Jag har en kul historia från en bekant, som i sin tur hade en bekant som sålde "top of the line HiFi" av ett känt märke.
Min kompis köpte på sig en skivspelare för 20000 och en förstärkare för lika mycket och högtalare och specialkablar till det..
"Säljaren" kom dit en dag när vi var några som satt och drack öl och lyssnade på den fantastiska anläggningen, för att det senaste rönet var att det var väldigt viktigt att vända stickproppen rätt för bästa ljud.
Han hade med sig en kontaktfri testpenna så han kollade upp vilket hål som var fas och nolla, stickproppen var märkt från fabrik.
Han satte en röd dutt med en spritpenna på uttaget för att det inte skulle bli fel sen om man drog ut sladden av någon anledning.
Medan han gick på toaletten rusade en av oss som var där som jobbade som elektriker fram, skruvade loss plastlocket över uttaget, lossade hela uttaget ur dosan och vände det och skruvade tillbaka plastlocket som det hade suttit tidigare.
När "säljaren" kom ut från toaletten så frågade elektrikern "om det nu hörs sån enorm skillnad på ljudet, varför behövde du då testpennan?"
Varpå han skulle bevisa för oss vilken enorm skillnad det var i ljud och började spela någon speciell testskiva, vända stickpropp, spela igen, vända stickpropp osv...
Vi hävdade att vi aldrig hörde någon skillnad, han hävdade att det ju var enormt mycket bättre ljud när fasmarkören på stickproppen var vänd mot den röda fasmarkeringen i uttaget...
Till slut sa han "hör ni inte skillnaden så begriper ni er inte på HiFi, vi som begriper oss på saker och ting hör ju solklar skillnad"
Varpå elektrikern bad honom ta fram faspennan igen och kolla uttaget en gång till...
Han slutade umgås med min kompis efter det, och kompisen sålde tillbaka utrustningen till honom..