BC547 i RF-steg

Oj då! Det var dyrt.

Om du vill och din adress är OK i SSA-callbook så kan firman sponsra dig med några stycken du kan labba med. Du kan få några BFR91 och 96 också.

Men oj vad snällt!!!! :D
Man bugar och bockar djupt!
Adressen i SSA-callbook stämmer bra.
 
Svepte BF199-varianten igår kväll. Bifogar lite bilder på resultatet.
Den verkar ju sjunka i relativt jämnt från 0 till 200 MHz. Är det något man kan jämna ut med motkoppling?
Vid 650 MHz är gain 0. Undrar dock hur mycket jag kan lita på mätvärdena över några hundra MHz eftersom allt
är fulbyggt "labbstyle" ;)


bf199_fc100meg_20meg_div.jpg
bf199_fc200meg_20meg_div.jpg
bf199_fc250meg_50meg_div.jpg
bf199_fc500meg_100meg_div.jpg
bff199_fc400meg_50meg_div.jpg

P.S.
Ska moderatorn/webbmaster ordna förhandsvisningen av bilder mån tro? :D
D.S.
 
Ja du kan alltid sänka förstärkningen med en motkopplingskrets och för att få flat frekvensgång så måste de lägre frekvenserna där förstärkningen är för hög sänkas. Dvs lutningen på kurvan ändras. Dock kommer det att kosta någon dB eller så på de högsta frekvenserna.

Genom olika motkopplingsnät kan man påverka kurvan på olika sätt. Du kan labba med detta i simulatorn för att få lite känsla för vad som händer och vilka komponentvärden som blir realistiska.

Labbkopplingar som byggts i luften med ett kopparlaminat som jordplan fungerar fint upp till 1 GHz eller högre men enbart under förutsättning att tilledningstrådarna på komponenterna hålls korta vilket i praktiken betyder 1-2 mm. Ibland får man ändå problem med låg förstärkning i den höga delen av frekvensområdet och det kan då behövas läggas till en liten kondensator på några pF till jord, oftast direkt på utgången av förstärkaren. Det blir lite cut and try här eftersom alla komponenterna inte är ideala.

En annan sak som strular till mätningar av detta slaget är att SVF på in- och utgång inte alltid är så bra. Impedanserna kan bli lite vad som helst. Praxis är att alltid använda dämpsatser på mätkablarnas ändar, alltså nära mätobjektets in- och utgångar. Minst 3 dB vilket gör att impedansen som mätinstrumenten känner av blir stabilare och att kabellängden inte påverkar mätresultatet. Ju högre dämpning du använder ju styvare blir mätuppkopplingen men man får välja ett värde som inte försämrar mätdynamiken för mycket. I ditt fall kan du använda 10 dB paddar på in- och utgång. Det blir bra. Tänk bara på att ha med paddarna när du nollkalibrerar och ställer in trackinggeneratorns utnivå etc.
 
Ja du kan alltid sänka förstärkningen med en motkopplingskrets och för att få flat frekvensgång så måste de lägre frekvenserna där förstärkningen är för hög sänkas. Dvs lutningen på kurvan ändras. Dock kommer det att kosta någon dB eller så på de högsta frekvenserna.

Genom olika motkopplingsnät kan man påverka kurvan på olika sätt. Du kan labba med detta i simulatorn för att få lite känsla för vad som händer och vilka komponentvärden som blir realistiska.

Labbkopplingar som byggts i luften med ett kopparlaminat som jordplan fungerar fint upp till 1 GHz eller högre men enbart under förutsättning att tilledningstrådarna på komponenterna hålls korta vilket i praktiken betyder 1-2 mm. Ibland får man ändå problem med låg förstärkning i den höga delen av frekvensområdet och det kan då behövas läggas till en liten kondensator på några pF till jord, oftast direkt på utgången av förstärkaren. Det blir lite cut and try här eftersom alla komponenterna inte är ideala.

En annan sak som strular till mätningar av detta slaget är att SVF på in- och utgång inte alltid är så bra. Impedanserna kan bli lite vad som helst. Praxis är att alltid använda dämpsatser på mätkablarnas ändar, alltså nära mätobjektets in- och utgångar. Minst 3 dB vilket gör att impedansen som mätinstrumenten känner av blir stabilare och att kabellängden inte påverkar mätresultatet. Ju högre dämpning du använder ju styvare blir mätuppkopplingen men man får välja ett värde som inte försämrar mätdynamiken för mycket. I ditt fall kan du använda 10 dB paddar på in- och utgång. Det blir bra. Tänk bara på att ha med paddarna när du nollkalibrerar och ställer in trackinggeneratorns utnivå etc.

Intressant och lärorikt! :) Ska labba lite med motkopplingsnät då!

Såg att jag klantat mig när jag lade på text på bilderna. Där det står 0dBm ska det ju vara -30 dBm eftersom. Så högsta mätvärdet är ju omrking 6-8 dBm.

Som det var kopplat igår så gav trackinggeneratorn 0dBm ut. Jag dämpade 30 dB innan ingången mot BF199-varianten och dämpade10 dB på ingången på "speccan". Så preampen fick ju -30 dBm på ingången och dämpades 10 dB på utgången.

Ska slänga ihop några olika paddar så dämpningen hamnar direkt på utgången. :)

Tack för alla tips! Riktigt kul och lärorikt att fördjupa sig lite i ämnet!

73!
 
En annan fördel med att använda fast inkopplade dämpsatser i mätkablaget är att man till på köpet får ett gott grundskydd mot ESD och för all del också oavsiktlig inmatning av spänning direkt på spektrumanalysatorns ingång, vilket kan bli en kostsam historia om ingångsmixern eller dämpsatsen brinner upp.

Jag har 6 dB paddar monterade direkt på portarna på min nätverksanalysator och i andra änden av mätkablaget använder jag oftast ytterligare två 3 dB paddar för vanliga dussinmätningar när någon förstärkare eller filter, baluner etc skall mätas upp. I de fallen jag behöver maximal mätdynamik så tar jag bort en del av dämpningen. I gengäld får man vara lite försiktigare när man labbar. Det är ett ögonblicks verk att förstöra sin mätutrustning.

Vid allt sådant labbande du just nu håller på med använder jag alltid nätdel med strömbegränsningen snålt ställd. Då minimerar man risken att råka elda upp dämpsatserna. Lösa trådar som ansluter sig själv på de mest märkliga ställena etc :)
 
Ja, jag brukar försöka vara överförsiktig. Precis som du säger ska man vara rädd om ingångsmixern, osv.
Ofta mäter jag med oscilloskopet,m.m. innan så jag vet ungefär vart jag kommer hamna i signalnivå osv.

Ska kolla runt på eBay efter några fler dämpsatser. De brukar vara rätt billiga där.

De där trådarna och sladdarna som ansluter sig själv till de mest märkliga ställen har jag med råkat ut för.
Ibland undrar man om de lever sitt egna liv eller om man har riktiga labbråttor/spöken som busar med en ;-)
 
Kopplade upp ett transistorsteg med små lakrits-trissor i salmiakstorlek.

RingOfThree_PCB.jpg
Fick för mig att prova BC547 i smd-utförande för att försöka optimera lite.

RingOfThree.jpg
Kopplingen kallas "Ring of Three", en koppling som ofta används i rörsammanhang,

RingOfThree_sweep.jpg
Även jag sveper med HP141+tracking.
5MHz / div.

Gain: 34dB
Bw: -3dB@35MHz

Återstår att mäta uteffekt, därefter byter jag transistor.

Försökte hitta en ytad ersättare till BF199 och fastnade för BFS17, ft = 1GHz.
Den kostar bara 4:- på Elfa så den får det bli.

/Micke
 
Last edited:
Ökade motkopplingen 4dB och fick ytterligare 10MHz bw,

Nuvarande resultat:
Gain: 30dB.
Bw: -3dB@45MHz.
P1dB: ca 6dBm@10MHz.

uteffekt och distorsion: vid 0dBm ut...
@1MHz ligger f2 på -42dBc.
@10MHz ligger f2 på -47dBc.
@20MHz ligger f2 på -30dBc.
@45MHz ligger f2 på -20dBc.

Hela rasket drar 30mA vid 13,8V.

/Micke
 
Ökade motkopplingen 4dB och fick ytterligare 10MHz bw,

Nuvarande resultat:
Gain: 30dB.
Bw: -3dB@45MHz.
P1dB: ca 6dBm@10MHz.

uteffekt och distorsion: vid 0dBm ut...
@1MHz ligger f2 på -42dBc.
@10MHz ligger f2 på -47dBc.
@20MHz ligger f2 på -30dBc.
@45MHz ligger f2 på -20dBc.

Hela rasket drar 30mA vid 13,8V.

/Micke

Spännande! :)

Jag har inte hunnit labba något mer sen i början av veckan då jag är på KFÖ tills imorgon. Så får se ifall jag orkar tända lyset i "labbet" imorgon kväll eller om det får vänta till måndag kväll :)
 
Tack vare SM7EQL så kan jag labba med lite bättre passande trissor.
Just nu labbar jag lite med motkoppling och försöker få lite bättre grepp om vilka komponentvärden.
Funderar på att bygga ihop denna variant och labba med (inte bara i LTSpice) :D

Synpunkter? Tips?

Räknade lite högre denna gång och utgick från att kunna klämma +17 dBm ur den

bfw16a_rf_sch.jpg
bfw16a_rf_diag.jpg

Kan administratören fixa problemet med bilderna snart mån tro? Dessutom är max 100kB lite väl lite för en bild tycker jag :)
 
Dessa bilder har inget med tråden att göra.
Bara ett prov för att få bilder synliga igen.

IR_2322.jpg

Nu tror jag faktiskt att jag har lyckats lägga till en synlig bild igen.
och den här.

logperiod_s.jpg

Jag tror jag fattar.....

Det finns tydligen en begränsning i bildstorlek också, inte bara filstorlek.

Men var går gränsen och varför?

/Micke
 
Last edited:
Vad är det för spännande USB-grunka du har fotat med IR-kamera? :D

Hur går det med ditt labbande? Du skulle testa med någon ytmonterad motsvarande BF199?
Är nyfiken! :)
 
USB-grunkan är en SDR-RTL-TV-dongel som blir lite väl varm när man kör max sampling.
Om man sen sätter på skalet så blir än värre.

Transistorn finns med på inköpslistan, har inte kommit längre än så.

/Micke
 
USB-grunkan är en SDR-RTL-TV-dongel som blir lite väl varm när man kör max sampling.
Om man sen sätter på skalet så blir än värre.

Transistorn finns med på inköpslistan, har inte kommit längre än så.

/Micke

Okey! Kul! Vilken modell är det? Jag har några olika. Den jag använder mest har den där R820T tunern (eller vad den nu hette, minne teflon) ;)
 
Ja denna är med R820T och just RX-kretsen blir varmast.
Har även en med FC0013, den blir inte lika varm.
Funderar på att montera en liten limma-på-kylare på R820T och regulatorn som är ännu varmare.

/Micke
 
Hur går det med ditt labbande? Du skulle testa med någon ytmonterad motsvarande BF199?
Är nyfiken! :)

BFS17 är nu monterat, uppmätning återstår.
Har även köpt hem BFQ19, BFG198 och BFG135 så nu måste man väl ta sig i kragen och labba lite.

/Micke
 
BFS17 är nu monterat, uppmätning återstår.
Har även köpt hem BFQ19, BFG198 och BFG135 så nu måste man väl ta sig i kragen och labba lite.

/Micke

Spännade! :) Ser fram emot att få läsa om resultaten.

Har barnledig vecka nu, så det kommer bli lite tid i labbet/verkstaden för min del med. Ska ju testa BFW16A, BFR91 och BFR96 :D
 
BFS17 självsvänger i "Ring of Three"-kopplingen. Ska göra ett försök att dämpa svängningen.
Går inte det så får det bli en annan koppling.

/Micke
 
Back
Top