Ja det blir många siffror att hålla reda på och om du sedan inte är riktigt säker på om dina hemmabyggen fungerar som de bör så blir det ju inte lättare.
Jag slängde ihop ditt filter på en bit kopparlaminat med de komponentvärden som du räknat ut med Elise.
De enda 470 pF kondensatorerna jag fann just nu är glimmer från 1940-talet. De är dock i klass med Silver Mica. Högt Q-värde och låga förluster. 840 pF är en 820 pF Styrol plus en 22 pF keramisk NP0. Toroiderna är Amidon T50-6 som är bland de bästa för frekvenser kring 5-10 MHz eller så. De är lindade med 15 varv och ger tätlindade lite drygt 1,6 uH. Genom att dra isär varven lite så justerade jag in dom till exakt 1,4 uH innan montering.
Insertion loss är 0,16 dB på 7,0 MHz och dämpningen i stoppbandet c:a 32 dB på 14 MHz. 10 dB/ruta.
Med 1 dB/ruta så ser man dämpningen lite tydligare. Vid 4 MHz är dämpningen c:a 0,05 dB. Här ser man att brytfrekvensen ligger rätt, dvs filtret släpper igenom upp till lite drygt 7 MHz samtidigt som dämpningen av andra övertonen 14 MHz är mer än 30 dB. Det är helt tillräckligt för en QRP-sändare.
Här ser vi return loss som är c:a 33 dB vid 7 MHz. De djupa dippen kan man helt bortse ifrån då de är beroende av lasten. Filtret kan anses ha 18 dB return loss vilket motsvarar SVF 1,29:1. Det är väl på gränsen godkänt. Det går att förbättra return loss med 5 till 10 dB genom finlir med komponentvärdena.
Som du ser så stämmer beräkningen i Elsie perfekt och om induktanserna mäts in före montering och rätt värden på kondensatorerna väljs så trillar filtret på plats utan trimning är nödvändig. Om filtret byggts på ett snyggt caddat mönsterkort så hade insertion loss ökat en aning men det hade så klart blivit snyggare att se på. Om funktionen är viktigare än utseendet så finns ingen bättre byggmetod än denna. Håller man komponenttilledningarna korta (< 1 mm) så fungerar byggmetoden till c:a 1 GHz med vanliga hålmonterade komponenter.
Nu vet du ungefär vad du skall kunna förvänta dig av ditt filter om komponenterna är bra. Vilken toroidkärna har du använt?
Silver Mica är ett utmärkt val. Vissa sådana som säljs billigt på eBay är tillverkade i Indien och är inte lika bra som de riktiga amerikanska från 70- 0ch 80-talen. Jag har labbat en hel del och jämfört. Så det är lite lurigt det här. För mindre effekter upp till några hundra milliwatt rekommenderas Philips NP0 som är en av de mest pålitliga. Det finns säkert fler typer men Philips är ett säkert kort.