera även så här höga frekvenser.
Det behövs dock en bra frekvensreferens med både bra långtidsstabilitet och korttidsstabilitet.
 
Ser att du hittat till min webbsida AOM! https://sm6vfz.wordpress.com/2016/05/21/measurements-on-pll-board-mkii/
Detta är med LC-oscillator och ett kort jag använt till mycket. Men jag har även CAD-underlag mer eller mindre färdigt på ett nytt kort som använder en kvartsvågs semi-rigid koax som resonator istället. Det ger bättre/lägre brus.

Multiplicerar man en signal till 10 GHz så hör man i allmänhet en del svaj när signalen är mycket stark på grund av brus vid låga offseter (< 10 kHz). Men det försvinner när signalen är svagare, som den i allmänhet är från en fyr en bit bort.
 
Det har hänt en del sedan SM6ECR(SK) och jag labbade med att faslåsa klystroner på 10 GHz till
kristallreferenser. En rejäl stapel materiel gick åt för att generera en handfull stabiliserade mW i X-bandet.

1683886232222.png
Konceptet var inspirerat av ROCLOC, men använde i ställer för AFC en extra MF på 60 MHz, ur en Ericsson flygradar, där vi fasjämförde med multiplar av 5 MHz från en General Radio frekvensnormal efter att ha blandat sig ner från 10000,8 MHz och 96-te övertonen från en 104,8 MHz kristall. En 1N23 diod matad med 50 mW på 209,6 MHz gav övertonsspektrat i en bit WR90 vågledare vilken riktades mot polaplexerns mynning.

1683887849561.png


Med uppbjudandet av ett oändligt tålamod lyckades det så småningom att hitta låsningspunkten på klystronens reflektorspänning. Utan att först ha mätt upp frekvensen grovt med en Sivers Lab vågmeter hade det nog inte gått.

Att sedan reglerslingan vägrar att låsa när man inte har koll på hur fasen på MF varierar med ifall det är additionsblandning eller subtraktionsblandning var något som också kom efter ett tag...

Ser fram mot att läsa om den förbättrade oscillatorn.
 
He he, underbart. Jag har försökt liknande med gunndiod. Och Olle/ECR kände jag på SK6AB under hans sista tre år eller så.
 
Hej!
Finns det någon som har koll på om SK3UHH verkligen är QRV som det står i papperna. Frekvens 2320.900. Borde inte vara så, men bäst att fråga.

73 Håkan SM7WSJ
 
LMX2594 ger bättre än -95 dBc/Hz @ 1kHz och 10 GHz. Lägg till 100 MHz VCXO som låses till GPS och man har det klart. Utvecklingen har gått fort och det är otroligt vilket lågt fasbrus man kan få med enkla prylar.
 
Det är rätt imponerande med dessa prestanda hos
så här pass billiga kretsar.

Förmodligen skulle det gå att åstadkomma även bättre data
när man använder mindre avstämningsområden och
optimerade VCO-er, men sådant är svårt att göra på kisel.
 
LMX2594 har 7 stycken interna VCO'er där man vid större frekvensändring automatiskt optimerar (kalibrerar) internt för fasbrus och amplitud. . Vad man säger i databladet är att för att verkligen nå de prestanda chippet har måste referensen som lämpligen är 100 MHz, ha ett fasbrus på -139 dBc/Hz @ 100 Hz och -149 dBc/Hz @ 1kHz.... Att ha ännu bättre PLL-chip skulle alltså kräva än vassare referens....

Jag har jobbat en del med den här kretsen och måste säga att den imponerar stort!
 
Man kan ju inte komma länge ner nära mittfrekvensen än det uppmultiplicerade fasbruset från referensen, så en riktigt bra referens är nödvändig oavsett.

En sådan här är väl ungefär så långt man kan nå;


1710973357374.png

För varje 10-potens av multiplicering förlorar man 20 dB av brusavståndet,
så vid 1 kHz och 10 GHz går det inte att komma under -125 dBc/Hz.
Mer rimligt prissatta referenser ligger väl i häraden -150 - 155 dBc/Hz vid 1 kHz.
 
Jag hade ett par Wenzel 100 MHz oscillatorer som kunde låsas mot 10 MHz... och de hade ca -135 dBc/Hz @100 Hz... var visst 18kkr styck. Men den här sifferjongleringen är ju lite OT. Om man skall ha en sådan här krets som beacon så räcker det ju med något enklare som referens, den som gör designen får då fundera på hur fasbruskurvan ska se ut, och anpassa loopfilter och referens där efter. Tror inte det är speciellt många i det här forumet som kan mäta och verifiera fasbrus med de här nivåerna, varken hemma eller i gruvan.
 
Hej!
Finns det någon som har koll på om SK3UHH verkligen är QRV som det står i papperna. Frekvens 2320.900. Borde inte vara så, men bäst att fråga.

73 Håkan SM7WSJ
Har fått fram info att UHH är QRT sedan flera år. Snart är 28/50/70/144/432/1296/2300 uppdaterat https://www.ssa.se/vushf/repeatrar-fyrar/

73 Håkan

PS: Frekvens i OZ ändrat på en fyr från 2,3 GHz till 2,4 GHz samt en 13cm fyr i LA tillfälligt QRT.
 
Last edited:
Back
Top