Balun eller Unun

Jag köpte DX-Wire UL 170 m och då jag inte hade några kärnor för att linda ngn Balun så beställde jag en färdig 2:1, från balundesigns.com.
Sen satte jag matningspunkten 1/3-del in på ena benet.
Efter några klippningar så fungerade den. Uppskattningsvis var det 166 m kvar.
Nu har jag flyttat om lite på "hörnen"
Loopen sitter nu med matningen i ena hörnet. En liggande triangel med basen uppskattningsvis 40 m och de andra två benen lika delat.
Jag använder den på 160, 80 och 40 metersbanden. de högre banden har jag en SY 36 samt en beam till 6 m-bandet.
Jag kan rekommendera DX-Wire för den är tunn och näst intill osynlig i luften samt mycket lätt och stark. Det finns en tjockare variant också men mycket dyrare.
Hör av dig om du behöver mer info, jag delar gärna med mig.
 
Tack Igge, jo jag har köpt en del från Tysken du också handlat av. Snabb o bra service, bra kvalité på grejerna har han verkligen. Sista paketet som kom häromdan innehöll lite vanliga äggisolatorer, ja vanliga å vanliga, dom var gigantiska ;) Kan verkligen rekommendera DX-Wire.

Jo det där med din 2:1 balun förvånade mig lite grand faktiskt. Om man koax matar å vill köra flera band så brukar ju litteraturen tycka att det skall vara en 4:1, men strunt samma om det fungerar. Jag har både lindat en egen o har en köpe 4:1 liggandes som jag tänkte använda. Design i övrigt blir nog rätt lika din loop, möjligen börjar jag med en kortare än din. Är tätt som sjutton en bit in i skogen där loopen skall upp, så kanske jag måste korta ner o hålla mig i den glesare delen bakom huset.

Testade och hissa upp en för 40m och den gick riktigt bra trots att ena benet nästan låg på marken. Upplevde också att den var väldigt tyst att lyssna på jmf med min Inv-V dipol.

/Johan
 
Om jag fattat det hela rätt så ger en Loop 100 Ohm i matningsstället?!? Kanske vi läst på olika ställen.
Enligt More Wire Antenna Classics Volym 2, chapter 4 är loopen 100 Ohm och de matar den med 450 Ohms stege. Kanske stegmatiningen rör till det med 1:4.
När jag klippte in antennen så stämmer det.
 
Last edited:
Varför denna fixering vid BalUn/UnUn? Om samma energi lades på en vettig avstämmare (kan lätt byggas på en kväll) och stegmatning, skulle alla problem vara lösta och med minimala överföringsförluster!

Vad antennen, hur den nu än ser ut, presenterar för impedans i sin matningspunkt, blir då av underordnad betydelse!

/Lasse
 
Om jag fattat det hela rätt så ger en Loop 100 Ohm i matningsstället?!? Kanske vi läst på olika ställen.
Enligt More Wire Antenna Classics Volym 2, chapter 4 är loopen 100 Ohm och de matar den med 450 Ohms stege. Kanske stegmatiningen rör till det med 1:4.
När jag klippte in antennen så stämmer det.

Igge de APQ.

På loopens lägste frekvens där omkretsen är omkring en våglängd kan man säkert räkna med en matningsimpedans runt 100-ohm. Impedansen stiger sedan för varje oktav. På 28/29 och 50-MHz kan man räkna med betydligt högre värden - kanske i häradet 350-ohm.
En 2:1 balun har ingen meningsfylld uppgift att fylla för denna typ av antenn när avsikten är att operera på flera amatörband!

Det har gått "troll" i baluner. Skulden ligger delvis hos Internet och framförallt fabrikanter och radiofirmor som tjänar grova pengar på dessa, i de flesta fall, onödiga produkter.

Jag går så långt i mitt resonemang att jag kallar denna kategori av radioamatörer för BmB, Balun-miss-Brukare!

Mitt slutråd; läs gärna artiklar på Internet med en "smula salt" men studera också proffslitteratur och ARRLs antennhandböcker!

73
Bengt
SM6APQ
 
Varför denna fixering vid BalUn/UnUn? Om samma energi lades på en vettig avstämmare (kan lätt byggas på en kväll) och stegmatning, skulle alla problem vara lösta och med minimala överföringsförluster!

Vad antennen, hur den nu än ser ut, presenterar för impedans i sin matningspunkt, blir då av underordnad betydelse!

/Lasse

--------------------

Jo det har du säkert rätt i Lasse, är ju inte direkt första gången du och några andra torgför den åsikten ;) Jag skulle inte räds uppgiften att bygga, men i min lilla radiohörna får inte en sådan burk plats. Allra minst om man skall ha den stående med spolar som skall flyttas krokodilklämmor och annat otyg på. Kan väl iofs göra fler hål i väggen för en stege, den ser ändå snart ut som en schweizerost, men det är en extra pryl som jag inte vill ha. Därav i mitt fall en önskan att ha en smidig, i det fall man nu kan kalla RG-213 smidig, koax till min auto tuner som inte klarar stegmatning.

/Johan
 
Ok Johan. Vi gör ju alla våra prioriteringar och jag avser inte att påtvinga någon min "religion"... ;) Men det kan ändå inte hjälpas att när vi diskuterar antenner och antennsystem, så är det oftast effektiviteten vi har för ögonen...

/Lasse
 
Jag vet inte vad jag skall säga? Det är bara att experimentera, hiva upp och ned matningspunkten och se hur radion beter sig. Kanske en uppgift under sommaren.
Att hålla på med en manuell tuner i dagens digitala samhälle bär mig emot. Jag har kört rörradios som man fick stämma av manuellt och det gick mycket bra det med. Tycker som Johan, det räcker med hål i väggen nu och flytta på krokodilklämmor känner jag inte för. En automatisk avstämmer skulle nog platsa men ack så dyra i inköp om den skall vara avsedd för stege eller ändmatade antenner.
Just nu är jag nöjd med antennarrangemanget men det dröjer nog inte förrän jag hittar på något nytt.

Vi får höras av om något nytt kommer upp i trådväg vare sig vi är BmB eller inte.
 
Hade en intressant diskussion med en station nere i SM6 land igår kväll, han har precis fått upp en loop som går oerhört bra i praktiken. I teorin är hans konstruktion kanske omöjlig om man analyserar det hela :)

Som jag förstod det hela, skall få mer detaljer från honom, så har han hängt upp 84m tråd i en horisontell triangel. Matar den i ena spetsen med en 4:1 balun följd av en 13,3m 1/4 vågs stubb av 75ohms koax. Sedan en för mig okänd längd RG-213 ner till riggen och tunern. En tuner som tydligen inte får mycket att göra om jag förstod det hela rätt. Låg swr på 80 - 10m och klart avstämbar även på 12 och 17m.

Jag har fått för mig att man antingen ser loopen som en multiband antenn och matar via en 4:1, eller så betraktar man den som en monobandare och matar via en 1/4 vågs stubb. Men att göra både och ... ja jag har i alla fall inte läst det någonstans tidigare.

I praktiken så fungerar det tydligen alldeles strålande :) vad säger de mer teoretiskt bevandrade? Kan det fungera och i så fall hur? Det där med balun och stubb på varandra, ja det försöker jag greppa och förstå speciellt.

/Johan

Ps. för övrigt håller jag med dig, Igge, 2013 gör man livet lätt och glatt med en knapptryckning på auto tunern. Här har rörburkarna, Drake line och TR4CW, vandrat ut till nya hem och det lite mer moderna fått fotfäste :)
 
Hade en intressant diskussion med en station nere i SM6 land igår kväll, han har precis fått upp en loop som går oerhört bra i praktiken. I teorin är hans konstruktion kanske omöjlig om man analyserar det hela :)

Som jag förstod det hela, skall få mer detaljer från honom, så har han hängt upp 84m tråd i en horisontell triangel. Matar den i ena spetsen med en 4:1 balun följd av en 13,3m 1/4 vågs stubb av 75ohms koax. Sedan en för mig okänd längd RG-213 ner till riggen och tunern. En tuner som tydligen inte får mycket att göra om jag förstod det hela rätt. Låg swr på 80 - 10m och klart avstämbar även på 12 och 17m.

I praktiken så fungerar det tydligen alldeles strålande :) vad säger de mer teoretiskt bevandrade? Kan det fungera och i så fall hur? Det där med balun och stubb på varandra, ja det försöker jag greppa och förstå speciellt.

/Johan

BYC de APQ.
Ja det fungerar tydligen alldeles strålande, om man med ordet fungerar syftar på ett lågt SVF på flera amatörband. Den bistra sanningen är att nog att SM6:an du hade QSO med har mycket stora tilläggsförluster p g a missanpassningar i balun, 1/4-vågsstub och skarvar i detta för mig helt obegripliga koncept. Detta i sin tur skapar ett lågt och gynnsamt SVF.
Som AOM nämnde tidigare är ett lågt SVF ingen garanti för att antennen strålar effektivt.

F ö undviker jag att använda ordet fungerar i tekniska sammanhang. Om jag har tillverkat en antenn som har en verkningsgrad på 2% och sådeles "eldar" upp 98 Watt av de 100 vattarna avgivna från sändaren så fungerar det ju - jag hörs på 3,7 MHz runt om i sydsverige!

Eller: Jag tar semester i Portugal och sätter mig på en moped den vecka det tar för att nå Lissabon. Men det fungerar ju...

Tendensen hos vissa amatörer tycks nu vara att man avskyr knappar och vred på utrustningen. Jag ställer mig frågan hur dom "står ut" med bandomkopplare, frekvensratt och volymkontroll?

73
Bengt
SM6APQ
 
Last edited:
Hej Bengt, jo jag håller med dig i det mesta ;) har heller aldrig hört talas om kombinationen balun, stubb. Jag trodde också att det skulle innebära rejäla förluster, men han gick som snälltåget upp till mig. Inget slutsteg, barfota och starkare än andra i närheten. Även om skippet skulle legat optimalt var han starkare än närliggande stationer på 80mb.

Om jag förstod det rätt så trillade det in väldigt trevliga stationer på de högre banden. Ja vad vet man egentligen med trådantenner? Skall bli intressant att höra hur den går över lite längre tidsperspektiv.

/Johan
 
Hej Bengt, jo jag håller med dig i det mesta ;) har heller aldrig hört talas om kombinationen balun, stubb. Jag trodde också att det skulle innebära rejäla förluster, men han gick som snälltåget upp till mig. Inget slutsteg, barfota och starkare än andra i närheten. Även om skippet skulle legat optimalt var han starkare än närliggande stationer på 80mb.

Om jag förstod det rätt så trillade det in väldigt trevliga stationer på de högre banden. Ja vad vet man egentligen med trådantenner? Skall bli intressant att höra hur den går över lite längre tidsperspektiv.

/Johan

BYC de APQ
Hej Johan.
Vad är det du inte håller med mig om?
På 3,7- MHz är den här loopen säkert lika bra som en full-size dipol. 1:2-balunen (50 till 100 ohm) gör här inte någon större skada eftersom loopens matningsimpedans ligger omkring detta värde. Men på övriga amatörband stiger impedansen och additionsförlusterena börjar då ge sig till känna.

73
Bengt
SM6APQ
 
På mina morgon sked från norr till söder så har jag fått fina rapporter och anses ha valt den starkaste antennen utav mina tidigare prov. Detta jämfört med dipoler för 80 mb, bredbandsdipol för 80 mb samt lite andra trådantenner.
Det är ingen vetenskaplig teori, det är vad de andra tycker och läser på sina S-metrar.
Jag tycker att det är en trivsam antenn samt näst intill osynlig. Konceptet kom från ARRL´s bok vilket jag nämnde tidigare i tråden.

Vad det anbelangar volymkontroller och VFO så kan välja om man vill knappa in frekvensen eller vrida på en ratt, radion kommer ihåg inställningarna och antennen är automatiskt anpassad sedan tidigare. Volymen och en del andra rattar är man tvingad att vrida på men volymen är sällan jag rör.
Jag stortrivs med min Kenwood TS 590 S och den får nog leva kvar här några år till.

Glad Midsommar på eder alla!
 
BYC de APQ
Hej Johan.
Vad är det du inte håller med mig om?

73
Bengt
SM6APQ
Ja du Bengt, det var väl mest lite skämtsamt menat som en kommentar till ditt " Tendensen hos vissa amatörer tycks nu vara att man avskyr knappar och vred på utrustningen. " Om man skall tro på att marknaden styr och ger oss den utrustning vi vill ha, ja då måste nog den moderna amatören vara skapt bra mycket precis tvärtom ... Hur kan man annars sälja riggar som Yaesu 990 mfl. ingen nämnd och ingen glömd. Cockpit i en Jumbojet förefaller vara ett återhållsamt öde landskap med avseende på antalet knappar jämfört med dom moderna transceivrarna :)

I övrigt delar jag dina tankar och din analys av loopen.

/Johan

Ps. det var för övrigt en 4:1 balun och då borde väl missanpassningen bli betydande även på 80m? Fast då blir ju frågan om stubbens inverkan aktuell och intressant, den är ju inte en kvartsvåg på 80m eftersom den bara är 13m lång, kan det hjälpa upp skillnaden i impedans efter balunen möjligen?
 
Last edited:
En horisontell loopantenn med mått valda "med smak" kan uppvisa en rent reell matningsimpedans i storleksordningen ett par 100 ohm på alla HF-amatörbanden. Detta går därför att lågimpediva resonanspunkter finns på varje heltalsmultipel av grundresonansen.

Detta är ingen nyhet, när den "tyska quaden" beskrevs för första gången i QTC 1982 påpekades just denna egenskap. När SM5CHH beskrev sin motsvarande antenn i mitten av 90-talet kom han fram till samma sak.
Att ordna till denna egenskap är dock inte så lätt. Resonansfrekvenserna hos en horisontell loop påverkas på ett komplicerat sätt av längden på tråden, geometrin samt höjden över marken.

När frekvensen ökar så konvergerar matningsimpedansen till ett värde av c:a 600 ohm, men genom att välja omkretsen av loopen med
omsorg så går det att få impedansen att skära realaxeln i intervallet 120 - 300 ohm vilket är inom området som en 4:1 balun kan arbeta.

Den beskrivna konstruktionen skulle dock fungera precis lika bra utan 75 ohms ledningen, vilken inte tillför så mycket till anpassningen. Genom att plotta konstruktionen i Smith-diagrammet finner man att anpassningen på de flesta band kan hållas inom 2:1 SWR-cirkeln, vilket är fullt acceptabelt även för moderna "plastradioapparater".


73/
Karl-Arne
SM0AOM

Smith_35.jpgSmith_70.jpgSmith_lop.jpgSmith_101.jpgSmith_14.jpg
 
Tack Karl Arne, då fick vi kanske svaret på frågan varför det fungerar och förefaller fungera väl. Nyttan av stubben som jag undrade över i mitt förra inlägg fick då sitt svar, kan lika bra köra utan den.

Om jag tolkar dig rätt så borde vi i just det här fallet sluta tala om en loop. Vi borde istället benämna den Tysk Quad för att göra en distinktion mellan de två antenntypernas bakomliggande teoretisk grund.

Tack K-A, nu känns det som mycket fick sitt svar!

/Johan
 
Last edited:
"Tysk quad" är en helt missvisande benämning. Den fick en kortvarig spridning eftersom antennen först beskrevs i DL-QTC i slutet av 70-talet. Horisontell liggande loop är det korrekta benämningen.

Ett problem man inte talar om så mycket när det gäller trådantenner som blir stora i förhållande till våglängden är de extremt flikiga strålningsdiagrammen på högre frekvenser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jaha, rättning mittåt, jag skall hålla mig till benämningen horisontell liggande loop i fortsättningen! /J
 
Ps. det var för övrigt en 4:1 balun och då borde väl missanpassningen bli betydande även på 80m? Fast då blir ju frågan om stubbens inverkan aktuell och intressant, den är ju inte en kvartsvåg på 80m eftersom den bara är 13m lång

Fast det är den ju, en kvartsvåg alltså. Med våghastigheten 0,66 blir en elektrisk kvartsvåg för 80 m c:a 13 m. 75 ohm koax kan då fungera som en kvartsvågstransformator för 100 ohm till 50 ohm. Egentligen skulle kabeln behöva vara 70,7 ohm enligt formeln Z0=ROT(Z1*Z2) men närmaste standardvärde duger.

/Lasse
 
Back
Top