Brusrenare

Jag tänkte nog lite på alla finurliga stenar som renar brus och RCA pluggar man ska stoppa i outnyttjade uttag och så vidare...
 
Om ni köper tre valfria produkter kan jag bjuda på frakten också!












(nej, det är inte jag som säljer dom)
 
Passa på att lägga ut alla synvinklar och ögonmått som ligger och skräpar. Marknad verkar ju finnas :)
//Tommy, SA2CLC
 
Jag har svårt att se att någon tar produkterna på allvar, även bland de mest inbitna tweakarna i hifi-världen...

Kikar man på omdömesträdet så känner man snabbt igen samma budgivare som återkommer i omgångar, kika även på datumen..
man kan anta att säljaren har flera mer eller mindre legitima konton som används för att boosta betyget för att få det hela att se ut som populära säljande produkter.

De som låter sig luras kan man förvisso tycka synd om och att utnyttja dessa är ju samvetslöst, med nyktra ögon ser man ju att produkterna är ett skämt (möjligen bortsett från RCA-pluggen men det tarvar en förklaring)

Men vad har detta med amatörradio att skaffa, är syftet bara att håna andra lika svagsinta hobbyutövare?
 
Googlar man på coconut audio så hittar man en hemsida med diverse fantastiska produkter. Sen hittar man också foruminlägg som antyder att det skulle vara ett ganska långt drivet skämt av något slag. Det som dock är lite skrämmande är att man på hemsidan kan handla via Pay Pal, så jag vet inte riktigt...
 
Googlar man på coconut audio så hittar man en hemsida med diverse fantastiska produkter. Sen hittar man också foruminlägg som antyder att det skulle vara ett ganska långt drivet skämt av något slag. Det som dock är lite skrämmande är att man på hemsidan kan handla via Pay Pal, så jag vet inte riktigt...

Jo, jag anade att det var ett skämt bakom, men faktum är ju att han säljer produkterna om någon är "dum nog" vilket nästan gränsar till bedrägeri.

Men det säljs ju bantningsplåster som man ska sätta under fötterna när man sover så ska fettet dras ut den vägen, vill man tro, och av någon (annan) anledning går ner i vikt samtidigt så kan man ju tycka att det fungerar... kanske...
 
Jag besökte HiFi-mässan i Göteborg en mulen lördag i höstas. Bland mycket vackert låtande utrustning förevisades det även högtalarkabel märkt med pilar som anvisade i vilken riktning kablarna skulle anslutas då man hänvisade till en "Spektral"undersökning av en känd Engelsk HiFi konsult som påsod att dragningen av kopparen påverkade transmissionsegenskaperna. (Kabeln tillverkas i Sverige (Ljungskile))...

Nästa pryl var speciella nätkontakter som var magnetiskt säkerställda. Detta var viktigt då det där lilla fixeringsbläcket som används som dragavlastning ju var av ferromagnetiskt material, och detta förorsakade en hysteres i den överförda nätspänningen. Kontakterna förvisso snygga men kostade ~700kr/styck.

Det fanns även Låginduktiva Högtalarpolskruvar...

"Audiofiler hör sådant som inte kan mätas och mäter sådant som inte kan höras"
 
Jo alla vet vi ju att liknande finns inom amatörradion.
PL kontakter till exempel minskar tillgängliga DX med 1,7 dB.
Med N-kontakter ökar däremot DX-möjligheterna med 2,01 dB.
Med FM i modulatorn.... nej det hoppar vi....

För att gå tillbaka till HiFi, en period skulle det vara massiva mässingsäkringar i elcentralen för att utstyret skulle låta bra.
Dvs man svarvade kopior av proppsäkringar av massiv mässing.
Hur man gör med moderna modulsäkringar vet jag inte, men allt som sitter på DIN-skena i elcentraler lär ju vara fökastligt.
Ja det vet ju radioamatörer oxo då DIN-skenor skapar bredbandigt brus.

För många år sedan läste jag en Stereo HiFi tidning, där testades metoden att sätta små klisterprickar på komponenter i förstärkare.
Dvs små 6 mm med olika färger som finns på bohandeln, sattes på eleketrolytkondingar och även mindre kondingar, där aluminiumkannan är synlig. Ljudet blev enastående, men man fick akta sig att inte klistra för många, då blev det väl bra..... (det var inte aprilnumret)

Kanske en bra ide för att få lite fjong på plåtradion, eller DRAKE-linen. Men det går inte med de amerikanska elektrolytkondingarna som har papper i änden.

de
FPD
 
Jag har en kul historia från en bekant, som i sin tur hade en bekant som sålde "top of the line HiFi" av ett känt märke.

Min kompis köpte på sig en skivspelare för 20000 och en förstärkare för lika mycket och högtalare och specialkablar till det..

"Säljaren" kom dit en dag när vi var några som satt och drack öl och lyssnade på den fantastiska anläggningen, för att det senaste rönet var att det var väldigt viktigt att vända stickproppen rätt för bästa ljud.
Han hade med sig en kontaktfri testpenna så han kollade upp vilket hål som var fas och nolla, stickproppen var märkt från fabrik.

Han satte en röd dutt med en spritpenna på uttaget för att det inte skulle bli fel sen om man drog ut sladden av någon anledning.

Medan han gick på toaletten rusade en av oss som var där som jobbade som elektriker fram, skruvade loss plastlocket över uttaget, lossade hela uttaget ur dosan och vände det och skruvade tillbaka plastlocket som det hade suttit tidigare.

När "säljaren" kom ut från toaletten så frågade elektrikern "om det nu hörs sån enorm skillnad på ljudet, varför behövde du då testpennan?"

Varpå han skulle bevisa för oss vilken enorm skillnad det var i ljud och började spela någon speciell testskiva, vända stickpropp, spela igen, vända stickpropp osv...
Vi hävdade att vi aldrig hörde någon skillnad, han hävdade att det ju var enormt mycket bättre ljud när fasmarkören på stickproppen var vänd mot den röda fasmarkeringen i uttaget...

Till slut sa han "hör ni inte skillnaden så begriper ni er inte på HiFi, vi som begriper oss på saker och ting hör ju solklar skillnad"

Varpå elektrikern bad honom ta fram faspennan igen och kolla uttaget en gång till...

Han slutade umgås med min kompis efter det, och kompisen sålde tillbaka utrustningen till honom..
 
:D

Detta var lärorikt. Jag som är hörselskadad sedan barnsben är glad om jag hör nåt överhuvudtaget :(

/ Uffe -CIQ
 
Back
Top