SM7EQL said:
>>Friheter som vi fått för att vi i myndigheternas ögon har de tekniska kvalifikationer som anses behövas för att slippa bli försedda med krav på typgodkänd utrustning och ERP-begränsningar. I dag är detta den enda egentliga skillnaden gentemot privatradio. Den skara radioamatörer som uppfattar denna lilla skillnad minskar för varje dag som går.
Man skulle lite tillspetsat kunna säga att på analogt sätt som språket
skiljer människorna från djuren, så skiljer rätten till "hembygge" sändaramatörerna
från PR-radioutövarna. Som tidigare sagts är detta unika rättigheter, ingen annan
radiotjänst får reguljärt använda materiel och system som inte är av godkända konstruktioner.
Att ha någorlunda goda tekniska kunskaper, antingen tillägnade via självstudier eller
genom en teknisk utbildning, ger amatörradiohobbyn ytterligare en relief.
Själv så läser och skriver jag flitigt på "teknikreflektorn", och man slås av bredden av frågeställningarna som dyker upp där. En "medelvecka" på teknikreflektorn innehåller
vanligen flera "kluriga frågeställningar" än vad jag utsätts för under ett par månader under mitt dagliga arbete. Tvärtemot mot vad man kan tro så kan radioingenjörens arbete vara ganska enahanda med mycket "pappersjobb", i synnerhet när man arbetar mot en stor organisation.
Som av en händelse står merparten av mina skolböcker numera i en hylla ovanför
datorn hemma, och jag har nog läst mer i dem i samband med diskussioner på reflektorn de senaste åren, i synnerhet i Elfält-boken och i kompendierna "Elkretsteori" och "Digital Kommunikation", än vad jag någonsin gjorde inför tentorna en gång i tiden. Frågeställningarna på teknikreflektorn har ju den goda smaken att vara direkt relaterade till en påtaglig verklighet.
Skulle det gå så illa att rätten att själv konstruera, bygga och modifiera amatörradiosändare försvinner, upphör vitsen att vara sändaramatör för min del. Jag anser för min egen del att en amatörradiotjänst som inte innehåller "technical investigations and self-training" är något som jag i så fall lika gärna klarar mig utan.
Det rådande upplägget med "kvantitet före kvalitet" är dessvärre något som kan leda rakt i fördärvet, skulle det bli en utbredd uppfattning bland allmänheten att det finns ett stort
antal sändaramatörer med diskutabla kunskaper vilka sänder mycket och med höga effekter så har vi en radiostrålningsdebatt som "ett brev på posten". Av någon anledning så har "publikum" ännu inte kopplat ihop fältstyrkor som kan ge upphov till TVI/HiFi-I med tänkbara biologiska effekter. Uppträder denna diskussion så gäller det att "ha bra på fötterna", och då förslår nog inte de ev. kunskaper om antenner och elektromagnetiska fält som kan ha tillägnats under ett par helgers snabbutbildning.
Men, varför sitter jag här och "gnäller"? Marsch i väg och dra igång hembyggda grejor för "Straight Key Day" !
73/
Karl-Arne
SM0AOM