Den som har tummen mitt i handen kanske är en lysande operatör?
Problemet är bara att ingen efterfrågar sådant längre.
Till skillnad mot de flesta som gärna uttalar sig om saken så kan jag luta mig emot den undersökning i ämnet som ESR gjorde i samband med IARU:s "Foresight Project" år 2009.
Ett frågeformulär om radioamatörers eventuella nytta i företag och organisationer sändes ut till
ett stort antal "HR-funktioner" i både små och stora verksamheter.
Bland de som besvarade formuläret var det ingen (0) som angav att de ansåg sig ha nytta av radioamatörernas ev. operativa kunskaper, däremot stod elektronikkunskaper högre i kurs.
Systemutveckling, inom vilken jag varit aktiv i flera roller, har gått ut på att i görligaste mån eliminera operatörsmellanledet, i synnerhet när det gäller "minutoperativ ledning".
Att leda t.ex. sjöräddningsoperationer i realtid via M-blanketter, ordonnanser och radiooperatörer faller numera på sin orimlighet, och detta visade sig med all önskvärd tydlighet redan på 70-talet när Marinen vill ta över den svenska sjöräddningen, och organisera den enligt den modell som fanns i bl.a. Danmark där lednings- och kommunikationsfunktioner var separerade och dessutom hierarkiskt anordnade.
Ett par "sjöräddningsspel" med de olika organisationsmodellerna iscensattes, med Sjöräddningssällskapets ordförande kapten Hansson som domare, och i båda fallen utgick Televerkets modell som segrare, primärt genom sin större kapacitet, flexibilitet och korta responstider.
En befälhavare eller räddningsledare som står i direktkontakt med sina underställda gör ett mycket bättre och effektivare arbete än den som tvingas gå via mellanhänder, primärt därför att "situation awareness" förbättras.
På MRCC Stockholm var det anordnat så att man hade medhörning på 500 kHz nödfrekvensen via dokumentationsbandspelaren, så räddningsledaren som skulle ha telegrafistcertifikat, också följde med vad som hände där och vid behov kunde ingripa. Dock kunde operationer på 500 kHz räknas på ena handens tumme under de 30 år jag jobbade där.
Hela GMDSS, som tagit intryck av hur man utformat lednings- och kommunikationssystem inom civilflyget, har varit inriktat mot att eliminera den speciella radiooperatören.
Jag har en känsla av att frågeställningen i hög grad bygger på att radioamatörerna gärna lever i det förgångna...