Kurt,
OK, det är väldigt lätt att missförstå ibland vad som avses. hi. I nästa nummer av QTC har jag i contestspalten öppnat upp en diskussion som handlar om bandplanen verklingen speglar dagens verklighet. När vi har de bandplaner som är vedertagna idag måste vi naturligtvis följa dessa, men det är inte omöjligt att ändra på dessa.
Min åsikt är att bandplanen inte avspeglar verkligheten, om vi exempelvis tar 7 MHz som ett exempel. Vikten mellan CW och SSB är ojämn, dvs, CW tillåts köra mellan 7.000 - 1.100 medans SSB endast är tillåtet att köras mellan 7.040-7.100, detta är naturligtvis fel när CW kravet nu är borttaget. Har man slopat CW kravet bör även bandplanen justeras så att båda moderna har samma mängd spektrum. Jag vet att många contesters som kör både CW och SSB retar sig på att när man kör CW får man köra precis var man vill medans SSB inte är tillåtet överallt. Gammal kvarleva sedan CW kravet.
De medlemmar i SSA som anser det samma eller har andra förslag bör höra av sig till Sektion HF inom SSA och tydligt ange vilken slags förändring man skulle vilja få till stånd. Sedan beslutar styrelsen så som medlemmarna tycker och lämnar en inlaga till nästa IARU konferens.
73 de Teemu SM0WKA
v.DL0