Bandpassfilter och temperaturberoende?

Ett tips för att förbättra mätnoggrannheten är att alltid använda 50 ohms dämpare på mätobjektens in- och utgångar. I regel klarar man sig bra med 3 dB dämpare. Om det finns gott om marginal i nivåerna som skall mätas så rekommenderas 6 eller t o m 10 dB. Dämparna hjälper till att stabilisera mätimpedansen och ger mest nytta i samband med enklare instrument som ofta har andra impedanser än 50 ohm och vilket gör att mätobjeket ser en missanpassning och inte fungerar som avsett. Filter brukar vara känsliga för impedansvariationer.

Den extra dämpningen kalibreras bort inför mätningen och även om mätdynamiken minskas med motsvarande dämptal så vinner man i regel ändå på ökad noggrannhet. Till min HP8753D har jag två 6 dB dämpare fast påskruvade direkt på portarna på instrumentet och ytterligare två 3 dB i andra ändarna av mätkablarna. Förutom att dämparna stabiliserar impedansen vid mätobjektet så skyddas instrumentet för statisk elektricitet och oavsiktliga kortslutningar som att t ex 12 V matningsspänning råkar få kontakt med innerledaren. Det är ett ögonblicks verk att lyckas elda upp ingångskretsarna i sina instrument så de här dämparna är en billig försäkring tycker jag.

Ibland när det skall göras någon mätning där jag behöver full dynamik tar jag bort dämparna men då gäller det också att vara försiktig med inkoppling m m.
 
Goda råd. Den riktigt finkänslige vill också skydda kontaktdonen på instrumentet från allt för många i- och urkopplingar. Riktigt så noggrann är jag dock inte själv.

För att fortsätta lansdragandet för DG8SAQ VNWA så kommer här en länk (på tyska, dock) som ger MiniVNAn inte helt lysande betyg.
http://www.mikrocontroller.net/topic/337695
 
så kommer här en länk (på tyska, dock)
Für einen Ingenieur der alter Schule macht die deutscher Sprache kein Problem...


DG8SAQ VNWA är en betydligt mer avancerad konstruktion jämfört med Mini-VNA.
Mini-VNA använder detektormottagare istället för direktblandande mottagare där man får ut fas och amplitud direkt.

Man kan jämföra Mini-VNA med en utveckling av den skalära analysatorn, där man försöker ta reda på tecknet hos fasvinkeln genom att uppskatta hur amplituden ändras med frekvensen, medan DG8SAQ mäter fasläget direkt på MF-nivå.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Genomgångsdämpare låter klart vettigt.

Har ikväll mätt mitt filter och riktkopplare i jobbets HP VNA, och endast analyserat från minnet så stämmer värdena för riktkopplaren jag tidigare pekat ut i en annan tråd. Filtret verkar också dämpa 1-1,3dB i passbandet och kanske 28dB vid 14MHz. Mer data kommer.

Jag fick för mig en annan grej också: Mäta S11 på de 50Ohms termineringar jag har. Dvs, VNA kalibrerat för enports S11 och normerad på open, dvs alla 0dBm som VNAn skickar ut kommer tillbaka. Värden från minnet, återkommer med detaljer senare, lägre är bättre, eller hur?

Konstlast med 20st 1kOhm 1% 3W hålmonterade metallfilmsmotstånd parallellkopplade: -33dB
BNC-termineringar från Ebay: -35 till -45dB beroende på exemplar. Nån var glapp också.
Hembyggd PL-239-terminering med 5st 250Ohm 1% 0,5W hålmonterade metallfilmsmotstånd: -35dB kanske
SMA-terminineringar från Ebay: -50 till -55dB

Gemensamt för alla var att vid ca 20MHz (eller kan det varit 50MHz) drog reflektionen upp emot -30 till -33dB.

Normala värden eller smäck som bör förpassas till skrothögen? Tyvärr hittade jag inga termineringar i labbet som jag kunde prova med och jämföra.
Om smäck, så önskas förslag på inköpsställen samt pålitliga tillverkare.

Tyska: Min skoltyska klarar av att förstå vad AOM säger men att läsa hela tråden och detaljerna rätt räcker den inte till. Är antagligen då inte ingenjör av den gamla skolan, trots examen är snart 20 år bort :)
 
Värdena för termineringarna verkar ganska rimliga, men det brukar vara så att frekvensen där
return loss försämras ska ligga lite högre upp.

Precisionstermineringar brukar ha S11 i häraden -40 dB uppemot 4-5 GHz och kostar därefter.
Anser själv att allting bättre än -30 dB upp till 1 GHz är helt godkänt.

Det har egentligen bara betydelse ifall man tänker bestämma direktiviteten i en
precisionsbrygga eller riktkopplare.
Att mäta riktigt små reflektionsfaktorer eller höga return loss är svårt och det kräver
riktkopplare i instrumentet som har minst 10 dB bättre reflektionsfaktor än mätobjektet.
Med en slotted-line, t.ex. GR 900-LB och ganska mycket handlag går det även att bestämma S11 neremot -50 dB.

Mini-Circuits, Rohde&Schwarz och General Radio gör också bra termineringar.
Det fanns en HP 11593A BNC-terminering som är bra upp till 2 GHz.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Dags att väcka den här tråden till liv igen.

Har nu byggt ihop en LC-meter ala AADE
fast med Arduino och endast en trelägesswitch. Har också fått hem blandade Mica-kondensatorer, gamla ryska, billiga asiatiska och Cornell Dubilier (säljaren skulle skickat 330pF 100V asiatisk model men skickade 100pF 300V Cornell Dubilier som har ett helt annat pris :)).

40m_lpf_mica_lcmeter.png
LC-mätaren hjälpte mig att välja lämpliga exemplar av kondensatorerna samt att justera lindningen på spolarna. Så här i efterhand inser jag att jag kunde vinklat kondensatorerna 45 grader får att ytterligare kortare ledare.

Mätresultat:
Hembyggd mätutrustning: 0,2-0,3dB dämpning i passbandet(7-7,2MHz), 25dB vid 14MHz, VSWR 1,24-1,22.
Behöver nog fixa utskrift av ytterligare en decimal på mätvärdena i i min RF power meter samt se över utsignalen från min signalgenerator.

Var förbi jobbet en sväng och körde i filtret i en HP8753D:
s21_40m_lpf_mica.png
0,17dB känns bra.

Körde S11 och räknade ut SVF också:
40m_lpf_mica_table.png

Tack alla som svarat i tråden, jag har lärt mig riktigt mycket samt fått bygga två användbara mätinstrument på kuppen.
 
Se där se där, nu ser det ju riktigt bra ut.

Loss 0,17 dB är helt OK och RL 20 dB bättre än vad som krävs i de flesta fall.
 
Back
Top